• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk opmaak of VBA in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

novec

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Berichten
191
Ik heb een bestandje bijgevoegd waar ik graag het volgende gedaan wil hebben.

In het rood omrande gebied gebied komen uitslagen te staan.
Als je bij meer dan 10 wedstrijden (zie kolom B) scores hebt dan hebt je recht op aftrek.
Het aantal scores dat je mag aftrekken staat in kolom D. Vanaf 10 scores mag er telkens 1 meer worden afgetrokken.
Kolom E laat zien hoeveel punten er afgetrokken worden. Dat kan dus 1 of meerdere scores zijn!!
Kolom F kan hier genegerd worden.

Wat ik zoek
Ik wil graag in het rood omrande gebied aan geven welke scores er afgetrokken worden.
Dat mag met een kleurtje of cursief letterweergave via voorwaardelijke opmaak of via een VBA scriptje.
Probleem is dat ik in rij 2 (de 1e van de tabel dus) dan de 2 grootse getallen moet bewerken. In de volgende rij 1 ende rij erna dan weer 2. (zie waarde in kolom D).
Komt er een uitslag bij dan veraqnderd ook de waarde in Kolom D weer en dus het aantal op te maken cellen per rij.


Dank alvast voor het meedenken.
Bekijk bijlage Voorwaardelijk of VBA V2.xlsx
Versie 2!!
 
Laatst bewerkt:
En nu? In kolom E zie ik niets anders dan 0,1 en 2 Een tabel kan je beter opzetten zoals een tabel bedoeld is.
 
Laatst bewerkt:
Beste VenA

Er zat een foutje in mijn sheet en ik heb een nieuwe versie in het 1e bericht gezet. Mogelijk begrijp je mijn vraag nu beter en heb je een oplossing voor mij.
Je opmerking over het gebruik van Tabellen snap ik niet. Deze tabel heeft relaties met een aantal andere tabellen en is volgens mij goed ingericht.
Begrijp a.u.b. dat dit testbestand een uitgeklede, geanonimiseerde versie is. Vandaar ook mijn foutje

Maar goed het gaat mij er vooral om dat ik kan laten zien welke scores er afgetrokken worden!!

Dank
 
Als je bijna overal dezelfde getallen plaatst, welke moeten dan weggestreept worden?

Misschien zoiets
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Target, Range("H2:AA19")) Is Nothing And Target.Count = 1 Then
    With Target
      Set r = Cells(.Row, 8).Resize(, 20)
      r.Font.Strikethrough = 0
      For j = 1 To Cells(.Row, 4)
        For Each cl In r
          If cl = Application.Large(r, j) Then
            t = t + 1
            If t <= Cells(.Row, 4) Then cl.Font.Strikethrough = -1 Else Exit Sub
          End If
        Next cl
      Next j
    End With
  End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je de aanvullende vraag zelf hebt opgelost. Had je ook mogen laten staan voor anderen die tegen zoiets aanlopen.

In VBA zijn de constanten False en True inderdaad 0 en -1 voor 'luie mensen'
.Font.Strikethrough kan alleen True of False zijn
.Font.Underline kent wat meer opties en dan kan je niet met True of False werken bv .Font.Underline= xlUnderlineStyleSingle of voor 'luie mensen' .Font.Underline = 2 zonder underline is het xlUnderlineStyleNone of -4142

Waarbij de 'luie mensen' niet zozeer lui zijn, maar weten wat de vertaling is van een constante. Het voordeel: de code is korter. Het nadeel: de code wordt on/minder leesbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan