• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

daliti

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Berichten
20
Hallo,

In bijlage een kleine bestandje Namen
Ik heb een kleine dropdown lijst met namen waaruit ik een naam kan kiezen.
In cel B2 wil ik graag de groenten kunnen invullen die enkel behoren bij de gekozen persoon vanaf kolom D tem F op Blad 2Bekijk bijlage Namen.xlsBekijk bijlage Namen.xls.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Peter
 
Is het zo goed?
 

Bijlagen

  • Namen.xls
    18 KB · Weergaven: 46
Die vraag komt wekelijks voorbij.

Zoekfunctie in dit forum: 'getrapte validatie'.
 
Kijk eens in de Tab - Formules - Namen beheren

daar zie je de bereiken met hun namen die in de validatie gebruikt worden.
 
Gevonden... super... zo leer ik snel bij al wik ik snappen wat ik doe..
betekent dit dan ook dat ik voor elke regel de naam dan afzonderlijk handmatig moet definiëren?
Ik heb er ongeveer 400 te doen en er komen er regelmatig bij.
 
Als je een database opzet zoals het voor beeld kan je deze macro gebruiken voor het definiëren van de 400 (of meer) namen:
Code:
Sub cobbe()
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="Namen", RefersTo:=Range("A1:A" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row)
For Each cl In Range("A1:A" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row)
 col = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count
   Range(Cells(cl.Row, 1), Cells(cl.Row, col)).CreateNames Left:=True
Next
End Sub
 
Of.
Code:
Range("A1:A" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row).Name = "Namen"
For Each cl In [namen]
   cl.Resize(, ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count).CreateNames Left:=True
Next

evt. met if cl <>"" then of speciacells
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het in je bestandje ingepast, als je dat overneemt kun je net zoveel namen en groenten toevoegen als je wil.
 

Bijlagen

  • Namen (cobbe).xlsb
    19,1 KB · Weergaven: 38
Waarom niet gewoon hier doorgaan?
Dan heeft iedereen er wat aan.
Daar is een forum voor.
 
En we leren graag van Cobbe :D
 
Dat zal toch wel niet meer zoveel zijn,
als ik uw replieken in aanschouw neem.:thumb:
 
Niemand weet alles, samenwerking is waar het om draait.
Vandaar ook de opmerking naar TS om gewoon in dit draadje verder te gaan :)
 
Er moet nog zoveel gedaan worden en ik heb onvoldoende tijd en kennis om dit vlot te kunnen doen.
Vooral als ik jullie antwoorden lees in VB denk ik... dit zal heel veel tijd vergen.
En vooral als ik een blijkbaar heel klein probleem aankaart en jullie à la minute, seconde de oplossing er eventjes hier opzwieren.
Nadat ik de tip kreeg 'Getrapte validatie' bgin ik te zoeken en ben ik daar een hele tijd zoet mee
Al sta ik reeds redelijk ver men mijn project... denk ik.
Mijn vraag was of is of één van jullie dit als een freelancer wat kon doen voor mij.
 
En misschien kan dit ook voor naderen gebruikt worden nadien, heb daar geen probleem mee.
 
Eén van de zaken die ik heel graag verwezenlijkt zou zien is een QR code scannen met de camera van een tablet waarbij dan het rekenblad wordt geopend en waarbij er direct een hoop gegevens staan ingevuld.
Ik ben een technieker pur sang met wel wat ervaring met Exel maar als ik dan jullie bezig zie verbleek ik... lijkbleek zelfs
 
Als je dan toch zo snel antwoord krijgt op je vragen kan je net zo goed alle vragen hier stellen, de een na de ander
en zo kom je tot iets wat je zelf ook begrijpt en waar je eventueel kleine ingrepen kan doen bij wijzigingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan