Hoe kan je zien welk lettertype een website gebruikt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Ik kom wel eens een website tegen en vindt dat ze een mooi lettertype gebruiken of wil dat vergelijken met een andere, maar ik weet niet welk lettertype ze gebruiken.

Hoe kun je er achter komen welk lettertype ze gebruiken?
 
Kijken in de HTML-source of de CSS-stylesheets.
 
De makkelijkste manier is om rechts te klikken op het stuk tekst waarvan je het font wilt weten, en dan op "inspecteer element" (precieze bewoording hangt van de browser af), in het scherm dat dan tevoorschijn komt kun je in de rechterbalk de eigenschappen van het element vinden, waaronder het font.
 
Als aanvulling op de juiste manier van php4u om een font te vinden zijn er 2 manieren om een font op je website te gebruiken.
1. een font stack met als voordeel dat de pagina sneller laadt en als nadeel geen identieke weergave op elk apparaat.
2. een extern font met als voordeel een identieke weergave op elk apparaat en als nadeel een langere laadtijd van de pagina.
 
Hoe doe ik dat? Ik heb rechtermuisknop - paginabron bekijken gedaan, maar als ik dan zoek met Ctrl + F op 'font' komt er niks.
Omdat de stylen vaak daar in losse bestanden staan. De zgn CSS-stylesheets (*.css).
De genoemde mogelijkheid met Element Inspecteren werkt een stuk makkelijker. Maar je moet wel weten waar je naar moet zoeken
In dit geval font-family
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan