• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe vraag Als.functie als.links en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

hulsmans

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2009
Berichten
14
Beste,

Ik heb een dagboek gemaakt waarbinnen de cel voor de uurregistratie (via voorwaardelijke opmaak) nagaat of je +/- uren maakt of gewijzigd werkt van je nulrooster. Indien je gewijzigd werkt zet hij de ingave in het rood.

Nu heb ik via formulierbesturingselement ervoor kunnen zorgen dat met een klik op de knop de dagen en data zich per jaar aanpassen.

Ik wil dat mijn opmaak in de uurregistratie dynamisch meegaat met de dag. Bvb maandag 01 januari 2018 --> in 2019 klik ik en wordt dit 02 januari 2019 , mijn voorwaardelijke opmaak dient zich dus te baseren op andere cellen.

Ik probeerde dit via de ALS functie of Als(Links doch wanneer de celeigenschappen op aangepast dddd, datum of tekst staan werken ze niet in deze functie.

Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen.

ik voeg een bijlage toe.

Met dank!
Bekijk bijlage DAO Dagboek 2018 - helpmij_forum.xlsm
 
Je kan beter =Weekdag(a6) gebruiken.

Maar wat moet er nu wanneer en hoe gekleurd worden?
 
Je moet de cel ook niet opmaken als "dddd" maar gebruik =TEKST(B6;"dddd")
 
Beste Cobbe en VenA,

De cellen in de uurregistratie worden automatisch ingevuld adhv het rooster beneden de pagina MET voorwaardelijke opmaak = GEEN probleem

Hiervoor moest ik elk jaar de voorwaardelijke opmaak manueel ingeven gezien de dag bvb. maandag - volgend jaar dinsdag is

Ik moet de de cellen van de uurregistratie bvb. $d$6 aan passen van bvb. $d$171 naar $d$185 en rood kleuren indien <>

Ik zoek dit nu automatisch te doen adhv de dagen
bvb indien cel $a$6 = maandag dan $d$171 een rood indien<> INDIEN cel $a$6 = dinsdag dan $d$185 en rood indien <>

Ik kan niet via een als.links($a$6;2)="ma" functie werken daar hij de "ma" niet leest/vertaalt

Ik wil dus dat $d$6 zijn opmaak haalt in $d$171 of $d$185 (afhankelijk van de dag aangegeven in $a$6

Weet dat dit een hele denkbocht is doch zoek een simpele manier
 
als je een datum formatteert als tekst (via de eigenschappen) dan staat er nog steeds een datum (getal) en word "ma" niet gevonden.

Volg het voorbeeld van VenA
 
Inderdaad tot daar was ik maar bestaat er een mogelijkheid om de opmaak van mijn cellen dynamisch te maken gekoppeld aan de veranderende datum(dag)?

ik probeerde het ook al via het formulierbesturingselement en de cel op standaard te zetten, dan krijg ik getal (bvb. zelfde voor maandag 41975 en dit vastzetten door$ doch deze leest hij ook niet.
 
als je A6 opmaakt als tekst zoals VenA schreef, desnoods met "dddd" en dan de voorwaardelijke opmaak van B6
Code:
=LINKS(A6;2)="ma"
 
Excuseer brandernl, ben inderdaad een stap verder met de tip van VenA nu nog trachten de argumenten ruimer te maken :)

Ik zoek verder om verschillende Als.links formules met verschillende vergelijkingen te koppelen!

Alvast bedankt
 
Ik denk dat je dan meer regels moet maken voor de voorwaardelijke opmaak. Je kan per regel maar één opmaak definiëren.

dus:
regel 1 =LINKS(A6;2)="ma" >> rood
regel 2 =LINKS(A6;2)="di" >> blauw
enzovoorts
 
Laatst bewerkt:
wanneer ik meerdere regels maak baseert Excel zich prioritair op de eerste, wanneer ik ze er bvb. Twee in één regel zet zegt hij:
mededeling.png

Ik gebruik deze formule (voor bvb. twee dagen (moeten er zeven worden))
formule.png
 
ok ik probeer het, goede tip van diverse kleuren. Denk dat ik het hoofd even ga laten rusten want het logisch denken laat wat op zich wachten :)
 
want het logisch denken laat wat op zich wachten
Was volgens mij al het geval bij de opzet van deze kleurplaat.;)

Wat is het doel van dit bestand? Wat is het Password voor VBA?
 
Beste VenA,

Dit bestand vervangt een prikklok. Doel is dat degene die de gegevens moet ingeven in origineel wettelijk document dadelijk ziet welke wijzigingen er in het nulrooster werden gedaan.

Deze wijzigingen (weergaven in kleur) brengt hij dan over naar het officiële document.

De ingever (werknemer) geeft zijn effectieve werktijd in per dag, vandaar dat jaarlijks de dagen ook springen, wat nu maandag is, is volgend jaar dinsdag.

De voorwaardelijke opmaak staat echter nog op de cellen van maandag. Jaarlijks moet ik dit dus manueel aanpassen (een heel werk).

Ik zoek dit dus nu automatisch te doen. DUS dat de voorwaardelijke opmaak zich richt op de aangegeven dag en dan verwijst naar de vergelijkende cellen voor deze dag.

VBA: 126OCLUMMEN126, hier ben je volgens mij niet veel mee daar ik hier enkel de macro's ter beveiliging van het document heb gezet (de medewerker mag immers de cijfers niet meer kunnen manipuleren na blokkering)

Grtz, Stijn
 
Dit stond al in post #2:

Gebruik
Code:
=WEEKDAG(A6;2)
om de dag van de week te checken.
Dit heeft ook geen invloed op je jaarwisselingen.
 
Beste Cobe,

Dank je doch die vergelijking heb ik al, nu de koppeling nog met de vergelijkende cellen

=ALS(LINKS(A6;2)="ma";($D$6:$D$10)<>($D$171:$D$175);1) --> wordt rood in mijn voorwaardelijke opmaak
=ALS(LINKS(A6;2)="di";($D$6:$D$10)<>($D$176:$D$180);1) --> wordt blauw in mijn voorwaardelijke opmaak

Hij checkt echter in prioriteit van boven naar beneden wanneer het dus vooraan maandag is maakt hij tekst blauw??? ipv rood Wanneer het dinsdag is maakt hij tekst rood, ipv blauw
 
Beste mensen,

ben blijven zoeken en uiteindelijk de oplossing gevonden.

Ik gag volgende formule in cel $d$6 in:

=ALS(LINKS($A6;2)="ma";$D$171;ALS(LINKS($A6;2)="di";$D$176;ALS(LINKS($A6;2)="wo";$D181;ALS(LINKS($A6;2)="do";$D$186;ALS(LINKS($A6;2)="vr";$D$191;ALS(LINKS($A6;2)="za";$D$198;ALS(LINKS($A6;2)="zo";$D$199)))))))

Deze gaf ik ook als argument bij de voorwaardelijke opmaak en voegde kleur rood toe.

Nu doet hij exact wat ik wil!

THX allen voor het meedenken
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan