HDD niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

ComputerFreak12

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2013
Berichten
42
Hallo iedereen!
Ik heb sinds kort een nieuwe Hardeschijf om mijn oude te vervangen. Een mooie 3TB HDD.
Maar sinds kort heb ik er al problemen mee.
Het wordt opeens niet meer herkent door mijn Motherboard en dan plug ik het 10x opnieuw in en dan werkt het wel weer. Dit gebeurt vaak bij opstarten van de computer. Dan kom ik op de bureaublad na het opstarten en dan is er opeens geen HDD activiteit meer. Dan werk ik mijn computer open en haal ik het eruit, kabeltjes eruit halen en er weer in doen. (iets van 10x achterelkaar doen en dan wordt het weer herkent) Ik heb nu het probleem weer en kan niet op mijn computer komen omdat de HDD niet herkend wordt.

Het is een:
WD30EZRX

Als de HDD weer werkt zal ik een speccy link erbij zetten.
 
Als kabeltje reseaten het probleem oplost, dan is er waarschijnlijk iets mis met een kabeltje. Vervang dit eerst eens.
Blijft het probleem daarna, dan de HD omruilen onder garantie
 
Ik heb al een andere SATA Power cable erin gezet, en andere een SATA2 cable erin gezet en het werkt gewoon niet. (Ik heb 1 paar van Power en 1 paar van Data, allebei geprobeerd en wil ook niet).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke Windows-versie..?
Welk merk & type moederbord..?
BIOS-versie..?
 
De reden voor mijn vraag was een vermoeden dat de BIOS mogelijk problemen heeft met het herkennen van die 3 Tb schijf.
De laatste BIOS is v 1.20 van december 2013 => hier.
Je zou kunnen proberen deze laatste BIOS erin te flashen en kijken of dat het probleem oplost.
Wil je die schijf als OS-schijf gaan gebruiken of als 2e schijf ( voor opslag bijv. ) naast een bestaande waar Windows op is geïnstalleerd..?
 
Dit moederbord heeft nog geen uefi bios maar de oude vertrouwde. Die kan in principe maar opstartschijven tot 2TB adresseren.
Als 2e hdd erbij zou dit mogelijk geen probleem opleveren.
Mogelijk ligt de link hierin met jouw probleem.
 
Mijn bedoeling is om de 3TB Hardeschijf te gebruiken als de Primaire, de oudere is wat instabiel omdat het gewoon te oud is (Meer dan 1000 dagen operationeel).
Ik zal nu proberen om de BIOS update te installeren.
 
Als je die schijf als primaire OS schijf met de volle3 Tb capaciteit wilt gebruiken moet je een GPT partitiestijl gebruiken en niet MBR want dat is gelimiteerd tot 2 Tb.
 
Wordt lastig op een MBR systeem......

de oudere is wat instabiel omdat het gewoon te oud is (Meer dan 1000 dagen operationeel)
Ding werkt of goed of smart geeft fouten en dan dien je die niet meer te gebruiken, en de werkduur heeft er weinig mee te maken en wat er dan instabiel zou moeten zijn ontgaat mij.

Tis gewoon een SATA kabel die op alle SATA uitvoeringen werken, zou een borg SATA kabel halen en een SSD die als bootschijf gaat dienen, kan de 3TB wel als een GPT schijf volledig worden gebruikt.
Mis het merk en type moederbord.
 
Er is dacht ik al wat problemen met mijn Hardeschijf. Het maakt gewoon teveel lawaai en er waren al eerder problemen gedetecteert. Ik ben al van plan om Donderdag een 1tb HDD te kopen en later nog een kleine SSD schijf voor het systeem zodat alles goed en snel werkt.

Ik kan trouwens niet de BIOS updaten, de .exe zegt dat mijn BIOS versie een Legacy is of zo. Via USB boot geeft het ook een fout melding dat het niet voor mijn Motherboard is.

Maar wat je zegt met de 3TB wordt moeilijk te runnen? Is het dan gewoon beter om de schijf te verdelen in een Partitie van 2TB en een Partitie van 1TB?
 
https://downloadcenter.intel.com/search?keyword=DH61WW
Laatste werkt alleen als je eerst de 0099 hebt gedaan maar wat het nu op zou moeten lossen....

En op/met een lecacy bios, geëmuleerd in de UEFI, kun je een alleen een MBR bootschijf indelen van max. 2TB, op UEFI kun je een GPT schijf indelen groter dan 3TB.
En je kunt geen 2 en 1 TB partitie maken op een MBR schijf maar als 2e schijf is hij wel in te delen als een GPT schijf op een MBR systeem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan