• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

IF function

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn2290

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Berichten
108
Ik probeer adhv een IF functie een formule in te voeren, maar het lukt me maar niet...

=IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*J4;(J4*G8);IF(F8="Perm";G8*J4)) is de formule die ik gebruik, maar excel blijft maar zeggen: "you've entered too many arguments for this function."

In de cel werk ik met een dropdown list en heb keuze tussen 3 soorten contracten. Indien ik er eentje invoer (ofwel Temp Contract, ofwel het andere) dan werken ze prima. Maar van het moment dat de andere er wil achter zetten werkt het niet meer en er zou eigenlijk nog een derde IF bij moeten...

Thx!
Glenn
 
IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*J4;(J4*G8);IF(F8="Perm";G8*J4))


IF functie loopt als volgt: ( Logische test ; waarde als waar ; waarde als niet waar )

Het aantal argumenten klopt dus echt niet.

Als je wilt verlengen met meerdere IF's dan zet je deze dus telkens op de plaats van de "waarde als niet waar".
 
Laatst bewerkt:
IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*J4;(J4*G8);IF(F8="Perm";G8*J4))


IF functie loopt als volgt: ( Logische test ; waarde als waar ; waarde als niet waar )

Het aantal argumenten klopt dus echt niet.

Als je wilt verlengen met meerdere IF's dan zet je deze dus telkens op de plaats van de "waarde als niet waar".

Thx SjonR! Dat is me al gelukt... Alleen als ik de formule naar beneden wil trekken, geeft hij de foutmelding #VALLUE!
 
Waarschijnlijk omdat je sommige verwijzingen absoluut moet maken met de $$$$$$.

Als bijvoorbeeld J4 niet mag wijzigen bij het naar beneden doortrekken, dan moet je er $J$4 van maken.
 
Waarschijnlijk omdat je sommige verwijzingen absoluut moet maken met de $$$$$$.

Als bijvoorbeeld J4 niet mag wijzigen bij het naar beneden doortrekken, dan moet je er $J$4 van maken.

Had ik al gedaan ;-)

=IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*$J$4;($J$4*G8;IF(F8="Perm";G8*$J$4);IF(F8="Temp2Perm";G8*$J$4)))

Trek ik deze door naar beneden, geeft hij de foutmelding #VALUE!
 
je formule 'kijkt' steeds in F8, maar als je die 'doortrekt' verandert de F8 in G8 of F9
 
Wellicht is het makkelijker als je een bestandje plaatst, dit voorkomt een hoop gokken, vragen en raden.

Is J4 echt de enige harde verwijzing en is alles met een 8 variabel? Dan is er in de keuzelijst waarschijnlijk nog geen keuze gemaakt.

probeer dan eens zo.

Code:
=IFERROR(IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*$J$4;($J$4*G8;IF(F8="Perm";G8*$J$4);IF(F8="Temp2Perm";G8*$J$4)));"")
 
Laatst bewerkt:
Je formule klopt niet zie het antwoord bij post van SjonR (nr 2)

Nu klopt het ook nog niet. Als ik doortrek naar beneden, staat er niets meer in, wat goed is, alleen als ik nu iets anders selecteer in cel F8 dan zet hij in de cel waar de formule staat (J8) ook niets en dat is niet de bedoeling uiteraard. Want in cel G8 staat wel degelijk een bedrag.
 
dit is hem

Code:
=ALS(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*$J$4;ALS(F8="Perm";G8*$J$4;ALS(F8="Temp2Perm";G8*$J$4;"kolom F is niet ingevuld")))
 
deze dan?

Dan blijft J leeg totdat er in F een keuze wordt gemaakt.

Code:
=IF(F8="Temp Contract";(G8*H8*I8*7,6)-(H8*I8*1,65)*$J$4;ALS(F8="Perm";G8*$J$4;IF(F8="Temp2Perm";G8*$J$4;"")))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan