• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

In excel naar naastgelegen cel verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

beweijs

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2013
Berichten
7
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een formule waarbij ik in een cel een tijd kan laten verschijnen die in de naastgelegen cel van de zoekwaarde zit. Helaas zit er geen logica in de tijden, dus een simpele omreken formule is er niet. Voorbeeld is als volgt:

Op werkblad RH:

Cel E20 bevat de tijdswaarde 8:30. Deze wordt handmatig ingevuld
In cel D20 moet de waarde verschijnen die ik wil

Op werkblad Tijdenoverzicht:

Overzicht van tijden
Kolom A bevat een tijd op de dag
Kolom B bevat een som van de tijd van de gehele week

Cel A14 bevat tijdswaarde 08:03:00
Cel B14 bevat tijdswaarde 08:30:00

Nu wil ik dat in cel D20 de waarde verschijnt van A14, terwijl B14 is ingevuld in cel E20, maar als de tijd van cel E20 aangepast wordt, dat hij automatisch zoekt naar de juiste cel en vervolgens weer de waarde van de aangrenzende cel weergeeft in cel D20.

Ik heb het bestand in de bijlage gedaan in de hoop dat jullie er misschien uitkomen. Bij voorbaat dank voor jullie tijd en hulp.

Met vriendelijke groet,

Berend
 

Bijlagen

  • Opzet tijdenregistratie.xlsx
    49,8 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid, noem de werkbladen in je post zoals ze werkelijk heten in plaats van werkblad 1 en werkblad 2.
Dit, omdat werkbladen ook een indexnummer hebben die totaal kan afwijken van het blad dat je bedoelt.

In dit geval is dat niet zo, maar waarom het beestje niet gewoon bij de naam noemen.
 
Laatst bewerkt:
Op werkblad RH:

Cel E20 bevat de tijdswaarde 8:30. Deze wordt handmatig ingevuld
In cel D20 moet de waarde verschijnen die ik wil
In E20 staat 1:51:00
In D20 staat nu 9:30:00
Dat is de tijd die je wilt?
Dat staat er toch al?
Of wil je daar een formule voor hebben?
Zoja, wat moet dan de berekening zijn?
 
In E20 staat 1:51:00
In D20 staat nu 9:30:00
Dat is de tijd die je wilt?
Dat staat er toch al?
Of wil je daar een formule voor hebben?
Zoja, wat moet dan de berekening zijn?

De waarde die in cel E20 staat, die moet nu worden opgezocht in het Tijdenoverzicht in kolom B. Vervolgens moet de tijd die dan in de cel links naast die waarde staat worden ingevuld in cel D20. Dit moet nu handmatig maar ik wil graag dat dit automatisch gebeurd. Ik hoop dat het zo begrijpelijk is.
 
Die 1:51:00 staat niet in uw hele bestand hetzij in cel E20, hoe kun je dat dan opzoeken?
 
Je bedoelt dus dat van het werkblad RH, de waarde van cel E20 moet worden gezocht in kolom B van het werkblad Tijdenoverzicht en dat dan de waarde van de kolom links ervan (Kolom A dus) moet worden geplaatst in cel D20 van het werkblad RH?
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat je met tijden werkt en de waarde 8:30 2 resultaten oplevert in kolom B. Eenmaal op regel 66 en eenmaal op regel 192. Op regel 66 staat 8:30 en op regel 192 staat 32:30.
De eerste is dus 8 uur en 30 minuten op 0 januari 1900 en de tweede is 8 uur en 30 minuten op 1 januari 1900. Lastig dus. Daarnaast zou ik zo geen formule weten om de waarde links van de gevonden waarde op te halen. Maar er zijn hier formule wizards die daar wellicht een oplossing voor hebben.
 
Is dit wat je zoekt (in D20):

Code:
=ZOEKEN(E20;Tijdenoverzicht!B:B;Tijdenoverzicht!A:A)
 
Die lijkt me correct :)
 
Ja, behalve als je in E4 iets invult waardoor er in E20 iets komt te staan dat in tabblad tijdenoverzicht niet voor komt, dan krijg je de waarde die "het dichtst bij ligt":confused:
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat je met tijden werkt en de waarde 8:30 2 resultaten oplevert in kolom B. Eenmaal op regel 66 en eenmaal op regel 192. Op regel 66 staat 8:30 en op regel 192 staat 32:30.
De eerste is dus 8 uur en 30 minuten op 0 januari 1900 en de tweede is 8 uur en 30 minuten op 1 januari 1900. Lastig dus. Daarnaast zou ik zo geen formule weten om de waarde links van de gevonden waarde op te halen. Maar er zijn hier formule wizards die daar wellicht een oplossing voor hebben.

In principe zou de tijd van cel E20, maar één maal voor moeten komen in Kolom B. Ik zou de tijden ook op een andere manier kunnen rangschikken, zodat alleen kolom A en B ingevuld zijn. Dus dan zou de tijd de cel links van de opgezochte tijd in cel D20 moeten verschijnen.

Is dit wat je zoekt (in D20):

Code:
=ZOEKEN(E20;Tijdenoverzicht!B:B;Tijdenoverzicht!A:A)

Ik krijg een melding dat de code onjuist is...moet ik zelf nog wat invoeren? (edit: Ik moest de ; en vervangen van voor een komma, dus die werkt. Echter komt er alleen maar 16:00 bij mij uit).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nu de tijden anders gezet om het wat duidelijker te maken. In de bijlage heb ik nu een werkblad Tijdenoverzicht (2) toegevoegd.

Ik zou het graag als volgt willen:

De tijd die in de kolommen maandag t/m vrijdag staan zijn de totale werkuren incl. pauzes van elke week cumulatief. De waarde die nu in cel E20 werkblad RH staat is 7:45. Deze waarde komt in het werkblad Tijdenoverzicht (2) overeen met cel C3. Nu zou ik met de hand in werkblad RH in cel D20 7:18:00 (komt uit cel A3) invoeren. Als de waarde in cel E20 bijvoorbeeld 54:15:00 (cel I3) zou zijn, dan zou ook 7:18:00 moeten verschijnen in cel D20, maar als ik bijvoorbeeld waarde 32:21:00 (cel F30), dan moet er in cel D20 van werkblad RH 8:39:00 (cel A30) moeten verschijnen. Ik weet dus niet of dit uberhaupt mogelijk is, maar als het kan zou dat een hele hoop tijd schelen. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. In ieder geval al wel bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Mvg,

Berend
 

Bijlagen

  • Opzet tijdenregistratie.xlsx
    70,1 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan