hdd clonen met acronis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
Als je Acronis gebruikt dan kun je gewoon de C-partitie en bootsector selecteren en dan start Windows gewoon op van de gekloonde schijf....bij mij tenminste wel.
Zelfde geldt overigens voor het maken van een schijf-image ( incl. bootsector dus ) die je later op een andere schijf terugzet.
Booten, geen enkel probleem....

Hallo Scrapheap,

Ik heb sinds kort Acronis True Image 2018 aangeschaft aangezien mijn oude harddisk van 640Gb soms kuren vertoont.
Deze is volgens schijfbeheer opgedeeld in de volgende 4 partities:

71 Mb OEM partitie
10 Gb NTFC Recovery partitie (primaire partitie)
585 GB Systeem partitie (actieve, primaire partitie)
450 MB (Herstelpartitie)

Nu wil ik al deze partities 1 op 1 overzetten naar de nieuwe harddisk. (inclusief de actieve bootpartitie)
Dien ik nu eerst de partities aan te maken, of maakt Acronis deze aan bij het terug zetten van de image?
Maakt het dan nog wat uit dat de nieuwe harddisk 1Tb is ipv 640Gb?

Bij voorbaat dank voor je reactie/advies.
 
Ik gebruik zelf nog een oude versie ( 2011 ) van Acronis en als ik kies voor "Schijfimage" maken selecteert het programma automatisch de OS-partitie en bootsector.
Als je kiest voor "Kloon" de huidige schijf dan moeten alle partities 1 op 1 overgezet worden, alleen gebruik ik die optie niet omdat ik nog hoofdzakelijk met Win7 Pro werk.
Voor meer gedetailleerde info verwijs ik je graag naar de handleiding.
Win10 heb ik ooit een image van gemaakt direct na een schone installatie, ik gebruik dat nl. vrijwel uitsluitend om te testen en heb er dus geen documenten, email etc. ( of anderszins data die van belang is om te backuppen ) op staan.
Het terugzetten van die image kost mij in dat opzicht alleen tijd voor het opnieuw installeren van updates.
Zal zo eens kijken of de Fall-upgrade klaar staat...dan die eerst erop en een nieuwe image maken.:D
 
Bedankt voor jullie snelle reacties en adviezen !!

Ik ga ermee aan de slag en hoop dat het lukt.
Ik houd jullie via dit topic op de hoogte.
 
Hallo Mark19,
Klonen overschrijft de partities op de doelschijf maar één of meerdere partities gaan klonen is ook mogelijk. De grootte van de schijven maakt niet uit met dit programma, je krijgt een mooi overzicht van hoe de schijf met z'n partities er uit ziet en hoe de kloon wordt.

Klonen duurt ongeveer drie uur voor 1 terabyte. Er is een foutcontrole maar dat zie je pas achteraf. Het klonen is een continu stream aan data, dus is het belangrijk dat de schijven met hun kabels mooi stil blijven liggen.

Wissel je schijven om, dan zullen ze beide minder gebruikt worden en dat kan voordelen hebben.

Na klonen is het wel eens nodig om eerst de Windows installatieschijf in te voeren en vandaar op te starten om de bootsector voor het opstarten van Windows aan te passen. Dit is trouwens een automatisch proces waarvan Windows alleen mededeling doet. Misschien voorziet het programma waarmee je kloont hierin, zoals door Scrapheap opgemerkt werd. Ook ik heb een al wat oudere versie van Acronis.
 
Bedankt voor je reactie/advies Alfred 2 !!
Ik was vanmiddag gestart met een backup van de betreffende partities te maken. Acronis gaf duidelijk aan welke partities er op de te backupen HDD aanwezig waren, en heeft deze weggeschreven naar mijn externe harddisk. Begin van de avond was dit klusje zonder foutmeldingen geklaard, waarna ik de nieuwe harddisk in de externe HDD behuizing heb gezet en in Acronis gekozen heb voor de keuze "terugzetten"
Bij het kiezen van de restore lokatie heb ik de keuze gemaakt alles naar dezelfde harddisk te zetten, en heb ik het vakje "alles op dezelfde lokatie terugzetten" aangevinkt. Hierdoor kreeg ik het volgende te zien, waarbij I de driveletter van de nieuwe externe harddisk is:

I:\ FAT16 (C:\)
I:\ OS (I:\)
I:\ RESTORE (J:\)

Ik was in de veronderstelling dat Acronis dus een partitionering zou maken op de nieuwe harddisk.
Dat gebeurde echter niet....
Er zijn nu de volgende 3 mappen op de I schijf aangemaakt:

Station (C)
Station (I)
Station (J)

Tevens is het terugzetten van de backup vastgelopen doordat veel bestanden niet te restoren zijn.
Ik krijg telkens de volgende soort meldingen " Failed to recover file or folder 'OFFREL.DLL " waarbij ik kan kiezen voor Opnieuw, Negeren en Annuleren.
Kies ik voor Opnieuw dan komt de vraag telkens terug, kies ik voor Negeren dan komt hij direct met een andere file welke hij niet terug kan zetten.
Wat ik zo vreemd vindt is dat er tijdens het backupen geen enkele foutmelding is gegeven en nu blijken er overal fouten in te zitten.
Tevens worden de partities nu in mappen weggeschreven ipv dat er partities aan worden gemaakt.
Kortom.. ik ben de nodige uren verder en ben er dus niets mee opgeschoten...
Mocht het overzetten van de partities niet lukken dan rest mij als enige nog een geheel nieuwe Windows 10 installatie op de nieuwe schijf te zetten en alle gegevens handmatig over te zetten naar de nieuwe harddisk.
De term "Schijfimage" ben ik in mijn Acronis versie overigens nergens tegen gekomen. Alleen de term "Back-up" staat er bij mij vermeld binnen de groep "Schijven en Partities" en is de verwachte retoretijd inmiddels opgelopen tot 3 dagen en 20 uur....

Aangezien het restoreproces niet juist verloopt heb ik dit gestopt, heb de nieuwe harddisk opnieuw geformateerd en ben opnieuw begonnen met restoren. Ik hoop dat ik morgenochtend een volledig juist gepartitioneerde harddisk aantref.
Als bijlage heb ik 2 screendumps bijgevoegd welke de keuzemogelijkheden weergeven welke ik op mijn scherm te zien kreeg.

HD 1.JPGHD 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dit is niet klonen. Er is bij het klonen natuurlijk ook geen "terugzetten."
 
Dit is niet klonen. Er is bij het klonen natuurlijk ook geen "terugzetten."

Bedankt voor je snelle reactie Alfred 2.
Ik heb blijkbaar e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd en backup en restore hetzelfde gezien als klonen.
Nu heb ik het terugzetten direct gestaakt en zie idd dat als ik helemaal naar het beginscherm terug ga dat in een van de andere menu's ook een optie klonen opgenomen zit. Ik begin dus nu weer van voor af aan maar dan via het menuoptie "klonen" en hoop dat het dan wel gaat lukken.

Nogmaals bedankt !!
 
Zoals gezegd ben ik gestart met de optie "klonen" in Acronis.
De bron harddisk had ik als externe harddisk in een behuizing zitten, en de doel harddisk in de pc (als 2e harddisk naast de Windows boot harddisk) aan een van de aansluitingen aangesloten.
Toen ik alle keuze's betreffende bron en doelharddisk in het kloon menu gemaakt had, kwam de vraag of ik de partities op de doel harddisk wilde overschijven. Aangezien dat de lege harddisk was, dit bevestigd met Ja. Toen zag ik dat Acronis de bron harddisk vergrendelde en verzocht de pc opnieuw op te starten.
Bij opstarten kwam de pc rechtsreeks in Acronis klonen terrecht, maar kon alleen de doel harddisk vinden. De externe (bron) harddisk bleek niet vindbaar. (mogelijk omdat de USB poorten niet aangestuurd werden ofzo.... geen idee)
Na eindeloos zoeken en klikken uiteindelijk het proces geannuleerd middels de annuleren button.
Er verscheen een zwart scherm en uiteindelijk de regel rapportgegevens verzamelen, met daarachter oplopende rij puntjes.
Toen dit na zo'n 10 minuten voorbij was startte de pc weer opnieuw op en kwam deze weer gewoon in Windows.
Vanaf dat moment waren alle schijven weer zichtbaar behalve...... de bron harddisk waarvan ik een kloon wilde maken.
Deze was nergens meer te vinden.
Gelukkig was de harddisk na koppelen aan mijn laptop wel weer zichtbaar.
Maar nu heb ik dus nog geen kloon van die harddisk.
Mocht iemand nog tips hebben dan zijn die van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
Vooropgesteld dat je bron en doel goed uit elkaar hebt weten te houden (schijfletters kunnen andere zijn in de Linux omgeving waarin Acronis werkt) is het zo dat Windows in de war kan worden gebracht met twee schijven die de zelfde id hebben gekregen. Bij klonen wordt voorbehoud hiervoor gemaakt. Ik hoop daarom dat het zal worden opgelost met slechts één van de twee schijven aan te sluiten.

DO NOT attempt to boot into Windows with the cloned Source and Target drives both connected. Cloning duplicates the drive signature which will confuse Windows at best and could potentially cause both drives to be corrupted.
 
Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen een bloedhekel hebben aan lezen en als ik je vorderingen tot nu toe lees vraag ik mij af of je wel een opstart-medium gemaakt hebt om de pc van te booten om het kloon-proces uit te voeren..?
Met de OS-drive als bron ( aangesloten op het moederbord ) en de doelschijf als ext. usb-drive ( in een dock of ext. schijfbehuizing ) ben ik jouw problemen nog nooit tegengekomen....Echter, zoals eerder vermeld, gebruik ik de kloon-optie vrijwel nooit.
Ik maak een schijfimage ( dus alle partities op de schijf, incl. bootsector ).
Vervolgens gebruik ik de boot-cd die ik in Acronis gemaakt heb om deze image op de doelschijf te zetten.
Daarna sluit ik de pc af en wissel bron- en doelschijf en violá, een werkend systeem...
Hoewel de eerder door mij gelinkte handleiding vrij beknopt is, staat alles vermeld wat je moet weten en met die handleiding zou je het toch voor elkaar moeten kunnen krijgen.
 
Je hebt helemaal gelijk Scrapheap. Ik heb in het begin van de programma meteen gekozen voor de optie schijven - partities en de handleiding niet goed gelezen. (Incl het maken van een opstartmedium) Hierdoor heb ik de aanname gedaan dat backup-restore hetzelfde is als klonen. Acronis True Image is een geweldig mooi programma met zeer véél mogelijkheden daar ben ik inmiddels wel achter gekomen. ;-) Vandaag ga ik er niet meer aan toe komen maar morgenavond ga ik er weer mee aan de slag en dan gaat het zeker lukken. Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips en adviezen. Ik hoiud jullie op de hoogte.
 
Vooropgesteld dat je bron en doel goed uit elkaar hebt weten te houden (schijfletters kunnen andere zijn in de Linux omgeving waarin Acronis werkt) is het zo dat Windows in de war kan worden gebracht met twee schijven die de zelfde id hebben gekregen. Bij klonen wordt voorbehoud hiervoor gemaakt. Ik hoop daarom dat het zal worden opgelost met slechts één van de twee schijven aan te sluiten.
De zgn UUID is dan gelijk... onder Linux is dat geen probleem, die pas je simpel aan met bijvoorbeeld QParted oid en dan zet je de nieuwe in fstab waar je met de UUID kunt werken. Onder Windows is dat helaas veel lastiger, geen klusje voor beginners.
https://www.google.nl/search?q=change+uuid+windows+tool+-virtualbox+-virtual

@Mark19
Volg dus de kloon tips die gegeven zijn, dan zou het goed moeten komen.
 
Ik blijf persoonlijk voor het maken van een schijf-image t.o.v. klonen,met als belangrijkste argument dat je dan ook meteen een backup hebt van de complete schijf, incl. alle aanwezige partities èn bootsector.
Acronis comprimeert deze image om schijfruimte te sparen... ( de image is bijv. 56 Gb maar de daadwerkelijke schijfruimte van betreffende schijf / partitie kan wel boven de 100 Gb liggen ).
Voor het maken van zo'n schijfimage gebruik ik een dual HDD-dock via usb, zo'n ding.
Werkt uit de kunst.. :thumb:
 
Deze hele topic bestaat uit louter prutswerk. Als Mark19 de moeite had genomen om de berichten in de topic van schimmeltje te lezen dan had hij al de juiste basis gelegd voor het klonen. Dan stelt hij in post 1 een duidelijke vraag en wat hij wil.

Ik geef in die vorige topic aan:
Begrijp hier werkelijk niets van. Acronis heeft volgens mij een volledige kloontool met Wizard of Manual. Dat was al in 2016 zo.
Wat staat daar?
Automatic (recommended)
All partitions from the source hard disk will be copied to the target disk in a few simple steps and your hard disk will be made bootable. Your existing partitions will be automatically resized to fit the target hard disk.

Als je dat programma betaald hebt, maak er dan ook gebruik van.

Dat is een 100% goed en voldoende antwoord. Zelfs Intel gebruikt Acronis in hun Data Migration Software.

Wat dan in deze topic geschreven wordt, is helemaal niet aan de orde, is niet de vraag en veel te ingewikkeld. Dan kun je ook wel verwachten dat iemand aan het prutsen gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan