Harde schijf valt soms weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomaszz85

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2010
Berichten
166
Hallo iedereen. Ik heb een tweede hands schijf gekocht. Dubbel gecheckt op fouten, niks mis mee. Ingeplugd met de juiste kabels, hij werkt.
Maar na een tijdje verdwijnt hij uit het overzicht onder "mijn computer", alsof hij losgekoppeld is. Het is een paar keer verholpen met opnieuw opstarten en zelfs even de kabeltjes er opnieuw in doen. Maar nu net is hij weer weggevallen. Wat kan het probleem zijn? Alvast bedankt!

Windows 7, 64bit, normale Western Digital SATA 1TB.
 
Het probleem is al bekend, je bent denk ik op zoek naar een oplossing ;)
Sluit hem eens op een andere SATA poort van het moederbord aan.
 
Laatst bewerkt:
Update: bij opstarten zegt windows dat hij hersteld moet worden. Is gedaan. Maar hij valt elke keer weer weg.
En alle schijven hebben een andere initiaal gekregen... Als dat ook aangepakt kan worden, heel graag.
 
Laatst bewerkt:
En alle schijven hebben een andere initiaal gekregen...
Wat bedoel je hier mee? Een andere schijfletter (zoals zoiets meestal genoemd wordt) of iets anders?

Tav het probleem:
https://www.neowin.net/forum/topic/1064902-hard-drive-keeps-disappearing/
Test eens met DLDDIAG:
https://www.neowin.net/forum/topic/...-disappearing/?tab=comments#comment-594740250
post-243659-0-96863200-1332107724.jpg
 
Ja, een andere schijfletter.

(UPDATE. Ik had hier een bericht dat een andere USB schijf niet meer herkend werd, maar dat is opgelost en hij krijgt nu een backup.)

In DLGDIAG stond niks geks.
Nu is hij weer verdwenen vanaf de 'radar' en wordt hij niet meer vermeld in DLDIAG.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

" Ik heb een tweede hands schijf gekocht."

Ik denk dat je de reden hebt gevonden waarom deze is verkocht ...

Peter
 
Ik was niet op zoek naar de reden, ik was op zoek naar de oplossing. Puntje puntje puntje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indien het niet de energiebeheer is die hem laat verdwijnen en geen slechte sata kabel, ik zeg als oplossing........de kliko...

Er zijn weinig mensen die een goed werkende harde schijf verkopen zonder dat er iets mee aan de hand is.
 
Ik heb twee SATA kabels en drie ingangen uitgebrobeerd. Maar kan het niet de voeding zijn bijvoorbeeld? Ik heb nog één voeding stekker over, maar die haalt het niet (net iets te kort). Maar degene die hij nu heeft zit bijvoorbeeld in een of andere witte verlenger. Kan dat niet het probleem zijn? Ik zal er snel een foto van maken.

En: da's geen oplossing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ding werkt of hij werkt niet.
Het kan niet zo zijn dat'ie het in het begin wel doet en later niet, dat heeft niets met de voedingsaansluiting te maken naar mijn mening.
Mijn vermoeden ligt eerder bij de hardware van betreffende schijf ( print op de HDD ) waar iets na verloop van tijd warm wordt en verbinding verliest o.i.d.
Maarja, dat is het risico van 2e hands spul...succes met de speurtocht...al die moeite en ergernis om 2 tientjes te besparen...
 
Je kunt nog het bios updaten.... mss een betere compatibiliteit met bepaalde hardware...
Take care.. lees de readme.txt oid wel heel goed...
Zonder de probleem disk eraan!!!!

NOK daarna-> eens kliko.....

PS: probeer eens met een geavanceerde tool de complete SMART data v/d schijf uit te lezen...dus niet alleen PASS..
Puur om te kijken of je iets afwijkend vindt.

Oja.. heb zelf nog pas 6 x 2 TB Samsung HJ's van een Tweaker overgenomen..
SMART gegevens waren OK, ze waren voor cold storage backup gebruikt, totaal minder dan 1 week gedraaid....
Die HJ-types heb ik zelf ook in de server er zitten, draaien al bijna 6 jaar continu....

Dus als je weet wat je koopt kan 2e hands dus best....
Er zijn ook gelukkig nog mensen waar je wel zaken mee kunt doen....
 
Laatst bewerkt:
Kijk. Da's een behulpzame reactie. Nu komt de leek: hoe doe ik dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ding werkt of hij werkt niet.
Het kan niet zo zijn dat'ie het in het begin wel doet en later niet, dat heeft niets met de voedingsaansluiting te maken naar mijn mening.
Mijn vermoeden ligt eerder bij de hardware van betreffende schijf ( print op de HDD ) waar iets na verloop van tijd warm wordt en verbinding verliest o.i.d.
Maarja, dat is het risico van 2e hands spul...succes met de speurtocht...al die moeite en ergernis om 2 tientjes te besparen...

Sorry, het ligt aan mij, maar - HATSJOE! - ik ben allergisch voor onbehulpzame, neerbuigende reacties.
 

UPDATE: Na opnieuw opstarten is de schijf altijd kort beschikbaar. SMART gedaan, en er zijn fouten aan het ligt gekomen.
Zie afbeelding. Nu ik dit typ is de schijf alweer "verdwenen".
Wat kan ik nu doen? Van wat ik van de tweakersite snap, zou ik hem volledig kunnen formatteren, is het niet? Hoe doe ik dat?
SMART.jpg


Ik heb het gelezen, en ik snap het.
Maar hij vindt de schijf niet. De schijf staat zoals ik zei niet onder "mijn computer" en verschijnt niet in overzichten zoals dit.
Dus het lijkt of hij niet aangesloten zit (itt wel aangesloten maar als onherkenbaar apparaat, of met fouten).
Maar natuurlijk is hij wel aangesloten. Dat kan dan toch ook aan de kabels liggen, is het niet? Niet per se, natuurlijk.
Een paar keer was hij na opnieuw opstarten wel te zien. DLGDIAG liet een normaal werkende schijf zien. Geen fouten. Dus dat lijkt dan allemaal in orde, maar dan valt hij na een poosje weer weg.
 
Laatst bewerkt:
OK, er is iig iets met die schijf aan de hand...
Heb je zonder die schijf al naar het bios gekeken en of er een update is bij de fabrikant v/h moederbord?
 
OK, er is iig iets met die schijf aan de hand...
Heb je zonder die schijf al naar het bios gekeken en of er een update is bij de fabrikant v/h moederbord?

Bedankt voor je snelle reactie en behulpzaamheid!
De hele computer is een maand geleden door een geweldige expert nagekeken, gefikst, geupdatet, opgeschoond, enz. Niks mis mee. Denk ik.

Dezelfde man, trouwens, zegt dat deze SMART waarden genoeg zijn om de disc overleden te verklaren.
Maar ik hoop dat een formatteren wel iets kan uitmaken, is het niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan