Windows 7 harde schijf plaatsen in pc met Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

role

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Berichten
79
Beste,

Zoals de titel al zegt is mijn vraag of het mogelijk is om een harde schijf met windows 7 er op te plaatsen in een pc met windows 10.

Ik heb voor mijn nieuwe pc windows 10 gekocht, echter wil ik de harde schijf van mijn oude pc, waar windows 7 op staat, in mijn nieuwe pc plaatsen? Ik hoef de windows 7 versie niet per se te bewaren, echter staat deze schijf vol met andere bestanden die ik wel wil bewaren. Mijn voorkeur gaat dan ook niet uit naar het formatteren van deze schijf want dan moet ik eerst alles kopiëren naar de nieuwe harde schijf (volgens mij moet er een eenvoudigere oplossing zijn).

Graag hoor ik advies wat hierin de meest handige oplossing is.

Groeten,
Leon
 
Gewoon op een sata poort hoger als de bootschijf erbij plaatsen.
Als het niet de eerste schijf is waar niet van wordt geboot heeft die W7 geen functie.
 
Zit in de nieuwe PC al een opstartschijf?
En wordt de Win7 schijf als 2e schijf erbij geplaatst?
Of is er maar een schijf?

PS: maak nu al backups van alles...mail/odcs/fotos/pdf's etc..... las je dat nog niet gedaan had...

Gedaan?

Wat je kunt proberen is de Win7 schijf erin te zetten en dan te upgraden naar Win10.
Als je teveel foutmeldingen krijgt en en update lukt niet ... dan moet je een schone installatie van Win10 doen.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

@Lange Pier, Dat kan dus wel gewoon als extra schijf waar niet van geboot wordt? Er is mij ooit verteld dat dat niet zomaar kan (ivm kans op veel foutmeldingen, door elkaar lopen van windows bestanden) waardoor ik dit eigenlijk nooit eerder geprobeerd heb.

@Route99, nee, ik krijg deze week de onderdelen voor mijn pc binnen, dus ik kan in principe nog kiezen op welke schijf ik windows 10 wil gaan installeren (het wordt inderdaad een pc met 2 harde schijven dan). Het upgraden van de oude schijf naar windows 10 had ik eigenlijk nog niet eens echt als optie overwogen.

Een backup maken wordt lastig, ik heb nog ongeveer 30gb vrij momenteel en ik zou ongeveer 100gb willen backuppen, echt belangrijke dingen heb ik wel ooit al als backup op mijn laptop gezet.

Welke van deze twee opties zou het meest aan te raden zijn? Met dan uiteraard de minste kans op verlies van bestanden en kans op foutmeldingen e.d.

PS: wat betreft de harde schijven. Het zijn beide budget WD harde schijven, de oude heeft een leessnelheid van 125MBps en de nieuwe is 150MBps. Zou dit nog veel verschil gaan uitmaken in bv het opstarten van de pc?
 
Er wordt veel onzin verkocht dat blijkt maar weer en waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.:(

Een schijf in een PC erbij hangen heeft verder niets te maken wat er op de bootschijf staat en doet ook niets met een eventueel besturingssysteem wat er op zou staan.
Wel dient hij niet op de eerste sata poort te worden aangesloten.

En als je toch opnieuw gaat installeren, schaf een SSD aan indien je die niet erbij hebt besteld, dat ga je merken, en zet de beide schijven als data schijf in.
 
Als er ruimte is, en de voeding kan het aan kun je hem in je nieuwe PC plaatsen en de Windows en Program files directories wissen. Is er geen ruimte dan kun je, net als ik heb gedaan, een harde schijf behuizing kopen (met externe voeding) voor een paar tientjes en je hebt een extra USB-3 schijf. Hierop kun je ook Windows en de Program Files directories met de geinstalleerde programma's wissen. Let op, je hebt ze voor 3.5 inch (meestal desktop) of 2.5 inch (laptop) afmeting staat op de schijf.
 
Oke prima, dan ga ik gewoon de oude schijf erbij plaatsen en booten van die nieuwe met windows 10.

Ja dat klopt, ik heb lang getwijfeld om een SSD aan te schaffen maar omdat ik qua budget echt onder de €700 wilde blijven heb ik het toch niet gedaan. Misschien dat ik het later alsnog toevoeg om bv wat zwaardere software op te installeren.
 
role zei:
Ja dat klopt, ik heb lang getwijfeld om een SSD aan te schaffen maar omdat ik qua budget echt onder de €700 wilde blijven heb ik het toch niet gedaan.
Daar zou je nu al spijt van moeten hebben, probeer maar eens uit op een pc met SSD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan