• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij automatisch sorteren aan de hand van formule en verschillende criteria.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DDG

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2017
Berichten
5
Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Excel sheet waar ik alle rapportage momenten wil gaan monitoren. Op moment dat de verwachte rapportage moment minder of gelijk is aan 30 dagen bedraagt (Rapportage moment- Vandaag()), kleurt de hele rij rood. De kolommen waarin de rapportage op dat moment of binnenkort verwacht (<= 30 dagen)wordt kleurt dan wit, zodat men in een oog opslag kan zien om welke rapportage het gaat. het rood en wit kleuren zijn aardig gelukt aan de hand van voorwaardelijk opmaak in mijn werkelijke sheet( snap niet waarom dat wit kleuren niet lukt vanuit deze voorbeeldsheet). Nu wil ik heel graag de sheet automatisch laten sorteren op verwachte rapportage datum, van laag naar hoog, rekening houden met alle rapportage kolommen (zie kolommen D t/m Q). Heb geprobeerd om aan de hand van de kleinste waarde te sorteren maar het lukt niet zo goed( zie formule kolommen r t/m Y) en ik vind zelf zoveel hulpkolommen geen goed idee. Het liefst wil ik het aan de hand van 1 genestelde formule of iets anders. Ook moet de regels WEER wit worden op moment dat de rapportage binnen is gekomen en dat er binnen 30 dagen geen rapportages meer verwacht worden. Kan iemand mij helpen aan een formule of opties om dit voor elkaar te krijgen. Graag met uitgebreide uitleg zodat ik ervan kan leren en in de toekomst zelf kan uitvoeren. Vind Excel heel interessant dus ik leer graag meer. Het liefst in de Excel sheet verder verwerken.
Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou proberen… paar hulpkolommen gaan nodig zijn

een index (1, 2, 3, … ik doe altijd: als het getal boven de cel een getal is, doe dan hier dit getal plus 1, en anders zet hier 1)

een kolom voor de rang van de te sorteren datums =rang.gelijk(datum;range met datums)a. Elke datum krijgt hier een rang, maar er kunnen dubbele datums zijn

een kolom voor dubbels index/100 te geven (als datums 2 of meer keer voorkomen krijgen ze dezelfde rang. Om een onderscheid te maken worden deze samengeteld met hun indexnummer gedeeld door 100… Dus: als er 2 datums op de derde plaats (rang) komen, en de ene staat in rij 5 en de andere in rij 7, dan krijgen ze in deze kolom de waardes 3,05 en 3,07

Een nieuwe kolom met rang van deze dubbele +index/100… Hier krijgt elke datum een unieke rang

Bovenstaande allemaal onzichtbaar
Voor de oplijsting van klein naar groot gebruik je dan bijvoorbeeld kleinste, en dan index/vergelijken (verticaal zoeken, …) om de rest van de gegevens te tonen


Het is al laat, vandaar snel snel... ik hoop dat je hiermee verder bent?
 
Hactar,

Dank voor het meedenken. Ik heb e.e.a geprobeerd maar ik kom helaas niet uit. Ben bang dat ik het zo niet goed kan volgen. Mocht je meer ruimte hebben qua tijd, kan je aub je voorstel in mijn voorbeeldbestand verwerken. Wellicht dat ik het dan beter kan volgen.

alvast bedankt.
 
Hallo DDG

Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Ik heb even een nieuw tabblad gemaakt waar ik al je datums onder elkaar zet (is wat overzichtelijker), en dan kolom per kolom kan laten zien hoe je aan een oplossing kan komen. Voor de duidelijkheid heb ik meerdere kolommen gebruikt, maar je kan er wel enkele samenvoegen hoor ;) Er staat in opmerkingen bovenaan de kolommen waarom een bepaalde kolom iets doet
Ik weet niet precies wat je wilt met je bestand, maar ik hoop dat je hiermee weer een stukje verder bent :)

mvg
 
Hallo,

Hactar thanks. Ik kan inderdaad een stukje verder.

mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan