PC start niet met nieuwe CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

harmanes

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Berichten
92
Hallo allen,

Ik heb een PC welke al een aantal maanden uit het niets geterroriseerd word door bluescreens (BSOD 101 - A clock interrupt was not received on a secondary processor).
Na een goeie hoeveelheid debuggen ben ik tot de conclusie gekomen dat het de CPU of het moederbord moet zijn.
Om te kijken hoe de pc werkt met een andere CPU heb ik een tweedehandsje via marktplaats te pakken gekregen.
Hierbij dacht ik dat ik enkel hoefde te letten op dat de nieuwe CPU ook een AM3 socket is.
Echter, na het vervangen van de CPU, startte de pc niet meer op en vroeg de BIOS om een USB om te herstellen. (nadat ik de CMOS gecleart had)
Toen ik deze USB gemaakt had en er in steekte begon de BIOS met "Searching for file", maar bleef hier op hangen zonder resultaat.
Met de oorspronkelijke CPU start hij nog wel prima op.

Nou dacht ik direct dat ik een kapotte CPU opgestuurd heb gekregen, maar wanneer ik de PC start zonder CPU, krijg ik enkel zwart scherm.
Met de nieuwe CPU krijg in tenminste nog wat letters die mij vertellen dat de PC niet gestart kan worden.

Mijn vraag is: wat maken jullie hiervan? Kan een BIOS een CPU niet ondersteunen? Zou de BIOS geflasht moeten worden (ookal heb ik de nieuwste update van de MSI website gehaald)..

Oorspronkelijke CPU: AMD Phenom II X6 1090T
Vervangen door: AMD CPU Phenom II X2 550
Moederbord: MSI 870a-g54

Als ik ergens onduidelijk ben of iets onvolledig beschreven heb, vraag gerust!
Alvast bedankt!
 
Om die X2 550 te kunnen gebruiken op dat moederbord heb je deze BIOS nodig, anders werkt het niet... ( Bron ).
 
ik heb nooit meegemaakt dat een CPU BSOD's geeft, moederborden soms maar geheugen het meest en niet te vergeten de gebruikte OS met zijn drivers en software.

Ik heb elk geheugen slot eruit gehaald, gekeken of hij bluescreende en daarna de volgende eruit gehaald.
Bij elke poging had ik bluesceens.

Ik heb een goedkope GPU erin gezet, ook met deze deed het probleem zich voor.

Ik heb er een andere hardeschijf met een compleet schone Windows 7 in gezet, deze leek nog sneller vast te lopen dan de oorspronkelijke Windows.

Op internet las ik dat mensen hetzelfde probleem hadden en dit oplosten door de CPU te vervangen.
Aangezien ik een goedkope CPU op marktplaats tegen kwam dacht ik dat het geen kwaad kon dit eerst te testen...

Om die X2 550 te kunnen gebruiken op dat moederbord heb je deze BIOS nodig
Is het veilig om deze er op te flashen? Niet dat ik straks nog verder van huis ben :eek:
 
Laatst bewerkt:
MSI levert die BIOS en de CPU staat in de CPU-support-list op basis van de gelinkte BIOS...
Lijkt mij dat je geen keus hebt als je die cpu op dat bord aan het werken wilt krijgen..
Zolang je de aanwijzingen volgt die in de zip-file zitten over hoe je de BIOS moet flashen lijkt het mij weinig riskant.
 
Geïnstalleerd! Ik kon nu zowaar in de BIOS komen met de CPU! Echter kreeg ik de error "bootmgr image is corrupted"...
Waarvan ik dacht dat dit komt doordat het een 64-bit windows was...
Maar wanneer ik een windows 32 boot cd er in doe krijg ik dezelfde error.. Met de oorspronkelijke CPU start hij nog netjes op.

Gaat nu niet helemaal meer over de BIOS, aangezien de CPU geaccepteerd lijkt te worden door die update, maar misschien dat er toch nog iemand zijn expertise met mij wilt delen? :confused:
 
Windows wil natuurlijk niet zonder meer starten met een andere CPU.
Dit soort gebreken zijn vaak al opgelost met het opstarten vanaf de Windows installatieschijf. Wanneer dat niet automatisch gaat, wacht dan tot vlak voor de installatie-vragen en je de Recovery Tool kan gebruiken. Hierin staat "Startup Repair."

https://www.youtube.com/watch?v=SHMJgvGf0Fc
 
Dit was mijn logica ook inderdaad, maar ik krijg deze error dus ook wanneer ik opstart met de Windows installatieschijf :confused:
 
Poging met Ubuntu gedaan: met de nieuwe processor krijg ik een mooi, leeg paars scherm met een toetsenbord+mannetje onderin.
Hier blijft hij op vastlopen... Ook geen succes dus
 
Wat gebeurd er als je boot van een usbstick met memtest86..?
Als die wel boot kun je meteen het geheugen eens goed testen.....liefst bank voor bank, bij de 1e fout kun je de test afbreken, dan is die bank verrot.
 
Haal het moederbord batterij je eruit. Neem een metalen schaar of twee schroevendraaiers klein...en sluit de twee aansluiting van de batterij houder op het mobo even kort. Dan de batterij er weer in. Pc aan bios in en stel met meestal F5 de defaults in. F10 of opslaan en yes kiezen.... Herstarten...en?r
 
Laatst bewerkt:
Is de fan van de cpu koeler wel werkende? Als deze niet is aangesloten of iets dat zit verkeerd, dan wil een computer ook wel eens niet aanspringen.
 
Ik heb de CMOS al gecleared via de jumper, maar zou het via de batterij een ander resultaat kunnen geven?

De koeler van de cpu is werkende!
 
Batterij eruit en dan de aansluiting kort sluiten kan nooit kwaad...
 
Geprobeerd, resultaat is hetzelfde.

Het typische is dat wanneer ik de oude CPU, waarvan ik denk dat het de boosdoener is, er in zet Windows netjes opstart..
 
Nog een nieuwe CPU van marktplaats gehaald, er in gezet... en het probleem is compleet verholpen.
PC startte netjes op en de BSODs welke mij om de 10 minuten terroriseerde zijn verdwenen.

Bedankt voor de hulp!
 
Mooi.. welke CPU is het geworden?
PS: was het met de oude toch nog niet goed want je schreef:
Het typische is dat wanneer ik de oude CPU, waarvan ik denk dat het de boosdoener is, er in zet Windows netjes opstart..
Dat was een beetje verwarrend, het probleem leek opgelost... blijkbaar niet?
 
Heb er nu een AMD Athlon II X4 635 (4 cores, 2.9Ghz, socket AM3) in zitten.

Excuus voor de verwarring.
Het orginele probleem waren de BSODs.. Dat de nieuwe CPU niet werkte stond hier los van.
Ik test de niet werkende CPU nog in een ander moederbord en gooi hem weg als hij daar ook niet werkt.

Merci voor hulp!
 
Ok.. het fijnste blijft het nu werkt.
Graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan