Kan het dat een 533 Mhz geheugen niet werkt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

barnhoorn

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Berichten
128
Ik probeer een pc wat meer geheugen te geven, in eerste instantie met wat bankjes die ik nog heb liggen.

Het gaat om DDR2:

Ik heb een bankje van 667 Mhz die werkt in de PC maar een ander bankje van 533 Mhz werkt niet, ook niet als ik die alleen er in plaats. Kan het zijn dat een PC een bankje van 533 Mhz niet accepteerd?

De PC gaat piepen als ik het 533 bankje er in zet.
 
Zoals je merkt kan dat inderdaad. In de handleiding van je moederbord staat welk geheugen wordt ondersteund.
 
Dubbelzijdig of enkelzijdig geheugen kan er (ook) toe doen.

Tijs.
 
Als eerste: Hoe ontdek ik of een geheugen enkel of dubbelzijdig is en hoe kom ik er achter wat de PC wil??

Inmiddels achterhaald dat het moederboard een HP 2820h is. Als ik dat google geeft die aan DDR2 400 Mhz. Dat zou verklaren waarom de 533 bankjes niet werken maar hoe kan het dan dat het 667 bankje wel werkt??
 
(Geheugen-)chips aan beide kanten van de geheugenreep is dubbelzijdig, maar aan 1 kant is enkelzijdig.

Geheugen schakelt zich qua snelheid terug als het geheugenslot haar maximum snelheid niet ondersteunt.

Tijs.
 
Maar kan elke pc zowel dubbel als enkelzijdig aan?

Wat dat terugschakelen betreft, dan zouden die 533 bankjes toch ook moeten werken, dan zouden die toch ook teruggeschakeld worden>?
 
Ben het daar niet mee eens, er zijn ook single-side ram modules met aan beide zijden geheugenchips, het gaat over de data lijnen, 1 x 64 bit of 2 a 64 bit, 128 bit dus.
En wat erin kan is max. DDR 2 800, en die draait op 400 MHz, wil niet zeggen dat een andere waarde niet zou werken wel is het zo dat HP nogal kritisch is op het geheugen wat erin wordt geplaatst.

Weet niet wat je nu gebruikt, de MT/s of de MHz.

Vermoedelijk DDR2 667 (MT/s) wat erin zat en nu probeer je DDR 2 533 erbij te plaatsen, indien het echt 533Mhz is dan gaat dat niet werken.
De uitleg over MT/s en MHz van een ram module.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR2_SDRAM
 
Het is absoluut niet mijn bedoeling om onaardig te reageren, sorry als dat zo overkomt. Ik probeer de materie wat beter te begrijpen.

De bankjes die ik nu heb liggen (en samen uit een oude pc komen) zijn inderdaad zowel dubbel als enkelzijdig.

Ik vroeg of elke pc zowel dubbel- als enkelzijdig aankan of dat dat per pc verschillend is. Als een bepaalde pc voor dubbel of enkelzijdig is gemaakt dan begrijp ik dat dat niet gaat werken. Vandaar mijn vraag.

Nogmaals, niets onaardig bedoeld van mijn kant!
 
En of een PC single en/of double sided aankan ligt aan de chipset en de echte banken, een slot kan aangesloten zijn aan 1 of 2 banken met een max. aantal maar dat is eigenlijk voor DDR2 een probleem en dan nog zou het werken maar dan wordt de helft van de geheugencapaciteit van een latje gebruikt en getoond indien een double sided in een slot zit die alleen een single sided aan kan tot een bepaalde capaciteit.

Geef alle info die op die ram latjes staan of maak scherpe goed te lezen foto's.
De chipset.
https://ark.intel.com/products/31917/Intel-82Q33-Graphics-and-Memory-Controller

@dnties, me too.
 
Laatst bewerkt:
@Lange Pier: de TS reageerde op een posting die ik enkele seconden later verwijderd had.
Tijs.
 
Dat is DDR 2 533 en de chipset ondersteund 666 en 800, zie link intel Q33.
 
Dank voor je reactie. Jij schrijft intel Q33 maar waar heb je die code vandaag? Zie ik iets over het hoofd? Ik weet dat mijn moederboard HP 2820h is, hoe kom je dan bij Q33?
 
Tis een geheugen reepje, een geheugen bank is wat anders, maar dat terzijde.

Indien de beeps hetzelfde zijn met of zonder dat ene reepje kun je daar van uitgaan.
 
Je schrijft, met of zonder dat ene reepje. Zo is het niet helemaal. Er zit al een reepje in waarmee de pc gewoon opstart en als ik dan het betreffende reepje er bij zet gaat tie bij opstarten gelijk piepen.

Jouw verhaal kan ik ook simuleren natuurlijk, eerst zonder reepjes opstarten en dan kijken of tie met het betreffende reepje er in hetzelfde geluid gaat maken! Zal ik dat testen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan