Userform Listbox filteren en de resultaten in een andere userform listbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0660

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Berichten
4.530
Hoi beste helpers,
Situatie:
IK heb drie Excel bestanden (workbooks),dus geen sheets, werkbladen)
Workbook n° 1 met één blad (sheet) = Frans (xlsx) (met om en bij met gevulde 143.000 rijen)
de andere n°2 met een blad (sheet) = Italiaans (xlsx) (met om en bij met gevulde 143.000 rijen)
en n°3 = zeg maar een werkblad (xlsb) met een userform met listboxen (x2)
Ik vul een listbox(1) met de lijsten (IT) of (FR) uit de gesloten workbooks 1 en 2 via de userform (macro) , geen probleem.
Na het vullen van de Listbox :
De listbox(1) is gevuld en dan wil ik uit deze gegevens filteren met een textbox en de resultaten wil ik in Listbox 2 weergeven.
Nu, de vraag is volgens mij vrij simpel, maar,tja ikke nie vind:eek:
Hoe kan ik een Listbox (1) filteren via een textbox en de resultaten weergeven in een Listbox (2)
Zonder onderliggende sheet want na het laden van listbox 1 wordt het bron bestand afgesloten.
Waarschijnlijk zal ik een koekje van eigen deeg krijgen (waar is het vbtje), maar voor ik begin te knippen en prullen in 286.000 rijen om een vbtje te maken,
probeer ik eerst:
De vraag is hoe kan ik de inhoud van een listbox filteren (via textbox) en weergeven in een tweede textbox (zonder onderliggende data in een werkblad)
 
Dit bedoel je?
 

Bijlagen

  • Dotchiejack.xlsb
    15,4 KB · Weergaven: 96
Hoi Harry
Perfect:thumb:
Het loopt als een tierelier.
 
Het argument om geen voorbeeldbestand te plaatsen vind ik niet sterk.
Aan je informatie ontbreekt of de gegevens uit de bestanden 1 of meer kolommen beslaan.
Dat is tamelijk essentieel.

Dit kan ook:
Code:
Private Sub TextBox1_Change()
  If TextBox1 <> "" Then ListBox2.List = Filter(Application.Transpose(Application.Index(ListBox1.List, 0, 1)), TextBox1)
End Sub
 
Laatst bewerkt:
@Dotchie: Kies je bewust voor een Textbox icm een Listbox? Waarom niet een Combobox? (is tenslotte een ListBox met een Textvak)
 
Het argument om geen voorbeeldbestand te plaatsen vind ik niet sterk.
Je hebt gelijk snb, nu ik het in het echte bestand probeer loopt het voor geen meter.
vbtje komt eraan.
@Evr, iedere suggestie is welkom.
 
Vbtje
Het werkblad setting en de 2 lijsten (in het echte bestand meer dan 143000 rijen per lijst)
Het blijkt moeilijker dan ik dacht.:confused:
 

Bijlagen

  • helpmij.zip
    72,7 KB · Weergaven: 44
Kijk eens in de bijlage.
Eigenschappen van userformcontrols bepalen we bij voorkeur in de ontwerpfase.

Op welke waarde moet gefilterd worden ?
 

Bijlagen

  • __SETTING snb.xlsb
    42,5 KB · Weergaven: 67
Hoi snb, dank voor het meedenken.
In kolom G en H gewoon op naam bv lo en als resultaat london.
Kolom O P & Q is een ander verhaal filteren op > of < of <= of > = of = of <>
 
Volgens mij staan er in kolom G en H helemaal geen namen.

Kun je svp wat precieser zijn wat je wil en ook waarom?

lo kan ook als resultaat colombo hebben; is dat de bedoeling ?
 
Hoi snb,
in de korte vb lijstjes heb je een vertekend beeld, maar idd london, colombo, los angeles... is de bedoeling in G en H (hoe meer caracters hoe nauwkeuriger het resultaat)
In bv kolom O (population) is het dan weer de bedoeling < of > ...etc aantal inwoners. (en P en Q)
Ik heb eens gekeken om het echte bestand te posten, gezipt is het nog 27 MB.
 
Dan is het gebruik van comboboxes per zoekkolom, ingesteld als dropdownlist, met unieke waarden het handigst.
Zie de bijlage
 

Bijlagen

  • __SETTING snb.xlsb
    43,8 KB · Weergaven: 114
Hoi snb,
Ik ga deze morgen eens rustig bekijken, alvast bedankt voor het meedenken:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan