nieuwe laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben43

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
141
hallo,

ben aan het kijken voor een nieuwe windows (helaas 10) laptop.
nu gebruik ik een laptop enkel om te surfen en films te kijken op popc@rn e.d.
zit te denken of een celeron al voldoende is voor mij, of is dat erg spartaans ?
maakt de processor nog veel verschil met surfen (snelheid laden pagina,s) en films kijken op popc@rn o.i.d ?
ik heb nu een windows 7 met i3 maar zag deze aanbieding voorbij komen;

http://www.medion.com/nl/shop/perfo...s6421-i5-laptop-30022288a1.html#specification

is dit wat ? ? ik vond die 256 gig ssd iig wel interessant tezamen met de i5, of is dit overkill voor mijn eisen ?


nabrander, oeps, hij zou geen ethernet aansluiting hebben zie ik nu, is er toch een mogelijkheid om hem WEL met een ethernetkabel aan te sluiten ?

bvd, ben.
 
Laatst bewerkt:
Niks mis met die laptop voor wat betreft je bedoeling ermee.
Maar als je Windows 10 niet wilt dan zet je er toch Windows 7 op?

Daarnaast is wat mij betreft Windows 10 een prima besturingssysteem.
Maar goed, die discussie was er van Windows 98 naar XP, van XP naar 7, naar 8 en nu naar 10.
Altijd gezeur over de opvolger en uiteindelijk gebruikt iedereen het.
Toegegeven, Windows 8 was een zooitje en Windows ME hebben we het maar helemaal niet over.
 
Laatst bewerkt:
maar hoe zit dat met een ethernetkabel aansluiting, deze laptop zou die niet hebben, kan ik dat via-via misschien toch realiseren ?
ennuh, w7 van mijn oude laptop er op zetten, zou dat mogen van mr gates ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nope, dat gaat hem niet worden...
Laptops worden vrijwel altijd, zeg in 99% van de gevallen, uitgeleverd met een OEM-versie van Windows en die is apparaat en hardware gebonden.
Zet je die op een ander apparaat dan wil hij niet activeren.

Netwerkverbinding via kabel kun je eventueel doen via een USB ethernet adapter, zoiets bijv.
 
nog even terug op de vraag over een celeron, zou die ook kunnen voor mij of is dat erg traaaag ?
 
De nieuwe serie is aardig vlot maar ik zou dan voor een nieuwe serie Core i3 gaan..
 
Die Medion werkt nog wel met DDR3 RAM, das eigenlijk amper vooruitgang.
Ga je naar DDR4 RAM dan ga je wel in prijs om hoog, maar valt mee.
TAv de Medion: Die i5 6200U is niet eens zo slecht en de combi met een SSD en 1 TB HD ook niet.
Alleen met die Medions moet je wel wat geluk hebben, ze zijn niet voor niets zo goedkoop...''Niet mijn keuze, maar dat moet een ieder zelf uitmaken (oa obv budget)

Als je perse DDR4 wilt begint het ongeveer hier mee.
https://tweakers.net/categorie/496/...rdlxtTlLMMVUhKb5Slqz4JRUWzsbZa53E-TMAZckk1TW8
Kijk of je de opties wel bevallen. Het is niet altijd duidelijk of er een 2e HD in kan, ook Tweakers is niet altijd duidelijk,... als ie er wel in kan maar niet in zit.. wordt dat nl NIET vermeld. Dus moet je verder zoeken, naders laat je een mooie laptop welicht om verkeerde rden lopen.
Tja.. het is een flinke klus, maar het weekend is het weer toch sh*t, dus zou je bij wijze van spreken dit kunnen gaan doen.

Of.. je zoekt een betrouwbare 2e hands winkel op. Ik heb hier een netbook 12 inch D430 (Dell) , lekker handig kostte in 2009 bijna 1400 euro nieuw to ca 1800 euro afh v/d versie. Uit de lease gegaan wrs vanwege een faillissement en eind 2010 gekocht voor ca 300 euro. Super degelijke laptops, heb hem en gebruik nog steeds, Win7 draait prima, Win10 net ok. Voor mijn vrouw een 14 inch Dell E4310, 1.5 j oud ~400 euro, nieuw ruim 1000 euro. Ze gebruikt hem nog dagelijks, loopt zeer soepel. Gekocht in 2012. Ok ben wel redelijk handig met hardware, dus de stap is kleiner dan als je daar tegen op ziet.
maar het is een overweging, de winkel waar ik zat had toe n 3 maanden garantie. ik heb er 1x gebruik van gemaakt, de DVD speler was defect. Nieuwe gekregen, hoefde de oude niet eens op te sturen. Jamme genoeg voor ons, zit ie nu meer in de nieuwe laptops.

Wat overwegingen, kijk maar eens wat je er mee doet (of niet ook een goed recht).
 
Laatst bewerkt:
Medion is tegenwoordig van Lenovo en leveren prima spullen.
En DDR4 voegt weinig toe, DDR3 is op dezelfde frequentie zelfs wat sneller, DDR4 kan op hogere snelheden werken maar op de mid buget CPU's kunnen die frequenties toch niet aansturen.

Je kunt hier nog eens kijken, zelf de parameters invullen en kijken wat je ervoor kunt krijgen, zie niet echt een budget wat wel handig zou zijn geweest.
https://tweakers.net/categorie/496/...6SmEdjiI2Akh84MBjiO4BKYJAxnh3lLo4KMVBFbG289x8
 
Ze zijn al eigenaar sinds 2011. Sinds die tijd zie ik nog vaak ellende voorbij komen.... Dus dat is geen garantie. Als je geen problemen krijgt heb je een leuke laptop voor een lage prijs. PS: zag het net in een ander topic. Bios updates zijn geen sterke kant meestal van Medion.
 
Laatst bewerkt:
Medion is tegenwoordig van Lenovo en leveren prima spullen.
En DDR4 voegt weinig toe, DDR3 is op dezelfde frequentie zelfs wat sneller, DDR4 kan op hogere snelheden werken maar op de mid buget CPU's kunnen die frequenties toch niet aansturen.

Je kunt hier nog eens kijken, zelf de parameters invullen en kijken wat je ervoor kunt krijgen, zie niet echt een budget wat wel handig zou zijn geweest.
https://tweakers.net/categorie/496/...6SmEdjiI2Akh84MBjiO4BKYJAxnh3lLo4KMVBFbG289x8

budget is max 500 euro lange pier, laptop is enkel om te surfen en films te kijken, het enige wat ik wil is dat de pagina,s vlot geladen worden tijdens surfen en films redelijk vlot streamen..
 
AMD A-serie APU's zijn zo traag als dikke sh*t tegen de berg op, zeker in een laptop dus in dit rijtje altijd voor de Intel kiezen..
 
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-6200U-vs-AMD-A6-6400K-APU/m36796vsm3048
Zoals Scrapheap al schreef:Groot verschil.

Nu blijft alleen die Medion over. Wel vreemd dat de moeder in die serie alleen AMD heeft en de dochter een Intel.... geschiedenis? En dat ze blijkbaar nog vrij autonoom zijn?

Kun je het filer nog zo aanpassen dat een Intel een must is en de prijs nog acceptabel?
Moet je wrs de ethernet eis laten vallen en daar eventueel een USB met ethernet vor kopen.

Er loopt nog een topic met interesse voor deze Medion, heb daar dit bij gezet:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/926365-Nieuwe-Laptop-kopen?p=6020707#post6020707

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/926249-nieuwe-laptop-kopen?p=6020405#post6020405

Aha hij is bij de CB getest (voor wat het waard is, maar je kunt er ook kritisch mee omgaan):
https://www.consumentenbond.nl/laptop/producten/medion/akoya-s6421-30022288

Voordelen
  • Goede prestatiescore (veel rekenkracht)

Nadelen
  • Je kunt de accu niet verwijderen via een eenvoudig kliksysteem
  • Minder dan een jaar garantie op de accu(6 maanden)

en

Over dit product
Geschreven door de Consumentenbond
  • De Akoya S6421 is een lichte 15,6 inch laptop.
  • Hij weegt maar 1,93 kilo.
  • De Core i5-processor is vlot, maar oud.
  • De prestaties zijn best goed dankzij de 256 GB grote SSD.
  • Het scherm valt tegen,
    [*]de WiFi is traag en
    [*]hij beschikt niet over een vaste netwerkaansluiting.
    [*]De accuwerktijd met nauwelijks 4,5 uur valt tegen.
    [*]Het toetsenbord heeft een aantal vervelend kleine toetsen, waaronder 'kleiner dan' (<), 'groter dan' (>) en vraagteken (?).
  • De SSD is erg eenvoudig te vervangen voor een ander model, hiervoor hoef je slechts 1 schroefje te draaien. Om andere zaken te vervangen is het nodig om 15 schroefjes los te draaien.
  • Hoewel het werkgeheugen niet verder is uit te breiden

De CB schrijft verder over de "beste koop (prijs doorslaggevend, met acceptabel prestaties)
Beste Koop
Acer Aspire ES1-572-31N3
Testoordeel 7,4
Richtprijs € 530,-
Voordelen
  • Accu houdt het langer dan 7 uur vol
  • Hoge schermresolutie (veel puntjes)
  • Goede prestatiescore (veel rekenkracht)

Nadelen
  • Je kunt de accu niet verwijderen via een eenvoudig kliksysteem


Over dit product
Geschreven door de Consumentenbond
  • De Acer Aspire ES1-572-31N3 is eind juli 2017 ingekocht bij Media Markt en was op dat moment ook verkrijgbaar bij Makro, waar hij toen ook werd aangeprezen in de folder.
  • De laptop heeft redelijke specificaties.
  • De Core i3-processor maakt hem snel genoeg voor de meeste taken.
  • Daarnaast is er een 256 GB grote SSD ingebouwd.
  • De SSD maakt het een vlotte laptop.
  • Geheugen en schijf zijn gemakkelijk te vervangen.
  • Het scherm valt een beetje tegen.
  • De werktijd op de accu is met ruim 12 uur erg goed!
  • Voor het toegang tot de SSD en het werkgeheugen hoef je enkel hun klepje te verwijderen. Dat maakt ze eenvoudig te vervangen.
  • De accu en de wifi-module zijn moeilijker te bereiken, hiervoor moet je eerst een plaat weghalen die vast zit met 16 schroeven
.
"

Beste uit de Test
Asus ZenBook UX410UA-GV028T
Testoordeel 7,7
Vanaf € 899,-

Voordelen
  • Zeer goede prestatiescore (veel rekenkracht)
  • Accu houdt het langer dan 7 uur vol
  • veel intern geheugen (blijft soepel werken bij meerdere geopende applicaties)(8192 mb)
  • Hoge schermresolutie (veel puntjes)
  • Veel USB-aansluitingen

Nadelen
  • Je kunt de accu niet verwijderen via een eenvoudig kliksysteem

Over dit product
Geschreven door de Consumentenbond
  • De ZenBook UX410UA-GV028T is exclusief te koop bij Coolblue en daar ingekocht.
  • Het is een slanke en compacte laptop van Asus, met een vlotte processor.
  • De SSD is met een capaciteit van 256 GB net ruim genoeg voor de meeste mensen, om niet direct een toevlucht te hoeven nemen tot een externe hare schijf.
  • Er zit een moderne wifi-module op, maar een vaste netwerkaansluiting ontbreekt.
  • De ZenBook maak je open door 10 schroeven los te draaien en daarna de kap los te wrikken.
  • Daarna kun je als het nodig is de accu, de opslag en de wifi-module vervangen.
  • Het geheugen is niet vervangbaar, want het zit vast gesoldeerd.

Opmerking: er zit dus al 8 GB RAM in en wat er helaas weer niet bij staat: er kan een extra HD in gezet worden. Kun je zelf doen.
Tja, de prijs , helaas, meteen een stuk hoger
 
Laatst bewerkt:
"Het scherm valt tegen,------- moet ik maar afwachten, misschien ben ik nog wel slechter gewend, mijn laptop is dit jaar 10 jaar oud geworden.
de WiFi is traag----------------- gebruik geen wifi dus niet belangrijk voor mij.
hij beschikt niet over een vaste netwerkaansluiting---------ga ik een usb-dingetje/adaptor kopen.
De accuwerktijd met nauwelijks 4,5 uur valt tegen.-------------mijn laptops hangen 24-7 aan de 220v, gebruik ze alleen thuis.
Het toetsenbord heeft een aantal vervelend kleine toetsen, waaronder 'kleiner dan' (<), 'groter dan' (>) en vraagteken (?)--------volgens mij kom ik daar wel overheen.


al met al is dus de medion met intel en i5 en 256 gig ssd degene die het best bij mij past, vind het alleen jammer dat ik een adapter voor de ethernetkabel er tussen moet frutten.

iedereen heel erg bedankt voor de input, ik ga over tot de koop van de medion.

groet ben.
 
Mooie afweging toch zo! Ben benieuwd of het gaat bevallen. Laat nog eens horen! Succes!
 
Mooie afweging toch zo! Ben benieuwd of het gaat bevallen. Laat nog eens horen! Succes!

ik zal mijn bevindingen na een maandje of wat na aanschaf hier neer pennen, heeft een ander er misschien ook wat aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan