windows blijft lang hangen bij windows logo

Status
Niet open voor verdere reacties.

lefty999

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Berichten
913
Dag iedereen

ik heb een laptop waar windows 7 op staat en start heel traag op hij blijft een 10 min. +- bij het windows logo hangen dan start hij verder op naar het welkom scherm en blijft daar ook enorm hangen dan gaat die verder.


Ik heb al gescand met ccleaner malwarebyte's en avg maar hij blijft nog traag en avg en malwarebytes vinden niks en zijn geupdate

in veilige modus is het ook hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Dag, Ik zou denken dat er een update proces bezig is. Controleer eens bij Windows Updates of er een Windows update of een Windows-driver update plaatsvindt die steeds terugkeert in de lijst. Een update van een driver is niet altijd de juiste en een Windows update mislukt wel eens. Het automatisch updaten van drivers en stuurprogramma's staat standaard aan maar kan trouwens wel worden uitgeschakeld. Een onwillige Windows update zou gedownload kunnen worden als uitvoerbaar bestand bij Microsoft. Een virus scanner wil ook wel eens zo grondig willen scannen dat dit bij het opstarten al moet.

Om Windows haar beveiligde systeembestanden te laten controleren kan u de opdracht sfc /scannow geven met de systeemschijf bij de hand om zo nodig in te voeren.

Zelf kan u kijken wat er op de computer wordt opgestart met het programma AutoRuns. Laat het een lijst opstellen en ga deze bij na met Google om de onbekende namen te zoeken. Maakt u aantekeningen, dan gaat het de volgende keer sneller. Zou het malware zijn dat met de computer wil opstarten dan is de kans groot dat u hier bepaalde sporen (met de computer op te starten programma's) van ziet.

Het kan een rol spelen dat de laptop een trage is, overweeg dan om die in slaapstand uit te zetten.
 
ik heb windows update al gedaan en er zijn geen update's die hij uitvoert er zijn nog 9 niet belangrijke update's maar verder niks , ik heb via msconfig al gekeken naar onbekende opstaringen maar hier zit niks tussen dus daar ligt het ook niet aan
 
Bij de virusscanner is er misschien een instelling van dat het opstarten moet worden gecontroleerd, dat vergt wel veel tijd in zo een geval. Zelf heb ik daardoor ook wel eens vertraging gehad.

Op het tabblad Opstarten kijken van Systeemconfiguratie, via de msconfig opdracht is goed. Je ziet alleen meer met het programma AutoRuns en dat kan net uitmaken om er inzicht in te krijgen. AutoRuns hoeft niet te worden geïnstalleerd.

Ik ben nog niet uitgeput. De computer kan slechter gaan aftellen doordat de "BIOS batterij" dat gedeelte niet meer voedt. Wanneer je bij het opstarten ook iets ziet aftellen, een bootmenu misschien, dan zou ik er eens op letten of dat wel regelmatig en per seconde gaat. De systeemtijd en datum zijn nog de juiste?

Ik ben benieuwd en volg het verder met interesse.
 
Hoi,
Als hij al blijft hangen bij het Win logo is er nog geen software gestart idem in de safe modus, dus dat zou het niet moeten zijn.
Waar ik aan denk is een afstervende HDD, bedenk dat een hdd gemiddeld 5 jaar mee gaat, uitzonderingen daargelaten.
Als de pc eindelijk opgestart is heb je dan geen problemen meer? M.a.w. gaat hij dan weer op normale snelheid?
En de tip van @Alfred 2 omtrent de cmos-batterij zou ik zeker meenemen. Hoe oud is je laptop?
 
sorry allereerst voor de late reactie maar heb even zonder internet gezeten (mannen van belgacom wilde nieuwe soort kabel leggen maar de aansluitingen waren barak gemaakt)

welk programma kan ik gebruiken om de hhd te checken op de afsterving ervan? lijkt me persoonlijk hardwarematig te zijn de laptop is een overgenomen laptop dus al best oud
 
Laatst bewerkt door een moderator:
U zou in de Taakplanner kunnen kijken bij Bibliotheek van taakplanner en Geschiedenis. De tijden waarop de taken worden uitgevoerd zouden op de tabbladen daar veranderd kunnen worden om te kijken of de computer dan ook wel overdag en niet meer de eerste keer bezig wil blijven.

Automatisch defragmenteren zou ook wel eens steeds kunnen vereisen dat de computer opnieuw wordt opgestart. Zo zijn er bepaalde dingen die kunnen moeten worden uitgevoerd voordat Windows opstart. Meestal is er dan wel iets van een melding daarover, bijvoorbeeld welke toets je kan gebruiken om te onderbreken of welk proces bezig is. Uiteindelijk is het in beslag genomen zijn voordat Windows gestart wordt wel een gevolg van een taak die in de sessie daarvoor werd opgestart. Ga dus naar Systeembeheer > Taakplanner om te zoeken naar de taken die zo werken.

Vaak is het voor de veiligheid (virusscanner) dat taken worden uitgevoerd voordat systeembestanden zijn geladen maar zoals bij onderhoud kan het ook zijn voor bestanden ongehinderd te kunnen benaderen (defragmentatie en updates). Een geheugenscan en partitionering doen dat eveneens.

Draai ook anti-virus, malware en spyware scanners die in de bootsector kunnen kijken. Google hiervoor desnoods "ANTI-BOOTSECTORVIRUS PROGRAMMA." Doe geen on-line scans want deze zijn onveilig. De bootsector vertelt welke Windows en welk ander programma eventueel met Windows moet worden opgestart. Bij een besmetting kan het een klein programma uitvoeren die ongewenste bewerkingen doet.
 
Laatst bewerkt:
heb even gezocht naar een diagnose tool voor de samsung hhd die in de laptop zit maar vind er geen heb een random tool gebruikt en die zegt direct gevaarlijk maar vertrouw niet een tool die bij opstarten al direct gevaarlijk zegt en geen diagnose ofzo gedaan heeft
 
die heb ik eropgezet en die zegt na instalatie al een geel knopje waarschuwing zonder dat ik iets anders gedaan heb
 
hij gaf juist aan slecht bij die app en heb ik hem opnieuw opgestart en nu blijft die bij het samsung blauw scherm staan (het opstartscherm)

kan ik ervan uitgaan dat de hhd is overleden?
 
Kun je hewm niet even aan de desktop hangen via de kabels daarvan door die desktop open te maken? Of vraag of je het bij iemand anders er hem aan mag hangen. Of je stopt hem in een extern doosje en via usb aansluiten op een anders systeem, of met een convertor kabeltje rechtstreeks op een usb poort?
Dat laatste allemaal op die usb poort kan ook als je op een andere usb poort een usb stick zet met een erop een Windows PE-achtig systeem.
Zoals Gandalf: iso downlaoden en met Rufus erop zetten,
https://www.google.nl/search?client...j57XAhUMChoKHTkbB3EQvwUIKCgA&biw=1127&bih=814

Klaar? Dan boot je met op de ene usb poort de Gandalf stick en op de andere jouw probleem disk in een doosje of... (lees verhaal hierboven).
Als het opstarten een probleem is, sluit dan de probleemdisk pas later aan...

Kortom je bent nog niet klaar .. of vraag in de buurt om praktische hulp.
 
even ter info is een Laptop dus heb hem eruitgeschroeft aan een usb doosje gehangen en aan de pc en zo kan ik de file's wel lezen


p.s.

ik heb in mijn pc de hd gewisseld met degene die uit de laptop geschroefd is en bij opstarten kreeg ik volgende melding

S.M.A.R.T. status bad,backup and replace
 
Laatst bewerkt:
S.M.A.R.T. status bad,backup and replace
Backuppen 2x
en dan pas
weggooien die schijf......


Vergeet dit maar....:
Wel... backup alles 2x als je het nog niet gedaan hebt.
Ok?
Dan kun je kiezen


https://www.schoonepc.nl/stappenplan.html
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
en google is your friend.....
 
Laatst bewerkt:
ik had het gedacht morgen in de winkel een andere sata schijf te halen en deze dan te klonen de data op de schijf is niet gebackupt omdat dit niet mijn laptop is maar van mijn zus.

is er een aangeraden software om deze schijf te klonen

aangezien ik geen 250 GB vrije ruimte heb momenteel om de data tijdelijk ergens te huisvestigen.


P.S. de windows instalatie staat ook op de HD dus voor toekomstige herinstalatie's is dit praktisch dat er geen zuivere instalatie met cd word gedaan maar de backup (fabrieksinstellingen ) kan gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Heeft ze 250 GB data? Hmm effe checken.. bij haar.
Anders vraag je welke mappen nu perse gebackupped moeten worden.. als ze dat nog niet gedaan heft... ze zal je in dat geval eeuwig dankbaar blijven als het om erg belangrijke data gaat... :cool:
 
voor makelijk te werken en te zien als dat het probleem was wil ik de schijf klonen naar de nieuwe die ik morgen ga halen maar 1 op 1 klonen heb ik nog niet gedaan is daar een goed freeware progje voor of is het gewoon alle bestanden kopieren en plakken? de schijf is in 3 delen ingedeeld 1 deel windows schijf een data en een verborgen recovery schijf (op een fysieke Sata schijf)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan