kan je indien je met een dropdown werkt een andere kolom selecteren ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Amandag

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2016
Berichten
11
Hoi Allemaal
ben al een tijdje aan het stoeien en begin eea gelukkig door te krijgen (dankzij dit forum anders had ik het nooit gered :D )

Nu even iets waar ik vastloop

in het invulblad storingen zit een drop down met de keuze Afdeling en een dropdown met machines
is het mogelijk als ik een bepaalde afdeling kies , dat dan ook alleen de machines van die afdeling tevoorschijn komen ?

En het tweede is voor de kenners erg eenvoudig maar ik kom er niet uit :eek:
bij productie stilstand moet een drop down komen met ja / nee en deze moet dan in het overzicht ook onder machinestilstand komen ,,
ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar ,, pfff

Kan iemand mij in de kuiste richting wijzen ?
mijn dank zal zeer groot zijn

bvdBekijk bijlage voorbeeld-goed.rar


-
 
Je eerste vraag is niet zo moeilijk, en het antwoord kun je ook makkelijk vinden in het Access forum want de vraag wordt vaak gesteld. En het antwoord dus ook vaak gegeven ��. Simpel gezegd zijn er twee oplossingen. 1) je kunt de tweede keuzelijst filteren met de waarde uit de eerste en 2) je kunt de Besturingselementbron van de tweede instellen bij het kiezen vanuit de eerste keuzelijst. De eerste optie is het makkelijkst, want je kunt de query in het Queryvenster maken. De tweede optie kan alleen met VBA worden uitgevoerd. Bijnier eerste variant heb je nog wel een stukje VBA nodig, want je moet d tweede keuzelijst een Requery opdracht geven.

Je tweede vraag snap ik niet, dus daar heb ik nu geen antwoord voor
 
Bedankt voor je antwoord Octafish,,
zal eens verder zoeken op het forum , was idd eea tegen gekomen ,, maar begrijp er helaas weinig van haha
het moet dus automatisch gefilterd worden oid ,, maar weet helaas niet waar en wat ik het moet aanpassen

de tweede vraag is , ik wil een drop down met alleen ja en nee ,,keuze
in het blad storingen en werkzaamheden bij productie stilstand ,, zodra je gekozen hebt voor ja of nee moet deze weer terug te vinden zijn in het database


maar wat ik ook doe , ik krijg van alles behalve ja en nee en als ik het heb vult hij het niet in arghhh
 
Ik snap nog steeds niet zoveel van je tweede vraag. Jammer, want volgens jou is die voor kenners heel simpel, en ik had toch lichte hoop dat ik inmiddels ook tot de kenners zou behoren; kennelijk iets te optimistisch gedacht :).
Maar je hebt dus een onderhoudsdb, met daarin een tabblad (tabel?) storingen. En nu wil je dat als een storing (tijdelijk?) stil wordt gezet (in een soort wachtstand, neem ik aan?) hij 'verdwijnt' uit de lijst. Is dat wat je wilt?
 
haha dat denk ik ook wel dat je tot kenners hoort
zal het even proberen uit te leggen

in het formulier :Storingen en Werkzaamheden heb ik een regeltje "" Productie Stilstand "" met daarachter een pull down menu waarin de keuze ja of nee tevoorschijn moet komen
in het Tabel : Storingen en Werkzaamheden heb ik een kolom genaamd Productie stilstand , waar de selectie van ja of nee uit het formulier in terecht moet komen

Het is dus de bedoeling indien er een storing is geweest je kan aangeven of er ook hierdoor een productie stilstand is geweest ja of nee

ga vanavond weer eens stoeien met het sorteren ,, denk dat ik eea opnieuw moet opzetten om dit gangbaar te maken
 
in het formulier :c heb ik een regeltje "" Productie Stilstand "" met daarachter een pull down menu waarin de keuze ja of nee tevoorschijn moet komen
in het Tabel : Storingen en Werkzaamheden heb ik een kolom genaamd Productie stilstand , waar de selectie van ja of nee uit het formulier in terecht moet komen
Er begint (hopelijk iets te dagen... Vraag 1: is je formulier [Storingen en Werkzaamheden] gebaseerd op de tabel [Storingen en Werkzaamheden]? Zou m.i. wel moeten... In dat geval snap ik eerlijk gezegd niet waarom je een keuzelijst gebruikt; een selectievakje zou sneller en makkelijker moeten zijn. Het effect ook nog eens hetzelfde. Zowel selectievakje als keuzelijst moet je koppelen aan het overeenkomende veld in de tabel, anders wordt er niks opgeslagen. En het formulier kun je simpel filteren op basis van het veld. Dus ofwel je ziet alle records (geen filter), ofwel de producties die lopen (niet on hold) ofwel de producties die op Hold staan (selectievakje aangevinkt).
 
heb het opgelost met een invul veld ,, dan gewoon daar ja of nee invullen ,, kwam er helaas niet helemaal uit
het sorteren begrijp ik ook helaas niet ,, denk of eea dan in een aparte lijst gezet moet worden of zo ,, maar zoals de opbouw nu is krijg ik het helaas niet voor elkaar ,,
evengoed super bedankt voor alle hulp
 
ben de draad echt kwijt ,,
met de andere tabbladen lukte het , kopie van een blad en dan velden wijzigen ,,
ik wil een invulblad maken voor leveranciers , maar zie steeds naam??
kan de fout niet vinden :-(
 

Bijlagen

  • test.rar
    102,4 KB · Weergaven: 30
Octafish , bedankt
ik heb het al gevonden ,, zo dom haha
maakte het mezelf moeilijker dan het is :)
bedankt voor alle hulp

alleen zou ik nog wat hulp kunnen gebruiken met sorteren ,,
kom er helaas niet uit ,, denk dat de opbouw van de tabellen dan anders moet ?

bv in het formulier "" storingen en werkzaamheden ""
heb ik "" Afdeling "" en ""Machine Naam""

De bedoeling met sorteren oid is dat ik bv als Afdeling : Afdeling A selecteer
dat dan alleen de machines van die afdeling zichtbaar zijn , bv machine A , Machine B enz
Indien ik bijvoorbeeld als Afdeling : Afdeling 1 selecteer
dat dan alleen de machines van die afdeling zichtbaar zijn , bv machine 1 , Machine 2 enz

heb het forum en internet al doorgespit maar dit is echt een struikelblok voor mij
als je mij hier een beetje wegwijs mee kunt maken ben ik je zeer dankbaar
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan