Traag opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Sinds kort start m'n computer zeer traag op (alleen 's morgens, kan wel tot 8 minuten duren) alleen dus bij de eerste keer opstarten.

Wat heb ik er al aangedaan:
In Apparaatbeheer bij Opstarten, diverse programma's uitgeschakeld.
In de Taakbalk enkele programma's verwijderd.
Meer weet ik eigenlijk niet te doen, temeer omdat als de computer een keer is opgestart, het opstarten juist vrij vlot gaat.

Tijdens het opstarten blijft het scherm van de computer zwart.

Heeft iemand nog een idee? Iets met indexen of zo?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Zeer vreemd. Alleen 's morgens! Het is toch geen pc met kunstmatige intelligentie en gevoel?

Sinds kort start m'n computer zeer traag op (alleen 's morgens, kan wel tot 8 minuten duren) alleen dus bij de eerste keer opstarten.

Dus dan mankeert er niets aan de software, maar lijkt mij het een probleem te zijn met de hardware.

Kijk even naar het onderstaande.

Traag opstarten
- Opstartprogramma's uitschakelen
- Scannen met beveiligingssoftware en MBAM
- Onvoldoende harde schijf ruimte
- Corrupte en out-of-date drivers
- Register opschonen
- Hardware defect, RAM toevoegen
- Opstarten in Veilige modes en kijken of dan hetzelfde probleem bestaat
- Boot in clean modus, niet MS services uitschakelen (msconfig)
- Reset computer to start as usual (msconfig)
- Herstelpunt gebruiken/uitvoeren
- Systeemkopie herstellen
- access the services through services.msc and select the windows search & windows update services and changed their startup type to automatically. Previously it was like automatically(Delayed start). Restart system.
- Chkdsk uitvoeren
 
Hallo


Weinig info merk/typenr/ouderdom ...

Desondanks toch een poging ...

Dit :

" 's morgens, kan wel tot 8 minuten duren) alleen dus bij de eerste keer opstarten."

En ...

"Tijdens het opstarten blijft het scherm van de computer zwart."

Kan duiden op een defekte voeding (die niet ... of slechts gedeeltelijk opstart...)

Kun je controleren met een multimeter .

Peter
 
Laatst bewerkt:
Indexeren, updaten of ook virus scannen hoeft vaak maar eens in de 24 uur dus dat kan best een software zijn die een proces na middernacht in plant.

Ik heb geen Windows 10 maar kijk eerst eens of updates niet steeds terugkomen. Voor een opstart scan in of uit te schakelen moet u bij de instellingen van de virus scanner zijn.

Omdat je altijd verdacht moet zijn op malware of spyware bij onverwacht anders functioneren raad ik bij herhaling aan om de lijst die AutoRuns opstelt, van alles wat er opstart, te vergelijken met de voorgaande en in orde bevonden lijst. Of deze lijst, gebruikmakende van Google, eens kritisch bij na te lopen.

Inedexeren (search) service uitschakelen kan geen kwaad en bestanden worden dan evengoed wel gevonden bij zoekacties. Voordat de computer opstart doet de search service echter nog helemaal niets lijkt mij.

Vanwege dat u hier toch eerst geen last van had kan het misschien een lege batterij zijn die standaard waarden heeft teruggezet en dan eerst het geheugen uitgebreid test. Dit is meestal te onderbreken met een druk op de Escape toets. Je hoort daarna een piep. Wat de benodigde tijd hiervoor betreft zou dat wel kunnen kloppen. De BIOS batterij gaat bij mij een jaar mee. Een korte onderbreking van de spanning van de batterij zou ook de oorzaak kunnen zijn van terug naar standaard waarden. Waarom er overdag dan een beter resultaat kan zijn dat weet ik niet. Deze laatste tip is misschien niet de beste.
 
Bij Windows 10 is het een grote kans dat het een update is.
Dat is een van de kwalijke kantjes van Windows 10: zware updates en dan niet vertellen wat ie aan het doen is. Dan lijkt het of ie hangt.
 
"Koude start problemen" duiden inderdaad, zoals al eerder gezegd, meestal op een probleem met de voeding
 
Vroeg mij af, er zijn toch ook logboeken welke de opstart vastleggen? Welke zijn dat dan?
 
Hallo


Weinig info merk/typenr/ouderdom ...

Desondanks toch een poging ...

Dit :

" 's morgens, kan wel tot 8 minuten duren) alleen dus bij de eerste keer opstarten."

En ...

"Tijdens het opstarten blijft het scherm van de computer zwart."

Kan duiden op een defekte voeding (die niet ... of slechts gedeeltelijk opstart...)

Kun je controleren met een multimeter .

Peter

Hallo Peter,
Ik ben inderdaad een slecht contact tegengekomen (Voeding/contactdoos) Het is n.l. een losse voeding net als een Laptop Het apparaat is een MSI-AE2211.
Dus nu heb ik al voeding en contactdoos vervangen, en is het wachten hoe ie morgenochtend opstart.
Bedabjt voor je mee-denken
MVG
Dukkel
 
Hallo Peter,
Ik ben inderdaad een slecht contact tegengekomen (Voeding/contactdoos) Het is n.l. een losse voeding net als een Laptop Het apparaat is een MSI-AE2211.
Dus nu heb ik al voeding en contactdoos vervangen, en is het wachten hoe ie morgenochtend opstart.
Bedabjt voor je mee-denken
MVG
Dukkel

Hallo Peter
Op de voedings Adapter zit en lampje, dat brandde constant,maar in de kabel van Adapter naar MSI-AE221 (computer) zat toch een breuk
Dus je had he helemaal bij het rechte eind
Met vriendelijke groeten
Dukkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan