Zijn alle gegevens weg na nieuw windows-installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

barnhoorn

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Berichten
128
Ik heb een laptop die ik weg wil geven maar dan wel zonder mijn eigen gegevens. Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd en tijdens die installatie alle schijven die zichtbaar waren geformatteerd.

Kan ik er nu van uit gaan dat al mijn oude gegevens gewist zijn? Ik heb mij laten vertellen dat op het oog alles weg is maar dat met een beetje kennis, na bovenstaande handeling, er toch nog veel is terug te halen. Is dat zo of kan ik er nu de laptop met gerust gevoel weggeven?
 
Voor de gratis versie geldt wel
YES* * Removes data without any certifiable proof. No guarantee of data removal.
Zoek eventueel nog verder naar een betere (als die er is als freeware...)
Anders een hamer op de disk en een nieuwe disk plaatsen als je daar echt problemen mee zou hebben of krijgen dat data te recoveren zijn.
 
Via een bootable usb stick Lange Pier?

Jeb, en het gewoon de beste 0'en schrijver die er is, want dat doet het en alleen profesionele software zou nog iets kunnen vinden maar daar maakt een koper echt geen gebruik van.
Ze noemen het wel een low level format maar dat is het niet en kan ook niet bij ata schijven.
 
Zet de vrije ruimte vol met speelfilms en bekijk wat een recovery programma er nog van maken kan. Dit is ook het overschrijven van nog terug te halen data. Data-recovery op magnetische afwijking van elke bit dient in een laboratorium te gebeuren en is toch te duur maar meerdere malen overschrijven kan natuurlijk ook wel, met het weer wissen van de speelfilms en er mappen met muziekbestanden op te zetten. Geef je mappen allemaal een andere naam dan gebruik je voor het overschrijven de zelfde onzinnige bestanden. Daarna wis je het en klaar!

Ik dacht dat CCleaner de vrije ruimte ook kon wissen. Dat gaat natuurlijk wel sneller. Succes
 
Jeb, en het gewoon de beste 0'en schrijver die er is, want dat doet het en alleen profesionele software zou nog iets kunnen vinden maar daar maakt een koper echt geen gebruik van.
Ze noemen het wel een low level format maar dat is het niet en kan ook niet bij ata schijven.

Je schrijft dat het niet kan bij ata schijven. Dus harddisks aangesloten met zo'n brede grijze kabel gaat niet werken. Ik las ook dat het met SSD niet kan. Dus alleen harddisks aangesloten met een dunnen kabel (Sata) zal gaan lukken. Begrijp ik dat zo goed?

Het gaat om een laptop, ik verwacht daar sata in gezien de kleine ruimte maar dat weet ik niet zeker.

Als ik dus een Ata of SSD heb is de enige optie van Alfred 2 nog een optie? Of veel geld uitgeven :) maar dat is niet haalbaar natuurlijk
 
Begrijp het probleem niet goed. CCleaner heeft een Tool Wis veilig alle inhoud of vrije ruimte van een station (onherstelbaar).
Wissen vrije ruimte en wissen gehele station.
Staat onder > Gereedschap > Gegevenswisser. Overschrijven 1, 3, 7 en 35 keer. Het kost wel tijd!
 
Dat klinkt nog veel makkelijker. Maar Ccleaner werkt onder windows. Hoe kan je via dat programma alle inhoud wissen terwijl je in Windows bezig bent / sterker nog Ccleaner gebruikt dat onder Windows loopt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit post 1 begrijp ik dat je de schijf wilt weggeven, maar wel met Windows er op. Immers jij schrijft, ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd. Je hebt overige schijfletters ook geformatteerd. Volgens mij hoef je alleen dan nog van deze schijfletters Gehele station te kiezen en te wissen. Van de schijfletter waar het besturingssysteem op staat kies je Alleen vrije schijfruimte.

Kies 3 maal overschrijven (instelling) met de CCleaner tool. En CCleaner werkt dan gewoon onder Windows.

Hier staat ook nog eens uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, behalve dat meerdere malen overschrijven, hier is genoemd 3 X, alleen nodig is om justitieel onderzoek te belemmeren. Er bestaat geen software die jou kan tonen dat een bit wat minder sterk magnetisch is en dus daarvoor geen I maar een 0 zal zijn geweest. Dat kan alleen gedaan worden in een laboratorium met de oppervlakte van de harde schijf en speciale apparatuur. Eén keer overschrijven van de hele vrije ruimte is voldoende voor thuisgebruik.

Gebruiksinformatie kan nog staan in caché's, hiberfil.sys (slaapstand opgeslagen informatie) en pagefile.sys (het virtuele schijfgeheugen of swapfile). Niets om je zorgen over te maken wanneer Windows nieuw werd geïnstalleerd.
 
Je schrijft dat het niet kan bij ata schijven. Dus harddisks aangesloten met zo'n brede grijze kabel gaat niet werken. Ik las ook dat het met SSD niet kan. Dus alleen harddisks aangesloten met een dunnen kabel (Sata) zal gaan lukken. Begrijp ik dat zo goed?

Het gaat om een laptop, ik verwacht daar sata in gezien de kleine ruimte maar dat weet ik niet zeker.

Als ik dus een Ata of SSD heb is de enige optie van Alfred 2 nog een optie? Of veel geld uitgeven :) maar dat is niet haalbaar natuurlijk

Je leest niet wat ik schrijf, die Dban v.a. een stick laten werken wil prima.
 
@Lange Pier
Eerlijk gezegd, begrijp ik niets van die dban-site. Is het freeware of een trial en wil je dat actief gebruiken, dan betalen? Links staan overal rode kruizen. Zo veel heb ik er nog nooit bij elkaar gezien en dan rechts ineens alles groen! Zeer veel tekst, maar uiteindelijk een eenvoudige downloadbutton met wat die download dan inhoud zie ik niet. Wel een formulier om een licentie aan te vragen. Het is veel te veel tekst en allemaal er onduidelijk. Kijk als je dan freeware kunt downloaden maak dat dan gemakkelijk evt. met een paar screenshots.

Je leest niet wat ik schrijf, die Dban v.a. een stick laten werken wil prima.
Dus die conclusie kan veel te kort door de bocht zijn. Immers je moet die site wel begrijpen en weten hoe je het moet uitvoeren. Niet iedereen heeft die kennis en ervaring van Lange Pier.
 
Hier kom je als je voor de gratis versie kiest.
https://sourceforge.net/projects/dban/files/dban/dban-2.3.0/dban-2.3.0_i586.iso/download
Tis een ISO die je met Rufus op een stick kan zetten of op een CD kan branden met Windows of een ander brandprogramma, wat is daar moeilijk aan?
https://rufus.akeo.ie/.

Ze noemen het wel een low level format maar dat is het niet en kan ook niet bij ata schijven.
Gaat over de benaming, Dban noemen ze ook wel eens een low level format tool en DAT kan niet bij ata schijven en dat is het ook niet, Dban is een 0'en schrijver.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan