Harde schijf kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik heb een 1,5Tb externe Medion schijf.
Deze is abrupt gestopt met werken.
Ik heb de schijf uit elkaar gehaald, andere SATA schijf er in en die doet het gewoon, het lampje brand weer wat niet het geval is met de oorspronkelijke schijf.

Als ik de oorspronkelijke schijf er terug in doet gebeurt er helemaal niets, hoor de schijf niet draaien en zoals gezegd brand/knippert ook het lampje niet.
Ik denk dat ik met deze test heb uitgesloten dat het printplaatje/voeding defect is.

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om de schijf in een pc aan te sluiten maar ik ben bang dat ook dat niet veel gaat doen.

Het is overigens een Seagate Barracuda die Medion in zijn behuizing heeft gedaan. Garantie is al lang verlopen, schijf is uit 2008.

Heeft iemand tips om de schijf nog aan de praat te krijgen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr,

Nossie
 
Jouw omschrijving doet vermoeden dat de printplaat op de schijf zelf defect is.
Als je hem ook niet hoort "opspinnen" dan draait de motor van de schijf blijkbaar ook niet dus die kan stuk zijn of er komt geen stuurspanning uit de print.
Meestal is het echter het motor-lager wat stuk gaat i.p.v. de motor zelf.
Ik zou er geen moeite meer in steken maar gewoon afscheid nemen.
 
Daar was ik al bang voor....
Ik heb de hoop dat ik hem iig nog één keer aan de praat krijg want dan kijk ik de data er af halen, niet onmisbaar maar ik zou het graag terug hebben.
Ik las ergens dat je dat kunt laten doen maar dat zoiets zomaar €2500 kost..... Dat is het me nou ook weer niet waard.

Ik heb gelezen dat mensen zeggen er eens wat tikken met een (houten)hamer op gegeven moeten worden en een ander legt hem weer een tijdje in de vriezer.... Ik ga zoiets natuurlijk niet zomaar doen maar als er iemand is met ervaring......?

Dus als er mensen zijn met tips zijn die heel erg welkom.

Mvrgr,

Nossie
 
Hallo

"Dus als er mensen zijn met tips zijn die heel erg welkom."


Geen flauw idee hoe veel ervaring je bezit in deze materie ...

Desondanks toch een poging :

Controleer (laat controleren) of de diverse voedingsspanningen op de printplaat van de drive niet zijn kortgesloten.

Mocht dit zo zijn , heb je de reden van het niet opstarten gevonden.

De oorzaak is meestal een kortgesloten diode of kortgesloten condensatoren.

Indien je echt veel geluk hebt , zijn deze onderdelen licht verkleurd , of is de p.c.b. rond deze onderdelen verkleurd ...

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Nou, dat met die houten hamer lijkt mij niet de manier gezien de afstand tussen de platter ( de schijf waar de data op staat ) en de magnetische lees- en schrijfkoppen die een fractie van een millimeter boven deze platter zweven..
Door het slaan kunnen deze op de platter denderen en schade veroorzaken waardoor data-recovery alleen maar problematischer wordt..
Het vriezer-verhaal heb ik geen ervaring mee wat betreft harde schijven.
Dit werd "vroegah" nog wel eens gedaan met NiCd accu's om het geheugen-effect bij opladen te verminderen maar bij HDD's heb ik er nog nooit van gehoord...
 
Oké..... Dank je wel voor jullie reacties. Heb wel de middelen om te kunnen meten maar niet de ervaring om printplaten door te meten... Meer de wat grotere apparatuur kan ik wel iets mee. Dus ik zal het toch moeten laten doen en hamer toch maar even laten liggen.

Ik heb wel het vermoeden van kortsluiting, zodat ik al schreef gaat de led op de printplaat van de behuizing uit zodra de schijf er op aangesloten is en bij een andere schijf gewoon brand en de schijf gewoon opstart. En ook al vindt ik de plaats van kortsluiting... Geen idee hoe dit op te lossen.

Dus ik denk dat ik het er maar bij laat.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Mvrgr,

Nossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan