Mapnaam niet te wijzigen in Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdMel

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
9
Hallo,

In Windows heb ik verschillende mappen onder "gebruikers" alle map-namen zijn te veranderen, op één na; vermoedelijk de "hoofdmap?".

Hoe kan ik deze map-naam toch aanpassen naar eigen wens?; wie kan mij helpen.

Groet, Edwin
 
Vreemde zaak. Wat is de mapnaam van die hoofdmap? Die zal wel met reden beveiligd zijn!
In Gebruikers staan mappen van Windows en ook de accountmappen (users). Die moet je daar nooit wijzigen maar via het accountbeheer.
 
Mapnaam

De huidige mapnaam is Henk en moet Ingrid worden.
Het gaat niet om account-namen; het gaat om mapnamen onder gebruikers/users
 
Wat is het precieze pad?
Als het gewoon losse map is die niet bij een account hoort is dat een onhandige plek vanwege de beveiliging die Windows er op toepast, zoals je al merkt. Hoe is die map daar gekomen?
 
Laatst bewerkt:
Het pad

Het pas is volgens mij: C:\gebruikers\henk

Geen idee hoe hij daar is gekomen?; aangemaakt destijds bij installatie veronderstel ik.

Er zitten nog meer mappen met een andere naam, maar zelfde pad. Waarvan de naam wel te wijzigen is.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijken toch op typische usernames (accountnamen). Henk en Ingrid zijn users. C:\Gebruikers\Gast = voorzien van slotje is een accountmap. Onder Configuratie > Gebruikersaccounts kun je de naam wijzigen. Klik op de groene tekst Gebruikersaccounts etc.
 
Mapnaam niet te wijzigen

Itt bij mijn andere PC's zie ik hier geen slotje bij welke accountnaam dan ook.
Onder Configuratie heb ik gekeken bij Gebruikers, maar daar is de naam ook gewoon "Ingrid".

Vreemde is dat er - het lijkt automatisch - recent een nieuwe map is aangemaakt, waaronder - ook automatisch - de gebruikelijke mappenstructuur van Windows met de (tot nu toe lege) mappen:
- downloads
- mijn muziek
- mijn documenten
- mijn afbeeldingen
- etc.

Schone installatie lijkt mij dat zeker helpt, maar is niet wat mijn voorkeur heeft.

Is er iemand met een oplossing?
Alvast bedankt weer voor alle suggesties.

Groet, Edwin
 
Laatst bewerkt:
De huidige mapnaam is Henk en moet Ingrid worden.
Jij schrijft nu dat onder Gebruikersbeheer/accounts de naam Ingrid staat. Dat wil dan zeggen dat er dan al een map Ingrid aanwezig zou moeten zijn onder Gebruikers/Users voor dit account. Onder welk account werk je dan nu? Waar log je op in als de pc start?

Blijkbaar heeft iemand geprobeerd accounts aan te maken en dat is niet helemaal gegaan zoals het moest. Windows 7 maakt uit zichzelf geen accounts aan.

Hier staan methodes om dergelijke mappen te verwijderen. Renamen weet ik niet, dan moet je denk ik volledige rechten/machtigingen/take ownership hebben.

Renamen kan met admistratorrechten. Uitvoeren of zoekvak typ cmd uitvoeren met admistratorrechten. Ga naar de map Users met
cd\
cd users
dan staat er C:\Users> typ dan rename Henk Ingrid

Dit is geen gebruikelijke gang van zaken en Windows kan behoorlijk hardnekkig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt weer Senso voor de suppport. Er is een gebruikersaccount: Ingrid. Het gastaccount is niet actief.
Voor de andere gebruikers zijn gewoon mapjes aangemaakt onder [gebruikers] maar zijn daar geen accounts voor aangemaakt met een aparte inlog.
 
Laatst bewerkt:
Ja, Windows is hardnekkig.

Dank weer voor de support Senso, maar het blijft niet werken; ik krijg de melding "Toegang geweigerd."
Het valt me op dat de route op de achtergrond telkens toch c:\users\Henk blijft heten. Ondanks dat de accountnaam van de enige gebruiker gewijzigd is in Ingrid, doemt Henk overal op.
Omdat Ingrid momenteel het enige account is, veronderstel ik dat als ik uitvoeren opstart dit automatisch met adminrechten is.

Is er wellicht een mogelijkheid verandering aan te brengen via het register?; ik roep maar wat....

Volgens mij kan ik dat dan doen via dit pad: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Is dat een goed idee?
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met doemt overal op? Ik heb er ook wel één staan die fout is, maar ik heb er geen last van. Ik zie hem alleen onder de opdrachtprompt. Maar goed in de link die ik gaf staat nog een optie. Ga staan op Deze computer Rechtsklik > Eigenschappen > Ga naar links Geavanceerde systeeminstellingen > Tabblad geavanceerd > Gebruikersprofielen > Profielen die zijn opgeslagen en kijk of Henk daar te vinden is en verwijder die. Zelf geen ervaring mee en maak eerst een herstelpunt en back-up!

Registerwijzigingen kunnen het systeem onbruikbaar maken als je niet exact weet wat je moet doen!
 
Met "doemt overal op", bedoel ik dat, ondanks dat de mapnaam Ingrid is. De computer het pas c:\user\Henk blijft noemen; bijvoorbeeld bij "Duplicate Finder", om maar wat te noemen.
Daar heb ik ook geen last van, maar het klopt natuurlijk niet.

De tweede optie had ik nog niet gezien of geprobeerd.
Bedankt weer voor de support; ik ga er weer mee aan de slag.
 
Ik geloof dat ik het beter begrijp. Het is denk ik de naam die het eerste wordt ingegeven bij de aanschaf/installatie van de pc.
Er staan dan met winver in de opdrachtprompt zichtbaar te maken: Het gebruiksrecht is onder de licentievoorwaarden voor MS software verleend aan Henk
Oplossing weet ik niet en ik ga dat niet uittesten want mijn systeem draait nu nog goed.

Met post 10 heb je gelijk en ik zie dat mijn foutieve naam onder RegisteredOwner zit. Moet je maar kijken wat je doet als Henk daar staat. Het rare vind ik dat die naam dus niet meer onder de accounts aanwezig is. Vraag me dan af of het verstandig is deze te wijzigen of te deleten. Ik kan dat niet overzien.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt weer Senso; ben er nog niet helemaal uit, maar het lijkt de goede kant op te gaan.
Ik heb een nieuw account aangemaakt met de naam Ingrid - met Adminrechten - en heb alle bestanden overgezet.
Volgende stap is de map Henk verwijderen.

Keep you informed........ :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan