Oude koeler op nieuwe CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruud83

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Berichten
222
Hallo,

Ik ga mijn oude CPU: AMD Athlon X2 6000+ 3,1 GHz Dual Core.
vervangen voor een iets minder oude: AMD Phenom II X4 965 3,4 GHz Quad Core.

Nu heb ik bij die nieuwe geen koeler.
Kan ik de koeler van de Athlon gewoon op de Phenom doen, of moet ik daar een nieuwe voor kopen?

Mvg. Ruud
 
koeler is veelal gelinkt aan moederbord niet zozeer de cpu. Als het moederbord hetzelfde is kan dat.

Dat alles wel inachtneming dat de koelingscapaciteit voldoende is voor de processor uiteraard. en eventueel opnieuw koelpasta aanbrengen
 
Waaraan kan ik zien of de koeler voldoende koelingscapaciteit heeft voor de nieuwe processor?

Edit: de koeler is de standaard koeler die bij de Ahtlon processor zat
 
Laatst bewerkt:
Is dat de stock koeler?

En welk moederbord?
Die ondersteund AM2+?
 
Dan moet je wel even oppassen. De stock koeler van de x2 6000 is officieel gezien niet toereikend voor een 965. Dat wil niet zeggen dat je hem meteen opblaast, maar mogelijk wel dat je niet de volledige capaciteit van je nieuwe chip kan benutten. Even goed naar de temperaturen kijken dus, of eventueel een koeler die wel de minimale spec heeft aanschaffen
 
Die ziet er wel goed uit, en ook niet te duur. Bedankt voor de hulp!
 
Hoi,

Ik heb de CPU geinstalleerd, met de koeler die Wampier heeft aangeraden.
Alles werkt goed, alleen die koeler ratelde als een gek, het leek net een vliegtuig motor.

Nu heb ik Q fan aangezet in het BIOS, en nu is hij wel stil, alleen de CPU is nu 10 graden warmer.
Hij was 30 graden, en nu 40 (idle), is dit een probleem?
 
Laatst bewerkt:
Als het een stille koeler moet zijn, is dit niet goed, ik zou even contact opnemen met de winkel/webshop en eventueel voor een RMA gaan. Tien graden meer is ook best veel. Dan had je doe "betere"koeler niet hoeven te kopen.....
 
Dat is niet helemaal correct. 40 graden is best een nette temperatuur voor een 965. Het is een 140W TDP processor. natuurlijk zou die niet zoveel lawaait moeten maken. Zit de fan goed op de koeler geklikt? De fan zelf, op vol vermogen, zou je nauwelijks moeten horen
 
De koeler zit er wel goed op. Met Q fan aan hoor ik hem nu niet, dus opzich maakt het niet heel veel uit.
Ik heb trouwens iets vergelijkbaars gehad met een HDD koeler, die maakte ook veel herrie, die heb ik er toen maar uitgehaald.
 
Er zijn 2 soorten geluid van een fan: de fan zelf loopt aan of er is vibratie tussen fan en koelelement.

De fan even apart testen is zo gedaan aan zou niet veel geluid moeten geven. Bij vibratie zit de fan niet goed op de koeler geklemd of kun je extra demping aanbrengen. Ik heb het duurdere model van deze koeler met 2 fans en is zelfs op vol vermogen normaal niet luider dan een (moderne) koelkast.

Ook zou de koeling niet standaard op vol moeten draaien. Is de koeler aangesloten op de "cpu_fan" aansluiting van je moederbord?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan