VPN met dynamic ip?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een tweede NAS aan te schaffen. Het zal een Synology of QNAP worden, beide hebben de mogelijkheid om als VPN server te werken.

Maar hoe werkt een VPN? En in mijn geval met een dynamic ip adres.

Ik snap wel wat het doet, het creëert oa een veilige 'tunnel' bij gebruik van openbare wifi hotspots.

En klopt het dat als het eenmaal werkt ik gewoon, waar ik ook ben, in mijn eigen thuisnetwerk zit? Zodat ik gebruik kan maken van mijn printer en ik heb ook toegang tot een andere NAS zonder VPN en toegang tot pc's met gedeelde mappen.

Werkt het idd zo zoals hierboven heb omschreven?

En we blijven Nederlanders..... Kan het gratis? Ik heb het toch helemaal in eigen beheer of ben ik toch nog afhankelijk van derden?

Graag enige uitleg voor een leek op VPN gebied.

Alvast bedankt.

Mvrgr,

Nossie
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik ga jullie links allemaal bekijken en doorlezen.

@wampier: Wat bedoel je met 'inbound'?
Stopt de VPN verbinding dan in je thuisnetwerk en kun je dan niet internetten over de VPN?

Mvrgr.

Nossie
 
Als je via je thuisverbinding weer internet op wilt is dat iets wat je specifiek in zult moeten stellen en mogelijk maken.

De standaard instelling is volgens mij inderdaad alleen lokaal (ik heb de server echter al een aantal releases niet meer gebruikt dus ik zou op moeten zoeken of dat nog zo is). Volgens mij kan je met openvpn wel instellen dat je weer naar buiten kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan