• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

max waarde gebruiken bij gegevensvalidatie (lijst)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVLDR

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2017
Berichten
25
Goedemorgen,

Zie bijgevoegd voorbeeldbestand. In de gekleurde cellen (kolom D) kun je via een gegevensvalidatie-lijst (er is vast een betere term hiervoor) een getal selecteren. In de cel ernaast (Kolom E) komt vervolgens de 'geschreven' versie van dat getal te staan. Nu is het zo dat het bestand werkt met de getallen 1 t/m 12, maar niet in elke cel kun je élk getal selecteren. Cel D8 heeft bijvoorbeeld (bewust) een range van 1 t/m 4. De uitleg is misschien wat vaag, maar ik denk dat het bestand voor zich spreekt.

Wat wil ik nu?

Ik wil via VBA een macro toevoegen die het voor elke gekleurde cel in Kolom D het hoogst mogelijke getal (voor die betreffende cel) 'selecteert'. Dus in het voorbeeld hierboven van cel D8, zou er, na het uitvoeren van de macro, een 4 moeten komen te staan. Cel D5 heeft echter een range van 1 t/m 12. Daar zou dus 12 moeten komen te staan.

ik hoop dat jullie een mooie oplossing weten hiervoor :)

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage grootstewaardelijst.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Wat is eenvoudiger dan een regel zonder uitzonderingen ?

In het Nederlands eindigt de 3e persoon enkelvoud (hij, zij, het) altijd op een t.
Ook selecteert eindigt dus altijd op een t.

De regel: ' ik drink geen t '
Kan dus gemakkelijk uitgebreid worden met:
' hij drinkt altijd t '
' zij drinkt altijd t '
' de mens drinkt altijd t '
' het dier drinkt altijd t '

Waar wordt dit toch verkeerd aangeleerd ?
 
Laatst bewerkt:
Kan je hier mee verder? Even een lusje eromheen en klaar.

Code:
MsgBox Application.Max(Range(Replace([D2].Validation.Formula1, "=", "")))
 
@SNB

Schandalige fout, je hebt helemaal gelijk. Bedankt ook voor je inhoudelijke bijdrage!

@VenA
Thnx voor de snelle reactie. Het ontgaat mij echter wat je bedoelt met 'even een lusje er omheen'.

Edit:

Dit is niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil dat de waarde ingevuld wordt in de betreffende cel. M.a.w: Normaal gesproken selecteer je handmatig een waarde voor de cel. Met de macro komt automatisch de hoogste toegelaten waarde in de cel te staan.
 
Laatst bewerkt:
Code:
Sub hoogsten()
Dim r As Range
For Each r In [D2:D13]
    r = WorksheetFunction.Max(Range(Mid(r.Validation.Formula1, 2)))
Next
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan