Laptop accepteert alleen Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

iljavanderlaan

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
41
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemde vraag...

Ik heb een oude laptop waar origineel Windows 7 Home Premium op stond. Op een gegeven moment liep de laptop vast tijdens het opstarten. Zo vast zelfs dat geen enkel knopje nog iets deed. De accu moet volledig verwijderd worden om de laptop opnieuw aan te kunnen krijgen.

En sindsdien lukt het niet meer om Windows 7 of zelfs Windows Vista te installeren. Telkens loopt de laptop helemaal vast net na installeren van het besturingssysteem. Bij het activeren van de Services slaat de laptop vast.

Het vreemde is dat zodra ik Windows XP installeer wel alles werkt. Het besturingssysteem wordt dan wel gewoon geïnstalleerd zonder problemen. Alle Drivers installeren gewoon. Het beeldscherm werkt zoals het hoort met de juiste resoluties. De WiFi werkt. Bluetooth werkt. Gewoon alles

Ik kom er nu dus niet meer uit. Ik heb echt al van alles geprobeerd. Misschien heeft iemand hier nog een idee. Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Proberen installatie Xp, dan vanuit Xp upgraden naar Vista, daarna vanuit Vista upgraden naar Windows 7?

Tijs.
 
Heb ik ook al geprobeerd.
Wanneer ik vanuit Windows XP upgrade naar Windows Vista slaat uiteindelijk ook de laptop weer vast.

Dan moet ik alles weer van het stroom afhalen en opnieuw aansluiten. Tijdens het opstarten komt dan de melding: Installatie mislukt. Het vorige besturingssysteem wordt terug gezet.
 
Kun je booten vanaf een CD of USB?
Zet dan QParted er eens op (CD of usb stick) en maak de harde schijf compleet leeg, desnoods maak je er tijdelijk even een totaal iets anders van , bijv GPT en een Linux partitie en daarna weer helemaal schoon maken en zet Windows 7 of 10 erop.
Ik heb Windows 7 probleemloos op een Asus laptop kunnen zetten uit 2001 en dat liep best nog redelijk (ik deed mee aan een beta programma van MS en kreeg een DVD toe gestuurd). Alles werd herkend! Die van jou is vast jonger en zou dus ook moeten lukken, ik zie niet in waarom niet.

Zet wel van tevoren het bios op de default instellingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal Qparted eens proberen.
Ik heb de harde schijf al wel meerdere malen volledig geformateerd en ik heb ook al Ubuntu geprobeerd, maar ook dan slaat de laptop vast
 
Hmm mijn oude Asus kon prima overweg met Debian.
Voor de zekerheid: test met memtest86 het RAM eens. Mss struikelt XP niet over een rottig RAMmetje maar Win7 en de anderen wel omdat ze de RAM anders benaderen? Rottige RAM's kunnen je vaak verkeerd het bos in sturen. Een college had last van een zeurende virus scanner, die continua alarm sloeg... bleek dus ook een rottig RAM reepje te zijn. die voor allerlei inconsistente data zorgde en die dus op die manier de virus scanner op een verkeerd been zette.
Reepje vervangen... problem opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ga ik ook proberen. Bedankt alvast. Ik laat even weten wat de resultaten zijn.

Misschien een rare vraag, maar kan Windows 7 ook geïnstalleerd worden op de harde schijf als ik die aansluit op mijn Desktop als externe HDD?
Dan kan ik kijken of de laptop dan wel het besturingssysteem laad en opstart, omdat dan alles volledig vooraf is geïnstalleerd.

Of is zoiets niet mogelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels zo'n beetje alle testen losgelaten op de laptop...geen enkele error of foutmelding gekregen in de afgelopen 3 dagen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer waar ik het moet zoeken. Ergens gaat het mis zodra Windows 7 of Vista na de installatie de Services gaat opstarten en de Registers gaat opmaken. Daar ergens doen Windows 7 en Vista iets anders dan Windows XP.

Heeft iemand nog een idee? :(
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk heb ik een probleem ontdekt. Met PC-Check loopt de controle naar de USB poorten vast. Misschien is één van de poorten beschadigd. Kan ik Windows 7 ook installeren zonder dat deze de Drivers en dergelijke installeert?
Misschien de USB poorten uitschakelen in de BIOS of zo :confused:

Ik ga nu eerst proberen Windows XP weer te installeren en dan in Apparaatbeheer de USB controllers uit te schakelen. En dan maar weer opnieuw Windows 7 proberen te installeren.

Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag ;)
 
Laatst bewerkt:
Windows XP installeert nu ook niet meer. Net als de andere versies van Windows slaat de laptop vast tijdens de installatie.
De harde schijf is in orde, want op mijn desktop kan ik wel gewoon alle versies installeren zonder problemen.

Ik kan alleen nog maar bedenken dat er ergens een hardware probleem moet zijn zoals met die USB poorten, maar ik kan nu helemaal niet meer op de laptop komen.
Ik heb de laptop al helemaal open gemaakt en schoongemaakt, nieuwe koelpasta, ventilator schoon, alle condensatoren nagelopen...zelfs al opgestart met alleen de essentiële onderdelen en de rest ontkoppeld.

Iemand nog een idee? :(
 
Om welk merk/type gaat het eigenlijk.
Kun je nog booten van usb stick of CD en memtest86 draaien.
Er zijn wel een aantal test cd's waar ie standaard opstaat, oa http://www.ultimatebootcd.com/index.html
Of je moedebord is aan het "instorten"...

Balen....
 
het gaat om een MSI CX700
Moederbord: Intel Pentium Dual Core T4200
Chipset: SIS 672DX
RAM: 4 GB
Video: Radeon Mobility HD4330

MemTest86 heb ik de afgelopen dagen laten testen en daarna PC-Check. Beiden gaven geen enkele fout.
Alleen liep de USB test vast met PC-Check. Vandaar mijn vermoeden dat er daar misschien een fout zit, maar dat kan ik dus niet checken.
 
Hij stort nu verder in elkaar.. dus er moet iets zijn.
Zou toch die memtest86 nog een draaien. Je kunt er nu verder toch niks mee, dus geef het een lange test kans.....

Ebay: moederbord.... is erg duur, voor minder koop je jouw oude laptop op MP....
 
Wat je ook kan proberen is de bios versie nakijken of die niet veroudert is en anders die even updaten. Check ook even of je harde schijf helemaal prima werkt zelf heb ik ook een vergelijkbaar probleem gehad maar heb het door naar een computer winkel gebracht die hebben het voor mij kunnen fixen.
 
Windows XP heeft altijd erop gewerkt en die doet het nu ook niet meer, dus kan het imho niet aan het bios liggen dat die geupdate moet worden.
Een reset naar de "defaults settings "/standaard instellingen doe ik meestal bij wisseling van het systeem.
De schijf nog een keer checken is wel een goede suggestie. Ik weet niet of zulke oude systemen een SMART hebben?
Maar het grootste probleem is dat de laptop het nu amper doet.
Haal de schijf er eens uit en kijk of ie van usb wil opstarten. Een kaduke schijf kan ook wellicht het opstarten verhinderen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuses dat het zolang heeft geduurd voor ik weer reageer. Door een familie tragedie was de laptop in de kast verdwenen en heb ik er even niet meer naar omgekeken.

Inmiddels kan ik wel aangeven dat er bijna 100% zeker een probleem is met het moederbord. Nu gaat hij namelijk niet eens meer aan. Harde schijf start niet op, fan gaat niet draaien en zelfs de BIOS laad niet. Het beeldscherm blijft ook zwart.

Dus ik ga ervan uit dat het moederbord is overleden.

Mocht iemand toevallig nog een moederbord hebben liggen voor een MSI CX700...ik houd me aanbevolen :d

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan