Keuzelijst zorgt voor automatisch vullen tekstvelden in formulier en rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

oggraphics

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2008
Berichten
6
Hallo

Ik ben bezig met het maken van mijn “voucheradministratie” in ACCESS. (ZIE BIJLAGE Voucher help.zip)

Daarvoor heb ik 2 tabellen aangemaakt:

TABEL 1. de BASIStabel (voor het opzoeken) met de gegevens van de leerlingen.

(Deze is afkomstig uit een geexporteerde lijst uit een administratiepakket).

De velden zijn:

a. stamnummer
b. volledige naam
c. klas
d. mentor

TABEL 2 de VOUCHER tabel. Hierin komen worden de gegevens verzameld van de leerlingen die zich inschrijven

FORMULIER te gebruiken voor het invullen van de voucheradministratie.

WAT IS MIJN BEDOELING?
Ik kies een naam van een leerling uit in het keuzeveld VOLLEDIGE NAAM (keuze uit tabel BASIS).
Tegelijkertijd met deze keuze zou dan in de overige velden (“stamnummer”, “klas” en “mentor”) moeten de corresponderende gegevens verschijnen. Dit alles wordt opgeslagen in de tabel VOUCHER.

Daarna zou ik dan een rapport moeten kunnen aanmaken met de gegevens van de gekozen leerling en de overige gegevens.

Wat heb ik geprobeerd (door andere berichten in dit forum te lezen)?!?

TABEL 2 VOUCHER:
Keuzeveld “Volledige naam”
Hieruit wordt de “Volledige naam” gekozen uit de Tabel BASIS . Dit is gelukt!
Daarbij heb ik als besturingselement genoteerd: SELECT [Basis].[Id], [Basis].[Volledige naam] FROM Basis;


In het FORMULIER worden al deze velden opgenomen:

1 Keuzeveld “Volledige naam” (uit de BASIStabel)
2 tekstvelden aangemaakt met de besturingscodes:

=[KL_Basis].[column](0) (id)
=[KL_Basis].[column](1) (Stamnr)
=[KL_Basis].[column](3) (Klas)
=[KL_Basis].[column](4) (mentor)

Dit heb ik allemaal gedaan naar aanleiding van het voorbeeld van Laura in dit forum had gepost. Dit had ik gedownload, bekeken en bestudeerd.
Dat werkte wel; Helaas krijg ik dat in mijn dBase niet voor elkaar.

Wie kan mij een zinvol antwoord geven zodat ik verder kan opbouwen.

Alvast bedankt.

Guus

Als bijlage (Voucher help.zip) stuur ik een voorbeeld van mijn access dbase.
 

Bijlagen

  • Voucher help.zip
    22,1 KB · Weergaven: 30
De reden dat jouw formulier niet werkt, is simpel: jouw keuzelijst heeft een andere naam (Keuzelijst0) dan je aanroept bij de 3 tekstvakken. Je probeert dus een kolom uit een niet-bestaande keuzelijst te halen. Dat gaat niet. Verder zitten de velden die
je wilt zien niet in de query van de keuzelijst, dus dat is nóg een reden dat je niks ziet als je de naam van de keuzelijst verandert in KL_Basis. Je moet dus ook de rijbron veranderen in:
Code:
SELECT Basis.Id, Basis.[Volledige naam], Basis.Stamnummer, Basis.Klas, Basis.Mentor FROM Basis;
Dan zul je nog steeds niks zien in twee tekstvakken, en nu is daar de oorzaak van dat de keuzelijst staat ingesteld op 2 kolommen, en je er dus 4 hebt. Je zult dus ook het aantal kolommen moeten verhogen naar 4.

Overigens vind ik dit een bedenkelijke opmerking:
Tegelijkertijd met deze keuze zou dan in de overige velden (“stamnummer”, “klas” en “mentor”) moeten de corresponderende gegevens verschijnen. Dit alles wordt opgeslagen in de tabel VOUCHER.
In de tabel [Voucher] sla je alleen het veld BasisID op, verder niks. Gegevens die je kunt herleiden, sla je nooit op in een database. En dat herleiden doe je op basis van het sleutelveld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan