Windows op laptop-ssd installeren via pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Beckmans

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2005
Berichten
191
Geachte Helpmijers,

Ik heb voor mijn laptop een SSD besteld. Deze laptop heeft geen cd/dvd-drive.
Het betreft een Lenovo (Win8) met een knopje aan de zijkant om het systeem weer terug naar fabrieksinstellingen te zetten.
Is het mogelijk om die backup over te zetten naar de nieuwe SSD om zo weer schoon te beginnen?

Of is er een manier om de SSD aan mijn pc te hangen en er dan Win7 op te zetten?
Het klonen van de laptop HDD heb ik al uitgezocht, maar dan neem je alle "troep" die door de tijd verzameld is ook mee.

Groet,
Robert.
 
Die laptop zal toch wel een USB poort hebben? Dan kan je Windows vanaf een USB stick installeren.
 
Die mogelijkheid had ik ook al bekeken, maar dan moet je eerst Windows via allerlei (moeilijke) stappen op je stick zetten en dan weer overzetten naar de laptop.
Zou 1 van de opties waar ik naar vraag niet veel sneller en dus makkelijker gaan? Als het al mogelijk is?

Robert.
 
Die mogelijkheid had ik ook al bekeken, maar dan moet je eerst Windows via allerlei (moeilijke) stappen op je stick zetten en dan weer overzetten naar de laptop.
Zou 1 van de opties waar ik naar vraag niet veel sneller en dus makkelijker gaan? Als het al mogelijk is?

Robert.

Je kunt gewoon met Rufus een ISO van de juiste W8.1 versie op die USB stick zetten, ervan/ermee booten en installeren maar.
https://rufus.akeo.ie/
Gewenste W8.1 ophalen, ding is al digitaal geactiveerd dus geen key's ingeven.
Tool om die juiste versie te verkrijgen, kijk daar eerst naar.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
Boot menu key.
http://blog.lenovo.com/en/blog/how-to-enter-the-bios-setup-utility-or-boot-menu-with-windows-8-1
 
Ok, ik heb nu de ISO binnen gehaald. Die heeft hij op een virtuele drive G: gezet.
Kan ik die nu 1 op 1 overzetten naar mijn stick en dan op de SSD installeren? (nadat ik hem ingebouwd heb).
 
Ja, dat was een hele domme fout, sorry...

Zijn deze instellingen in Rufus (zie bijlage) zo goed?
En ik neem aan dat ik dan het Windows ISO op de stick moet opslaan.

Edit: Ik neem aan dat "Creeer een opstartbare disk met FreeDOS" moet worden veranderd in "ISO image"?
 

Bijlagen

  • Rufus.jpg
    Rufus.jpg
    75,7 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Inderdaad, maar voor alle zekerheid hier nog een NL handleiding van Rufus, incl. afbeeldingen.
Succes verder :thumb:
 
Nou, volgens mij heb ik de stick voor elkaar.

Nu SSD inbouwen en Windows installeren.

Wish me luck...
 
Hoe heb je het geïnstalleerd met een Win8.1 DVD of USB stick.
 
De stick met installatie-bestanden moet je verwijderen op het moment dat tijdens de installatie het scherm zwart wordt en de laptop voor de 1e keer opnieuw wordt opgestart.
Vergeet je dat, dan kan het zijn dat de bootmanager op de stick wordt weggeschreven en als je die dan verwijderd kan het systeem dus niet booten..

Je moet bij de fabrikant van de pc / laptop de drivers voor LAN en WiFi downloaden en uitgepakt op een 2e stick zetten en dan via Apparaatbeheer => Netwerk-adapters => stuurprogramma bijwerken => usbstick kiezen bijwerken.
 
SUCCES ! ! !

Alles werkt weer!
Ik was tijdens het installeren van Win8 gaan eten, dus was niet in de buurt om de stick eruit te halen.
Ik heb op de pc de drivers van de Lenovo-site gehaald en op de laptop gezet.

Dus ik ben weer blij.

Allen zoals altijd weer heel hartelijk bedankt voor de hulp !

Groet,
Robert.
 
Mooi zo, ik wens je er weer veel plezier mee, bedankt ook voor de terugkoppeling :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan