Nieuwe NAS.... Maar Welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie hebben gezien heb ik een aantal dagen geleden een topic geopend over het zelf bouwen van een NAS. Uit de reacties bleek dat dit niet goedkoper is als een kant en klare NAS en daarnaast nog een hoop gepuzzel om een OS te vinden dat bij mijn wensen en mogelijkheden past.
Aangezien mijn gezondheid niet optimaal is en ik daardoor oa concentratie problemen heb moet ik de NAS zelfbouw puzzel maar uit mijn hoofd zetten.

Dus nu de vraag welke NAS moet ik kiezen.
Na een kleine speurtocht gaat mijn voorkeur uit naar Synology of QNAP.
Ik heb op dit moment een Seagate NAS (type STCT8000200) met 2x 4Tb en deze begint zo langzaam aan vol te lopen (90%).
Ik ben nu aan het wikken en wegen wat ik ga doen en daarover hoor ik graag jullie mening.

Ik denk aan de volgende opties:
-2 bay met opnieuw 2x 4Tb + behoud Seagate
-4 bay met 2x 4Tb + huidige 2x 4Tb en de Seagate leeg verkopen (is deze überhaupt nog nog iets waard? Wat kan ik daar nog voor vragen?)
-4 bay met 2x 4Tb en 2 lege bays (dus later nog uit te breiden) + behoud Seagate

Hebben jullie nog aanvullende suggesties?
Ik zou graag groter willen dan 2x 4Tb maar dan schiet de prijs zo omhoog, de prijs voor een 4Tb NAS schijf ligt zo rond de €150 dus ik ben om te beginnen al €300 kwijt voor 2 schijven.
Dit zou iets goedkoper kunnen als ik 'gewone' schijven neem die niet speciaal voor een NAS zijn, ik heb dit al verschillende keren gezien dat er desktop schijven (Seagate Barracuda 4Tb, €106 p/stuk) gebruikt worden in een NAS maar ik weet niet of dit wel zo goed en betrouwbaar is, mijn NAS staat ca. 18u per dag aan, gaat volgens energie schema 's nachts uit.

Graag hoor ik jullie meningen over bovenstaande, moet ik nog naar andere merken kijken? 2 bay of 4 bay? Behoud van oude NAS of verkopen om een extraatje te hebben voor de nieuwe NAS?

Alvast bedankt.

Mvrgr,

Nossie
 
Mijn Synology NAS ( DS412+ ) draait al sinds begin 2012 24/7 met 4x 3Tb...
Ik vond deze op eBay...
Nu heb jij wel de dubbele capaciteit maar de vraag ik of je hem voor ongeveer een soortgelijke prijs kwijt wilt...
Ik zou hem lekker houden of leeg, zonder schijven opruimen....
Als je de 2 schijven meeneemt naar een 4-bay model en je zet een RAID op kun je eender welke schijf vervangen als die de geest geeft....
Scheelt je toch de aanschaf van 2 schijven, dat levert verhoudingsgewijs meer op dan wanneer je die Seagate mèt schijven verkoopt want daarmee neemt de waarde 2e hands niet navenant toe.
 
Dank je wel voor je reactie Scrapheap,

Als ik de Seagate weg doe dan gaat ie sowieso zonder schijven weg.

Als ik een 4 bay aanschaf zal ik hem met 2 volumes (2 volumes elke bestaande uit 2x 4Tb) draaien beide in raid 1, totaal dan 8Tb. Want als ik 4 schijven in raid 5 ga draaien heb ik nog steeds maar 4Tb.
Dus ik wil hoe dan ook mijn opslag vergroten. Bij de keuze van een 2 Bay zit ik aan 2x 4Tb. (grotere schijven worden gewoonweg te duur). Koop ik een 4 bay dan kan ik in te toekomst altijd nog 2 extra schijven erbij zetten. Maar een 4 bay is ook weer een stuk duurder maar dan hoef ik dus alleen maar 2 schijven te kopen om uit te breiden.

En dan nog het merk.... Synology of QNAP.... Of toch nog een ander merk en wel of niet speciale NAS schijven.

Voordeel van een QNAP is de HDMI aansluiting waarmee je hem direct op je home cinema set kan aansluiten.
Qua app store ontlopen Synology en QNAP elkaar geloof ik niet zo.

Aanpassing/Verbetering : Wat ik hierboven schreef klopt niet helemaal: 4x 4Tb in raid 5 geeft 12Tb opslag en 4Tb voor beveiliging (volgens Synology raid calculator). Maar hoe is het mogelijk om 12Tb te beveiligen met slechts 4Tb? Wordt 12Tb gecomprimeerd tot 4Tb?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Als ik een 4 bay aanschaf zal ik hem met 2 volumes (2 volumes elke bestaande uit 2x 4Tb) draaien beide in raid 1, totaal dan 8Tb. Want als ik 4 schijven in raid 5 ga draaien heb ik nog steeds maar 4Tb.

Die snap ik niet. Bij raid 5 wordt 1 disk gereserveerd. dus bij 4x4 heb je 3x4 = 12 aan capaciteit. bij 8x4 heb je 7x4 aan capaciteit. etc.
 
Die snap ik niet. Bij raid 5 wordt 1 disk gereserveerd. dus bij 4x4 heb je 3x4 = 12 aan capaciteit. bij 8x4 heb je 7x4 aan capaciteit. etc.

Ik had het er net bij gezet.....
Maar wat ik me daarbij afvroeg is hoe je bij 4x4 12Tb kan beveiligen met slechts 4Tb?
Wordt die 12Tb gecomprimeerd naar 4Tb?
 
Nee, het werkt met striping en checksums. Data wordt verdeeld over de hoeveelheid beschikbare schijven -1 en vervolgens wordt met een formule een checksum geplaatst op de x-de schijf aan de hand waarvan altijd 1 van de missende delen kan worden terug berekend.

extreem versimpeld:
Dus met 4 schijven heb je: data1 data2 data3 formule4.
Als disk 4 uitvalt, gebeurt er niets. Al je data staat nog op 1,2,3. Als een andere disk uitvalt, bijvoorbeeld disk2, kun je aan de hand van de waarde op disk 1 & 3 en de formule-waarde op disk 4 uitrekenen wat er op disk 2 gestaan moet hebben.

In de praktijk verschuift de rol van elke schijf per blok. dus elke schijf is om de beurt het controle blok voor een schrijfactie. Dit is met name om het herstellen wat te versnellen.
 
zolang het er maximaal 1 tegelijk is, ja. En de schijven moeten uiteraard allemaal dezelfde grootte hebben etc.
 
Dus kort samengevat: In raid 5 met 4 schijven maakt het niet uit welke schijf uitvalt, er is altijd mogelijkheid tot herstel.
Daarnaast 2x NAS met 2x 4Tb heb max 8Tb indien beide in raid 1.
Met een 4 bay met 4x 4Tb heb ik 12Tb met herstel mogelijkheid.
Als ik dit juist samenvat gaat mijn voorkeur uit naar een 4 bay met 4x 4Tb.
 
Als je een nieuwe partitie creëert maakt dat niet veel uit. Ik heb nu momenteel hier 2x green 1x red en 1x hitachi.

Mijn persoonlijke voorkeur (voor je originele TS) ligt nog steeds bij synology tov QNAP. zelf een jaar geleden nog de vergelijking gedaan, maar de performance en mogelijkheden zijn echt niet hetzelfde (voor mijn doel dan). Helaas wel ook de hoofdprijs. mijn NAS kost zo'n 400 euro.
 
Oké, dat maakt de keuze voor een 4 bay nog makkelijker.

Ik ga de NAS gebruiken om back-ups te maken van Windows 10 machines en diverse Android devices.
Daarnaast zal ik hem gebruiken voor foto, video en audio opslag en streaming.
Ik gebruik hiervoor een Android TV box (wat de HDMI van de QNAP overbodig maakt bedenk ik me nu net).

Dus nu nog bepalen welke 4 bay.
Heb ik van Synology bijvoorbeeld al genoeg aan een 'j' versie of moet ik toch een 'play' versie hebben ivm het streamen? Of toch een QNAP of ander merk?
 
De PLAY versie wil je voornamelijk voor transcoden EN/OF als je de extra processorkracht nodig hebt voor dingen als VPN, servers etc.

Als de android box al transcoding kan doen, je VPN slechts op bruikbare snelheden moet draaien en de rest echt alleen opslag is kun je veelal met de "j" al vooruit
 
Schijven groter dan 2TB in RAID 5 is eigenlijk geen stabiele oplossing meer. Lees maar eens over URE (Unrecoverable Read Errors). Zeker als je ook nog gewone desktop schijven gaat gebruiken. Wordt dus minimaal RAID 6 maar dan ben je de helft van je opslag kwijt (bij 4 schijven).


Zorg dus in ieder geval voor een goede backup. En in die zin is het niet verkeerd die Seagate nog daarvoor in te zetten.
 
Als je naar een 4 bay NAS gaat dan is jouw 2 bay oude NAS toch nooit groot genoeg om een backup ervan te zijn?
Ga je die backup dan op een andere locatie zetten?

Loop dit eens door, die pricewatch (PW) is best handdig. je kunt ook vergelijkingslijstjes maken.
Ik heb het filter op 4 bays gezet en op Synology en QNAP, naar wens uiteraard aan te passen.

Je ziet dat zonder HD's begint dat pas bij € 470,94....

https://tweakers.net/categorie/685/...SLLDqi61uW-7MRunBuJMYuCZcFzWUGzZLZvTkpXyDl_AQ

Met HD's start het bij € 579,88 maar dan zien je
QNAP 0
Synology 0
Geen van die 2 levert met HD blijkbaar...
Kwaliteit van de anderen ? Zie onder.

https://tweakers.net/categorie/685/...CNRK3JAqWBY-lhSqPjOa9fdlUUtLfVGeiI-2JhjaZUvoC

Je zult dus een 1e keuze moeten maken op de PW, en de reviews daar en eventueel verdere reviews via Google zoeken.

PS: dus een QNAP of Synology met 4x4TB
Wat kosten die HD's volgens de PW?

https://tweakers.net/categorie/50/i...gqF0cm6uR72iGxXZjgJLrM_XOoX1Zp-aG4KGcyNkW5dnw
Goedkoopste obc 4 TB, lange garantie (3 of 5 jaar) , SATA600
115 euro: WD Purple (2017) WD40PURX, 4TB
maar voor 12 euro meer heb je een HGST NAS schijf, die over het algemeen tot de schijven met de laagste uitval behoren.
127 euro HGST Deskstar NAS (2017), 4TB

Je kunt ook overwegen zelf een NAS te bouwen mbv FreeNAS oid.
Mobo met meer dan 4 SATA zijn erg duur.

Een Asrock voor 65 euro
https://tweakers.net/pricewatch/722603/asrock-t48em1.html

Deze aardige MSI met AMD E-350 kost 75 euro
https://tweakers.net/pricewatch/279961/msi-e350is-e45.html

AMD G-T48E versus de AMD E-350 : ontlopen elkaar weinig, de 350 is iets sneller.
Beiden zijn niet erg snel, maar prima als NAS. Voor veel en snel streamen kon je wellicht te kort, maar dat moet je zelf checken (reviews)

Deze Gigabyte van 86 euro met Intel Celeron N3150 @ 1.60GHz is wel veel sneller
Heeft ook nog 2xLAN !
En is heel zuinig, laptop CPU !!! met max 6 W tegenover 18 voor de beide andere CPU's
Meer performance minder vermogen....
https://tweakers.net/pricewatch/481114/gigabyte-ga-n3150n-d3v-(rev-10)/reviews/


Tel op:
86 euro gigabyte-ga-n3150n
~60 euro 8 GB 2x 4GB DDR3 (SODIMM)(Gigabyte helaas 8GB max))
~50 euro een voeding
Tussen totaal 196 euro

Kasten versieren of kopen, max 30 euro
Keyboard en muis ligt vast ook ergens, anders Logitech acties bij de Action 10-15 euro muis/keyboard


De 508 euro voor 4x4TB HD's.... die moest je altijd al kopen..

Maw zelf bouw loont....scheelt je qua hardware (ex HD') meer dan de helft.....

Je zou dus ook een 2e NAS kunnen bouwen, met FreeNAS of Linux distro kost je geen licentie.. (hebben wij gedaan).
Eventueel zou je de 2e met wat meer CPU kracht kunnen bouwen.
En dan kun je de oude NAS verkopen....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan