• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit matrix vissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVLDR

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2017
Berichten
25
Goedemiddag,

Allereerst:
Tot nu toe ben ik elke keer goed en snel geholpen wanneer ik een vraag had. Hartelijk dank aan allen hiervoor, erg fijn!

Vervolgens heb ik weer een nieuwe vraag:

Zie bijgevoegd bestand. 10 leerlingen hebben voor 3 vakken elk 3 toetsen gemaakt. De cijfers staan in de tabel. Wanneer ik onder de tabel in de daarvoor bedoelde cellen een nummer van een leerling + een vak invul, wil ik dat het cijfer behaald op de 2e toets naar voren komt. Ik ben dus op zoek naar de formule behorend in cel B17. VBA mag ook indien makkelijker.

Belangrijk is dat de vormgeving van de tabel exact hetzelfde blijft, dus óók de samengestelde cellen. Reden daarvoor is dat het uiteindelijk bestand wat ik gebruik op deze manier aangeleverd wordt en ik niet eerst veel moet sleutelen er aan. Daarnaast moet het ook voor een bestand waarin het bijvoorbeeld gaat over 150 leerlingen en 60 verschillende vakken een werkbare oplossing zijn.

wederom alvast bedankt voor alle inspanningen!

Bekijk bijlage CijferLeerling.xlsx
 
Code:
=verschuiving(a2;vergelijken(b15;a3:a12;0);vergelijken(b16;a1:j1;0))

of:
Code:
=INDEX(A1:J12;VERGELIJKEN(B15;A1:A12;0);VERGELIJKEN(B16;A1:J1;0)+1)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die van Harry ietsjes uitgebreid.
 

Bijlagen

  • 1-CijferLeerling.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 31
Heren,

Beiden bedankt voor de antwoorden. De formule die gebruik maakt van 'verschuiving' werkt voor mij niet helemaal zoals ik wil: Hij houdt geen rekening met de toets. (1,2, of 3). De Index-formule werkt perfect voor dit document, alleen werkt deze (als ik het goed begrijp) met name omdat er gebruik gemaakt wordt van een 'toets + cijfer' omschrijving. Stel dat er had gestaan: "Maandag" "Woensdag" en "Vrijdag" in plaats van "toets 1" "toets 2" en "toets 3", dan gaat deze oplossing niet meer op.

Foutje van mijn kant natuurlijk, ik had immers gevraagd om met het door mij aangeleverde document te werken. Stel er staat géén cijfer in de toetsomschrijving. Is er dan een oplossing mogelijk?
 
Zo?
 

Bijlagen

  • 1-CijferLeerling.xlsx
    12 KB · Weergaven: 34
Ah super!

Ondanks dat dit een vrij 'simpele en voor de hand liggende' oplossing is, was ik hier zelf nooit opgekomen, dankje!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan