LED scherm elke 1-2 minuten kort op zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjaakBral12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 nov 2017
Berichten
1
Hoi,

Ik heb een heel irritant probleem en ik heb het zelf al proberen op te lossen maar ik kom er niet uit.
Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik zal hieronder een zo compleet mogelijk beeld te schetsen van mijn probleem.

Ik werk op een laptop (MEDION ERAZER P6661 30020572);
Processor Intel Core i7
RAM-geheugen 16 GB
Opslagcapaciteit 256 GB SSD + 1,5 TB HDD
Videokaart NVIDIA GeForce GTX 950M

Met hier aan 2 externe beeldschermen (PHILIPS 243V5LHAB) gekoppeld;
Resolutie 1920 x 1080 pixels
Schermdiagonaal 24 inch
Aansluitingen HDMI, VGA, DVI
Schermtype TN paneel
Responstijd 1 ms

Deze schermen zijn op verschillende wijze aangesloten. Een hiervan is aangesloten met een HDMI kabel en de andere met een VGA kabel.
Het probleem is dat elke 1-2 minuten (soms vaker soms minder vaak) de schermen, los van elkaar, op willekeurige momenten kort op zwart gaan. Met kort bedoel ik ongeveer 1 seconde. Bij het scherm wat met HDMI is aangesloten komt dit ongeveer tien keer vaker voor dan bij het VGA scherm. De monitoren gaan niet uit, aangezien het lampje van de monitor wel blijft branden.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, bijvoorbeeld;
- nieuwe HDMI en VGA kabels,
- twee andere PHILIPS 243V5LHAB beeldschermen,
- videokaart drivers geudate,
- windows geupdate,

Het lijkt erger te worden naar mate de dag vordert, hiermee bedoel ik dat het in het begin minder vaak gebeurt en het binnen een uur erger wordt. Wat ook erg vreemd is, is dat het beeldscherm wat met VGA is aangesloten twee zwarte balken aan weerzijde van het beeldscherm krijgt nadat deze een aantal keer op zwart is gegaan. Alsof het scherm dan zelf voor een andere resolutie heeft gekozen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, als er meer informatie nodig is of andere ideeën zijn dan hoor ik het heel graag!
Alvast bedankt!
 
Heb je de laptop, sinds je deze hebt, ooit al eens schoon ( stofvrij ) gemaakt...?
De hele omschrijving van het probleem doet mij nl. denken aan een temperatuur probleem wat met name veroorzaakt kan worden door onvoldoende koeling.
De heatpipe radiator(en) kunnen wel eens vol stof zitten waardoor er onvoldoende warmte afgevoerd kan worden..
Hoe langer het gebruik, hoe warmer dus dat zou ook grotendeels verklaren waarom het zwart worden vaker voorkomt naar mate de laptop langer wordt gebruikt en dus warmer wordt...
 
Welke versie HMDI heb je?
Meestal werkt versie 1.4 wel, maar 1.3 daar kun je nog wel eens problemen mee hebben, had ik hier ook.
Bij AMD/NVidea video kaarten is er een CRU tool: Custom-Resolution-Utility.
https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU
Die werkte bij mij om voor een Dell U2515H de resolutie te verhogen van 2048x1152 naar 2560x1440 bij 60 Hz.
Mijn video kaart kon via DVI wel de 2560x1440 aan maar via HMDI niet. Deze is bij mij versie 1.3a en blijkbaar kan die niet de hoge resolutie doorgeven aan mijn Dell U2515H.
Met de CRU tool lukte dat wel.
Print screen voor de patch:
hs60stxmhzc.jpg
Print screen na de patch
h55vqc7wqqx.jpg
Print screen na de patch AMD catalyst center
j8f0uvfem6d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan