windows 10 opnieuw installeren op pc met twee harde schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo28

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2004
Berichten
86
Goedeavond,

Ik bezit een pc met twee fysieke schijven: C en D (cliché maar ja...). De C schijf is een SSD waar mijn OS op staat en de D schijf gebruik ik voor backup en andere rommel.

Omdat mijn C schijf toch is volgelopen wil ik graag Windows 10 opnieuw installeren. Maar ik wil niet dat de D schijf daarin wordt meegenomen. Op deze schijf wil ik de backup behouden en programma's die ik nodig heb om de nieuwe versie van Win 10 op de C schijf opnieuw in te richten. Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik hoor het weer graag van jullie!

Groet, Ivo.
 
Standaard wordt Windows 10 altijd op de disk geïnstalleerd die in het bios als boot disk staat.
En dat is bij jou de C-schijf. Je moet wel zorgen dat alle data van C op de gezet worden zover ze er nog niet staan.
Liefst nog een backup erbij...

Of heb je nog meer vragen?
 
W10 kun je ook gewoon schoonmaken, snap al dat herinstalleren nooit.
En als je het perse wilt, kan gewoon vanuit W10 zelf, met of zoder behoud van persoonlijke bestanden.
Indien het echt 2 fysieke schijven zijn dan koppel je die data schijf enen af.
 
Wat ik even niet snap is hoe je C: kan vollopen terwijl je ook een D: hebt.
Mijn C: SSD is 128 GB (in werkelijkheid 111 en nog wat) de bekende fabrikantentruc.
OS is Win7 pro SP1 die 31 GB ruimte op de schijf inneemt en daar komt niets meer bij omdat alles wat binnenkomt naar de D: gaat.
Herinstalleren is een laatste optie bij onoverkomelijke problemen.
 
Als je programma's installeert op de C: dan neemt dat meer ruimte in. Herstelpunten kunnen ook veel ruimte innemen. Kun je opschonen met CCleaner. Ook het virtueel geheugen kan veel ruimte innemen op de C: Net zo veel als je RAM hebt. Onnodig en je kunt een gedeelte van het virtueel geheugen op D: zetten. Overigens is een back-up alleen op de D: onvoldoende. Beter is het minimaal twee back-ups op verschillende externe verwisselbare opslagmedia te maken.
Ruimte vrijmaken
1. Door oude herstelpunten te verwijderen
2. Door virtueel geheugen aan te passen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan