• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omrekenen formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijn02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 nov 2017
Berichten
3
Goedemorgen,

Ik wil een excel maken die het volume berekent in een liggende cilinder op een bepaalde waterhoogte. Dit is met bijgevoegde sheet gelukt. In cel B14 wordt het volume berekent op de waterhoogte uit cel B5.

Ik zou dit echter ook heel graag andersom willen berekenen. Dus de hoogte op basis van het volime uit B14. De formule omzetten gaat me, helaas, boven de pet en lukt me niet. Is er iemand die me hiermee kan helpen?

Groet Vincent
 

Bijlagen

  • inhoud berekenen.xls
    32 KB · Weergaven: 49
2.81347225792527=((4*((1.5^(2)*arccos((1.5-h)/(1.5)))-((1.5-h)*root((2*1.5*h-h^(2)))

wellicht dat dit iets helpt? Ik ben op zoek naar "h".
 
Met doelzoeken (standaard functionaliteit Excel) kun je een heel eind komen... Hierbij wordt de waarde in cel B5 gevarieerd totdat het gewenste volume in B14 is gevonden. Ik heb dit in een macrotje opgenomen en achter een knop gehangen, kun je naar behoefte aanpassen. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • inhoud berekenen (AC).xls
    99 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Top. Dank je. Ik moest er even aan wennen en een echte wiskundige oplossing is het maar maar het werkt!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan