• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controleren op eerder ingevoerde data en toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Berichten
374
Controleren op eerder ingevoerde data

Goedemorgen,

Ik zal proberen om uit te leggen waar ik naar op zoek ben.

Voor mijn facturatie gebruik ik bijgevoegd overzicht.

Bekijk bijlage Forum vraag 07-11-2017.xlsx

Ik ontvang een melding wanneer een schip een test heeft uitgevoerd en dit noteer ik in het overzicht.
Het originele bestand heeft ong. 750 regels met daarin op dit moment zo'n 130 schepen (geen vaste lijst met schepen).
Op dit moment zoek ik, als ik een melding krijg, in de lijst of betreffend schip al eens een test heeft gedaan en zoja dan voeg ik een regel toe onder de andere meldingen van dit schip. Zo niet dan voeg ik ook een regel toe op alfabetisch volgorde in de lijst.
Het wel of niet facturen hangt af of het schip al eens eerder heeft getest dit jaar (sommige klanten hebben 2 testen vrij).
Nu dacht ik om een soort 'invoerveld' te maken die e.e.a. automatisch toevoegt zodat ik niet de hele tijd hoef te scrollen door de lijst.
Aan het eind van de periode filter ik de lijst en heb ik mijn factuur.

Nu zoek ik een formule/macro die de melding toevoegt in het overzicht en kijkt of schip al eerder heeft getest.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

Alvast bedankt,

Grt rmk
 
Laatst bewerkt:
Met deze kleine zoek filter misschien
 

Bijlagen

  • Kopie van Forum vraag 07-11-2017.xlsx
    22,5 KB · Weergaven: 49
Goedemiddag JeanPaul28,

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je hiermee wilt doen.
Maar nu moet ik als extra handeling zoeken in dat scherm.
Ik was eigenlijk benieuwd of daar een formule voor is die dat doet op het moment dat ik een melding toevoeg..

grt rmk
 
cel I2 is een validatie cel , deze zoekt toch reeds alle handelingen, wijzig cel I2 door ander schip te kiezen
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag JeanPaul,

Dat klopt, maar dat is een extra handeling welke ik eigenlijk had gehoopt te vermijden.

Wanneer ik bijv. in een vaste regel een scheepsmelding toevoeg moet deze uiteindelijk in het overzicht worden toegevoegd.
In kolom C geef ik aan of het bijv. de eerste melding is. Zoja dan verschijnt in kolom D 'free of charge', anders yes.
Aan het eind va de maand filter ik alle melding waarin in kolom D 'yes' staat. Al deze 'yes'-jes worden berekend in cel E11 waardoor ik uiteindelijk het te factureren bedrag krijg.

Ik had gehoopt dat wanneer ik een nieuwe melding moet invoeren dit bijv. kan doen in een specifiek regel. Waarna deze melding word toegevoegd aan de lijst met overige meldingen en dat Excel gelijk kijkt of het de eerste melding betreft of niet.

Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel... (valt niet mee om zoiets te omschrijven..haha)

grt rmk
 
Bedoel je dit , in rij 17 in cel a selecteer schip, als er geen datum verschijnt is er geen 1ste test geweest ,vul een datum in en andere info en druk op macro Add deze zal dit onderaan bijvoegen
 

Bijlagen

  • Kopie2 van Forum vraag 07-11-2017.xlsm
    30,4 KB · Weergaven: 43
Ja, dit komt in de buurt.
Echter heb ik geen overzicht van deze schepen. Dus een schip wat voor het eerst een melding stuurt staat nog niet in kolom A en kan ik 'm dus ook niet selecteren..
Het is overigens ook zo dat, indien een schip voor het eerst een melding stuurt maar dit is geen test dan word deze doorbelast. Stuurt het schip bijv. een week later nog een melding wat wel een test is dan geld dit als de eerste test en word deze niet doorberekend...(is het nog te volgen?? :) )

grt rmk
 
Laatst bewerkt:
Maak er een tabel van dan kan je dmv matrixformules wel een eind komen. Het is handiger dat je niet alleen de datum invoert, maar ook de bijbehorende tijd om een record uniek te maken.
 

Bijlagen

  • Forum vraag 07-11-2017.xlsb
    13,2 KB · Weergaven: 63
Goedenavond VenA,

Onwijs bedankt, hier kom ik een heel eind mee!!
Nu heb ik eigenlijk nog een verzoek..

Een eerste melding hoeft niet perse een test te wezen, dit kan ook een 'echte' melding wezen (nl. alleen de eerste test is gratis).
En de klant checked of de gegevens op de factuur overeenkomen met de datums van de testen en echte meldingen welke zij opvragen bij het schip.

Dus stel dat ik op 1 januari een 'echte' melding krijg, op 3 januari ook een 'echte' en op 7 januari een test, dan zou de melding van 7 januari de eerste test van het jaar wezen en ook zo weergegeven moeten worden.

Nu zat ik te denken om in kolom E bijv. een keuzemenu te zetten met 'test' en 'real' om het verschil in meldingen aan te geven.
Zou jij wellicht de formule zo kunnen maken dat er ook word gekeken naar deze kolom om te bepalen wat de eerste gratis test is..?

Grt rmk
 
Wat houd je tegen om het zelf even te doen/proberen?
 
Nou ja...even proberen :)
Zo'n matrixformule aanpassen en nog combineren met verschillende voorwaarden..gaat nog een beetje boven m'n pet.
Maar ik ga kijken hoever ik kom..
 
Goedemorgen,

Ik heb geprobeerd de formule in kolom C uit te breiden met: =ALS(E19;"real";"";"1st test of 2017".
Maar ik krijg dan de melding 'U hebt teveel argumenten opgegeven' of 'Er is een probleem gevonden met deze formule'.

Bedoeling is dat de eerste melding welke als 'test' is gemarkeerd aangeeft '1st test of 2017'. De volgende meldingen, zowel test als real, worden gewoon gefactureerd (en is de kolom 'Note' leeg)

Kant en klare formule hoeft (nog) niet gegeven te worden maar wellicht een klein duwtje in de goede richting qua denkwerk.
Zodat ik kan leren hoe ik zoiets moet opbouwen..

Alvast bedankt,

Grt rmk
 
ik heb geëxperimenteerd met het toevoegen van wat argumenten maar die leveren niets op.
Of ik krijg een melding dat er een probleem is gevonden met deze formule of een melding 'de syntaxis van deze naam is niet juist'.

De formule: {=ALS(MIN(ALS([Vessel]=[@Vessel];[Remark]="test";[Date]))=[@Date];"1st test of 2018";"")} geeft geen foutmelding maar doet niet wat ik voor ogen had.

Iemand wellicht een suggestie?

Grt rmk
 
Ik ga mij aansluiten bij de reactie van JeanPaul28 in #8.
 
In het overzicht noteer ik alle datums en (alert) meldingen die ik van schepen krijg.
De meldingen kunnen ‘real’ zijn of een ‘test’.
Er is met de klant afgesproken dat de eerste test gratis is en dat we 1 maal per jaar factureren.

Dus wanneer een schip 1 test melding stuurt per jaar dan hoeft hij niets te betalen.
Stel dat een schip op 3 februari een ‘real’ alert stuurt dan word deze gefactureerd. Stuurt hij daarna op 5 maart nog een ‘real’ alert dan word deze ook gefactureerd. Stuurt hij vervolgens op 12 maart een ‘test’ alert dan is deze gratis omdat het de eerst ontvangen test melding is. Ontvang ik daarna op 1 april nog een test melding dan moet deze ook gefactureerd worden.
Ik moet echter wel alle meldingen op de factuur zetten met datum erbij en of de betreffende melding belast is of niet.

De formule van VenA is een goede stap in de richting alleen zet deze de eerste ontvangen melding automatisch op ‘free of charge’ terwijl dit ook een ‘real’ alert had kunnen zijn welke wel gefactureerd moet worden.
Ik had dus bedacht dat de formule naar kolom E moet kijken om het onderscheid tussen test of real te zien.
Hopelijk is dit wat duidelijker omschreven.

Grt rmk
 
Goedenavond,

Mijn facturatielijst met meldingen is vrij groot (+/- 780 regels). Dus om te voorkomen dat, wanneer ik een nieuwe melding krijg, ik eerst door de hele lijst moet scrollen om de melding op alfabetische volgorde in de lijst te zetten wil ik een nieuwe melding het liefst telkens op de eerste regel invullen.
Excel zou dan gelijk moeten kijken of er van betreffend schip meerdere meldingen in de lijst staan. Zijn er meerdere meldingen dan dient er gekeken te worden of er meldingen zijn welke als 'test' zijn gemarkeerd. Indien er 'test' meldingen zijn dan zou Excel aan de als eerste ontvangen test melding de tekst "1st test of 2017" moeten toevoegen.

Ik kom er echter zelf niet uit.
VenA kwam met een goede oplossing echter moet deze formule rekening houden met de kolom waarin ik het type melding aangeef.
Ik heb geprobeerd hier zelf uit te komen maar zonder succes.
Wellicht zou iemand hier nog eens naar willen kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grt rmk
 
800 regels lijken mij prima te behappen door even te sorteren en te filteren.

Maar goed; je kan meerdere voorwaarden opnemen in een matrixformule.
Bv
Code:
=MIN(IF((Table1[Remark]="test")*(Table1[Vessel]=Table1[@Vessel]);Table1[Date]))=Table1[@Date]

Deze zal TRUE of FALSE opleveren en daarmee kan je dan de tekst laten verschijnen die je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Top, dat werkt inderdaad.
Alleen nog 1 vraagje....een bepaalde tekst laten verschijnen, moet dat in de formule gezet worden of gaat dat via VO??

Grt rmk
 
Opmaak is hoe er iets eruit ziet en niet wat er staat.
Als iemand haar ogen opmaakt krijgt ze geen ogen maar geeft zij het een kleurtje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan