• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch kolommen aan de tekst aanpassen via vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

sloekie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
Berichten
221
Hallo.

Ik heb het hele internet afgezocht maar kon het niet vinden.

Ik zou graag dat als ik een lange tekst in een cel heb staan dat de cel zich aanpast aan de tekst b.v Nieuwjaarsdag of zomervakantie dus niet in rijhoogte maar in kolombreedte.

Is dit mogelijk.

Gr. Sloekie
 
zo?

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Range("A:Z").EntireColumn.AutoFit
End Sub
 
Deze werkt niet ik zal er een bestandje bij doen.

Ik heb het nu verticaal staan maar ik wil het graag horizontaal en dan automatisch aanpassen

zie Bijlage.

Gr. Sloekie
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 versie1 (1).xlsm
    69,8 KB · Weergaven: 112
werkt prima!
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 versie1 (1).xlsm
    71,7 KB · Weergaven: 106
Ik heb nog naar de andere maanden gekeken maar hij doet het niet

Ik heb de range aangepast.

En de kolombreedte zou ik graag als er niets in staat op 5.29 willen houden anders wordt alles zo klein.

Want hij past het nu aan wat in de kolom staat behalve bij de week nummers.

Zou het ook mogelijk zijn dat de cellen samen gevoegd kunnen worden zoals van zomerverlof anders krijg je wel een heeeeel groot werkblad om te lezen.

Gr. Sloekie
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 versie1 (1).xlsm
    69,8 KB · Weergaven: 54
Probeer dit eens. Cellen samenvoegen wordt afgeraden, want je komt er vroeg of laat mee in de problemen. Maar gezien het teleurstellend aantal feestdagen in Nederland, kan je hier ook afkortingen voor verzinnen lijkt me.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
Range("A:Z").EntireColumn.AutoFit

For Each Kolom In Range("A:AG").Columns
If Kolom.ColumnWidth < 5.29 Then Kolom.ColumnWidth = 5.29
Next
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
 
Als je van de keuzelijst een combobox maakt dan bv zo.
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 versie1 (1).xlsb
    70,6 KB · Weergaven: 80
Hallo.

Sorry voor de late reactie maar ik moest plotseling werken was iemand uitgevallen.:(

Dit is wat ik zoek maar kun je dit ook zo inrichten dat als je de zomerverlof hebt dat dit dan samen gevoegd kan worden dus dat je niet overal zomerverlof hebt staan.:)

Als dit niet kan is ook goed hoor.:D

B.v.d.

Gr. Sloekie.
 
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016.xlsb
    65,8 KB · Weergaven: 51
Zou het nu ook mogelijk zijn dat dan de kolommen de zelfde breedte houd als alle kolommen zeg maar 5.29.

Want de kolommen worden weer kleiner.

Als dit zou kunnen is het helemaal tof.

Hij pakt sommige dagen niet goed deze blijven klein b.v goede vrijdag.




Gr. Sloekie
 
Welke inspanning heb je zelf al gedaan? Volgens mij is het met wat kleine aanpassingen ook zelf wel te doen. Een andere optie is om jouw formules iets anders te maken zodat je met voorwaardelijke opmaak het eea kan doen.
 
Nog niet zo eenvoudig dunkt me.
Zie verbeterde bestand.
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 (1).xlsb
    67,8 KB · Weergaven: 61
Hallo

Hij werkt perfect.

Nu probeer ik met voorwaardelijk opmaak de cellen een kleur te geven bij een bepaalde tekst b.v goede vrijdag.
maar dit veranderd steeds van kolom/rij als ik een andere maand kies en dan weer terug naar de maand die ik eerst had gekozen b.v januari.
Dan wordt de de cel kleur waar dan b.v goede vrijdag in staat weer wit i.p.v grijs of geel.

Kan dit komen doordat de cellen samengevoegd wordt?

Ik zou graag de feestdagen een gele kleur willen doen en de vakanties grijs.

Gr. Sloekie
 
Dan handelen we dat ook maar af met Vba.
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016.xlsb
    67,9 KB · Weergaven: 71
Hallo

Ik heb nog een vraag ik was bezig met andere jaartallen in te zetten en datums nu zag als b.v. de kerstvakantie op de 23ste valt dat dit dan geel wordt i.p.v grijs ik heb al wat geprobeerd.
maar kreeg het niet voor elkaar om dit te veranderen zodat dit grijs wordt het lukt wel als ik de eerste kerstdag verander in kerstvakantie.

En de eerste kolom van de vakanties zou die ook smal kunnen blijven als deze zijn samengevoegd?

Voor de rest werkt hij perfect. :thumb:

Gr Sloekie
 
Plaats het bestand eens met de handelingen die je gedaan hebt.
 
Hallo

Ik heb dit alleen veranderd: Columns(j + 3).ColumnWidth = IIf(r(1, j) = "", 5.29, Columns(3).ColumnWidth) van 2 naar 3.

Hij maakt nu de kolommen van vakanties nu net zo breed als de anderen maar die van de feestdagen worden nu niet automatisch breder.

Zie bijlage:

Gr Sloekie
 

Bijlagen

  • nieuwe ploegenschema 2016 (3).xlsb
    68,3 KB · Weergaven: 65
In kolom 2 staan de verlof en feestdagen, dat is de breedte die je nodig hebt om het leesbaar te houden.
Kolom C staat op de standaard breedte.

Wat gaat er fout?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan