• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fout in mijn formule, wie helpt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jiggle

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 nov 2017
Berichten
4
Beste leden,

ik ben een thuis-belegger en voor een duidelijk overzicht met fondsen/aandelen heb ik een excel file aangemaakt.
Ik heb van mijn bank op een bepaalde datum korting gekregen op de instapkosten. Dit zou ik graag automatisch in rekening brengen.
ik dacht dan de volgende formule te gebruiken:

=ALS(EN(D2="1/07/2017";A2=OF("naam fonds 1";"fonds 2";"fonds 3";"fonds 4";"fonds 5";"fonds 6"));1;0)

met hierin D2= plaats waar de instapdatum genoteerd staat
A2 = de naam van het fonds

Momenteel werkt de formule (nog) niet. Ik krijg de melding #waarde! maar kan de fout niet vinden.

Wat ik dus wil bereiken is dat als er een naam komt te staan van een van die 6 fondsen samen met die bepaalde datum dat excel automatisch een 1 geeft.
Indien dit niet is zou excel een 0 moeten geven.

Kan iemand me hier toevallig mee helpen?
Ik hoop dat deze post een beetje duidelijk is waar ik naartoe wil.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten
M.
 
Kijk eens goed naar jouw OF formule

OF(a2="Fonds1";a2 ="Fonds2";a2= en zo verder
 
Kijk eens goed naar jouw OF formule

OF(a2="Fonds1";a2 ="Fonds2";a2= en zo verder

Alvast bedankt voor de feedback.
Hier zat inderdaad een fout in. :)
Maar als ik het zo invoer zoals je voorstelt geeft hij altijd 0 aan. Ook als er voldaan wordt aan de voorwaarden.

Stomme vraag mss (maar ik ben nieuw op het forum..)
Is er nog een mogelijkheid om mijn bestand even te delen zodat je dit kan bekijken?

Alvast bedankt!
 
Werkt dit wel?
Code:
=ALS(EN(D2=DATUMWAARDE("1/07/2017");OF(A2="Argenta-Fund Global Thematic Distr";A2="Argenta-Fund Global Thematic Kap";A2="Argenta-Fund Global Thematic Defensive Distr";A2="Argenta-Fund Global Thematic Defensive Kap";A2="Argenta-Fund Longer Life Dynamic Distr";A2="Argenta-Fund Longer Life Dynamic Kap"));1;0)
Hoop niet dat er nog fondsen bijkomen, dan zou ik naar andere methode zoeken...
 
Werkt dit wel?
Code:
=ALS(EN(D2=DATUMWAARDE("1/07/2017");OF(A2="Argenta-Fund Global Thematic Distr";A2="Argenta-Fund Global Thematic Kap";A2="Argenta-Fund Global Thematic Defensive Distr";A2="Argenta-Fund Global Thematic Defensive Kap";A2="Argenta-Fund Longer Life Dynamic Distr";A2="Argenta-Fund Longer Life Dynamic Kap"));1;0)
Hoop niet dat er nog fondsen bijkomen, dan zou ik naar andere methode zoeken...

nee denk niet dat er hier nog bij komen :)
Ik zal eens nadenken over een andere methode. Maar dit is het eerste waar ik opkwam..

Maar de formule klopt! waarvoor dank :)
 
Laatst bewerkt:
Er staan weinig gegevens in je tabel waar ik iets mee kan testen. Hoe ziet je datumformat eruit in D2, want daar zit de crux...
 
PHP:
=N(D2&left(A2;7)="42917Argenta")
 
Laatst bewerkt:
Leuk om even mee te stoeien. Gebaseerd op de formule van snb (die ik niet aan de praat kreeg zonder de text formatting) en de formule van AlexCel waarin de namen staan van de 6 fondsen (waar komt die informatie vandaan? Ik kon het i.i.g. niet vinden)

Code:
ENG: =N((TEXT(D2;"d-m-jjjj")="1-7-2017")*OR(LEFT(A2;32)="Argenta-Fund Longer Life Dynamic";LEFT(A2;19)="Argenta-Fund Global"))
 
@Peter B

In vorige bijdrage de voorwaarde taalonafhankelijk geformuleerd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan