• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken volgende zelfde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackBullet

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2014
Berichten
13
Hallo!

Ik heb een planning van twee projecten, nu kan ik met vergelijken het aantal weken berekenen hoe lang het nog duurt voordat een bepaalde fase van het eerste project begint.
Daarvoor heb ik de formule:
Code:
=ALS(ISLEEG(B3);ALS(VERGELIJKEN(1;$G3:$AC3;0)>52;VERGELIJKEN(1;$G3:$AC3;0)-52;VERGELIJKEN(1;$G3:$AC3;0));"Klaar")
Nu zou ik graag in cel E3 (zie bijlage) ook het aantal weken tot start van het tweede project berekenen.
Wie kan mij hierbij helpen, heb zelf het één en ander geprobeerd maar ik kom er niet uit, zo'n expert ben ik ook niet met excel.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Planning.xlsx
 
Voldoet deze in E3?
Code:
=KLEINSTE(ALS(G3:AC3=1;KOLOM(G:AC);9^9);2)-KOLOM(G3)
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen. Daarna pas doortrekken.
 
Ja super!
Bedankt AlexCEL
Mochten er meerdere projecten achter komen moet ik dan de 2 veranderen in 3 (voor 3e waarde)?
En hoe werkt de formule, ik zou 'm graag willen snappen
 
Inderdaad, bij 3 zoekt hij de derde keer dat er een 1 voorkomt.

Bij een matrixfunctie kan Excel werken met een reeks cellen i.p.v. een enkele cel. In dit geval wordt met de ALS-functie gecontroleerd of de waarde in de G3,H3,...,AC3 overeenkomt met 1. Zo ja, plaatst de functie het getal van de kolom (=KOLOM(G:AC)) in een reeks, zo niet een groot getal (9^9). Met de KLEINSTE functie wordt in dit geval de op 1 na kleinste waarde opgezocht in de verkregen reeks met afwisselend grote getallen en kolomnummers. Dit levert uiteindelijk een kolomgetal op voor de tweede keer dat er een 1 staat. Door hier nu vanaf te trekken waar de reeks begint (=KOLOM(G3)=7) krijg je het aantal weken.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan