opslag/HDD upgrade vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

chila

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2003
Berichten
135
Toen mijn oude pc kapot ging kon ik via een lokale verkoper een nieuw systeem kopen: Dualcore met 4Gb ram met 1 Tb harde schijf voor 350 euro.
Of kon kiezen voor een gebruikte Quadcore met 8 Gb ram maar.....met slechts 300Gb harde schijf voor 150 euro.
Aangezien mijn oude ook dualcore met 4gb ram was en ik toch vaak tegen hoog ram verbruik zat, heb ik gekozen voor de snellere en dan maar inleveren op schijfruimte aangezien dit
toch wel makkelijk op te lossen is.
Nu ben ik echter een beetje aan het kijken wat wijsheid is... Kies ik voor een extra interne harde schijf, of ga ik voor een externe harde schijf.
Een 1 of 2 Tb externe schijf is niet zo duur en je kunt hem natuurlijk los koppelen en aan bv de tv hangen, meenemen ofzo als dat nodig is.
Maar ze zijn ook veel kwetsbaarder (heb er al 2x een kapot gehad met alle gevolgen en data verlies van dien).
Dus... denken jullie? Wat is de beste, makkelijkste, goedkoopste maar degelijkste optie? Wil namelijk ook nog een andere videokaart aangezien de mijne (ATI Radeon HD4250)
wel werkt in Win10 maar eigenlijk niet word ondersteund en ik een probleem heb met framerates in veel grotere spellen, simpele big fish games spellen speelt hij wel.
Nu nog niet direct nodig maar wil hier in de toekomst toch wel iets anders voorgaan halen. Belangrijker nu is het geheugen.

Win10 64 bit
Moederbord is een ASRock 880GMH/U3S3
Processor AMD Athlon II x4 640 processor (4CPU's) ~3ghz
 
Is inderdaad ook wel een idee.
Maar zijn toch een stuk duurder dan een gewone of externe harde schijf.
Het gaat me in principe alleen om de opslag (foto's, films, downloads)
Spellen etc installeren kan dan altijd nog op mijn primaire harde schijf.
Daar heb ik dan ruimte voldoende voor als ik de installatie bestanden en films/foto's elders op kan slaan.
Het is gewoon zo dat ik 2 kinderen en een hond heb en een externe schijf werkte voorheen prima...Lag boven op de PC...
Totdat de hond hem er per ongeluk met zijn staart af mepte en hij viel. Werd niet meer herkend en ook bestanden konden niet meer
terug gehaald worden (daag foto's!) Was ik dus wel even ziek van. Daarvoor had ik ook een andere die vast liep maar stond gelukkig niet veel op.
Toevallig beiden van Lacie. (misschien bekend probleem?) Nu heb ik er wel van geleerd en upload belangrijke foto's wel. Dus het zou nog steeds een optie
kunnen zijn. Maar ben aan het afwegen voor een externe of toch een extra inbouwen. SSD kan mee in de overweging.. dus iemand nog meer suggesties?
 
Je kunt het zo gek maken als je wilt. Ik heb een ssd en een HDD maak altijd en overal twee maal een kopie van, vooral foto's en belangrijke docs.

En een (1) backup altijd is buitenshuis bij de kids.
 
Ja da's idd beter. Heb er wel van geleerd iig :D
Dus ga er maar vanuit dat er geen mega belangrijke gegevens op komen staan.
Ik woon in Belgie en we krijgen hier in Januari een premie uitgekeerd zeg maar voor energie zuinige producten, maar meeste electronica winkels wisselen
die wel op alles in. En dacht deze daar dus aan uit te geven. Maar als ik dan een SSD van 1Tb voor 350 euro zie tegenover een externe harde schijf van 1TB....van 75 euro dan neig ik toch naar de externe harde schijf. Ik kan deze nu ook achter de pc kwijt wat met de vorige niet kon dus ligt ie toch veiliger. En belangerijke gegevens gaan er toch echt niet meer op!
Eerder gedownloade spellen en films, die kunnen altijd opnieuw gedownload worden. Ik weet alleen niet wat het voordeel is van een extra interne schijf t.o.v. een externe.
Behalve dan dat hij niet onderhevig is aan schokken haha!
 
Laatst bewerkt:
Oh en begrijp me niet verkeerd!
Ik waardeer je mening zeker en neem het ook zeker mee in overweging!
 
Gelezen :)
Het opstarten zou sneller zijn via ssd begrijp ik maar mijn boot tijd is nu 43 sec. dus dat is prima .
Gaat idd meer om de opslag van bestanden. Foto's upload ik naar dropbox, photobucket etc als dat nodig is.
Dus ik denk dat ik voorlopig wel even met een externe vooruit kan. Even om eigen harde schijf te ontlasten van gedowloade..eh... geleende film enzo ;)
Kan dan altijd nog uitbreiden denk ik zo.
Heb je toevallig ook verstand van het videokaart probleem of zal ik daar een apart topic voor maken morgen?
 
Zoals je nu doet , uploaden naar de cloud en een ext. HDD, is een prima oplossing.
Je zou ook nog kunnen overwegen om de ext. HDD niet rechtstreeks aan je pc te hangen maar bijv. aan je router in de meterkast ( als je router zo'n usb-optie biedt ).
Dan is deze in elk geval veilig voor de kwispelende staart van de hond.:D
Of je kiest voor beiden: een extra int. HDD en een ext. HDD en maakt op beide kopiëen van dezelfde bestanden, op de int. kun je daarnaast nog games etc. installeren.
 
Je maakt het wel erg moeilijk. Alle schijven hebben een levensduur en kunnen defect raken. Een SSD heeft een over het algemeen een andere functie en wordt nu vaak gebruikt voor het besturingssysteem en programma's i.v.m. de snelheid.

Punt is, jij hebt gewoon wat pech gehad met die externe HDD's. Mijn mening en ervaring is, je moet gewoon meerdere externe HDD's hebben om veilig te kunnen werken. Immers je moet altijd minimaal twee (systeem)back-ups hebben op verschillende externe HDD's en die zijn de laatste jaren redelijk goedkoop geworden.

En belangrijke gegevens gaan er toch echt niet meer op!
Dit is een totaal foute conclusie, ingegeven door wat pechgevallen en die moet je snel laten varen. Ik heb al duidelijk gemaakt hoe het wel moet.

Zelf heb ik een groot aantal WD My Passports WDBBEP0010BSL - Vaste schijf - 1 TB - extern - USB 3.0 - zilver en deze zijn handig in gebruik en bevallen mij goed.

Ik woon in België en we krijgen hier in Januari een premie uitgekeerd zeg maar voor energie zuinige producten, maar meeste electronica winkels wisselen die wel op alles in

Premie uitgekeerd! Alle Nederlanders snel naar België...:eek::d:d:d
 
Je hebt SATA poorten zat, gooi er een SSD in met een extra harde schijf waar je de backup ook op zet en op de huidige kan er ook eentje, heb je echt geen externe voor nodig.
De nieuwere WD externe schijven b.v. kun je niets mee als die overlijden, zit geen SATA connector meer op maar rechtstreeks naar USB.
 
Wat is de beste, makkelijkste, goedkoopste maar degelijkste optie?
Een SSD is helemaal de vraag niet. In mijn pc zitten twee HDD's waarvan ik er vaak maar één gebruik. Heb zo'n 10 externe portable schijven. Die rommel kost tegenwoordig niet meer wat. En wat moet je met een interne HDD als die dood of onbetrouwbaar is?
 
Om het "WD externe SATA/USB probleem" te voorkomen, kope men liever een losse SATA 2.5" of 3.5" harde schijf en een passend USB3.x losse behuizing. Een 2TB 3.5" schijf kost max 60 euro en een bijbehorende behuizing hoieft ook net veel te kosten.

Een aantal voorbeelden...
2TB 3.5" HD
2TB 2.5" HD
3TB 3.5" HD
3TB 2.5" HD

Behuizingen 2.5" of 3.5" mag je zelf even uitzoeken met de filters.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan