• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om betrokkenheid persoon in jaren te bepalen (met onderbreking)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroena94

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2017
Berichten
10
Beste,

Ik heb een vraag over een formule die mij de mogelijkheid biedt om de betrokkenheid van een persoon bij een bedrijf op basis van jaren te kunnen bepalen.
Zie het voorbeeld in de bijlage.
In kolom A staat het bedrijf, in kolom B het betreffende jaartal, in kolom C het specifieke nummer van de betreffende persoon en in kolom D heb ik een formule geplaatst die bepaald wat het beginjaar van de betrokkenheid is. Vervolgens geeft kolom E aan hoelang deze betrokkenheid is. Dus vanaf 2007 tot en met 2009 = 3 jaar.
Tot dusver gaat het goed. Maar dan is de betreffende persoon een periode niet meer betrokken bij het bedrijf en na een aantal jaar weer wel.
Dus:
Persoon 1 is in 2007 en 2008 betrokken bij bedrijf Dirk. Hierna is persoon niet meer betrokken bij bedrijf Dirk tot 2012. In de formule die ik nu gebruik wordt nu doorgeteld vanaf 2007.
Dus 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012 is 6 jaar. Maar ik wil dat rekening wordt gehouden met de onderbreking, dus in 2012 moet weer 1 jaar komen te staan.

Mijn vraag, bestaat er een formule of oplossing in Excel die dit probleem oplost?

Heel veel dank aan degene die mij kan helpen!
 

Bijlagen

  • Vraag betrokkenheid.xlsx
    12 KB · Weergaven: 63
eerst sorteren op:

Persoonsnummer
Bedrijf
Jaartal

dat doe je via Sorteren en dan en deze volgorde de sorteerniveaus toevoegen.


de formule's spreken voor zich.
 

Bijlagen

  • Vraag betrokkenheid (2.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 25
Nog twee vragen

Fantastisch Sylvester! Dat werkt perfect! Ik heb eigenlijk nog twee vragen waar je me misschien wel mee kunt helpen.

Zie de bijlage totale activa per persoon per jaar per categorie.
Ik zou graag willen bepalen wat het totaal van alle activawaarde (kolom C) is van een persoon (kolom D) in een bepaald jaar (kolom) binnen een bepaalde categorie (kolom E).
Bijvoorbeeld: Wat is het totaal van alle activawaarde van persoon 4 in jaar 2007 binnen categorie 01-09? Dat moet zijn 5.000 + 27.479 = 32.479. Maar hoe kan ik dit in kolom F krijgen?

Mijn dank is wederom groot!
 

Bijlagen

  • Totale activa per persoon per jaar per categorie.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 22
Nog twee vragen

Zie de bijlage. In kolom A het bedrijf, kolom B het jaar, kolom C de waarde van WC en in kolom D de waarde van sales.
De formule die hierbij behoort is als volgt:
Te berekenen waarde = WC huidig jaar - (WC vorig jaar / Sales vorig jaar) x Sales huidig jaar

Is het mogelijk om de te berekenen waarde in kolom E te krijgen op basis van bovenstaande formule?
Hiervoor dienen namelijk de waarden WC en sales van het vorige jaar van het betreffende bedrijf te worden gebruikt, maar hierbij moet de formule wel rekening houden met de verschillende bedrijven.
Dus bedrijf Bas stopt bij jaar 2012 en dan moet voor bedrijf Dirk de waarde worden berekend, waarbij het natuurlijk logisch is dat 2007 geen waarde krijgt aangezien geen data van voorgaand jaar beschikbaar is.

Ik begrijp niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

Dank!
 

Bijlagen

  • Te berekenen waarde op basis van formule huidig en vorig jaar.xlsx
    9 KB · Weergaven: 19
Met deze formule in F2:

Code:
=SOMMEN.ALS(C:C;B:B;B2;D:D;D2;E:E;E2)
 
Vraag 2:

Met deze formule in E2 en dan doortrekken naar beneden zou het moeten werken:

Code:
=ALS(A2=A1;C2-(C1/D1)*D2;"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan