Scanner resoluties, hoe zit het nu en waar op letten? De 1200 dpi haalt ie niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

iAmRenzo

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Berichten
37
Ik heb een Canon MG4250 printer/scanner. In de specificaties staat heel leuk "Scannerresolutie Optisch tot 1200 x 2400 dpi¹". Maar als ik een foto op het apparaat leg en ik ga op mijn Mac naar de scanner dan is 600 dpi het maximale dat ik eruit kan krijgen...
Voor het inscannen van al mijn foto's vind ik dat te weinig, ik krijg dan foto's van grofweg 1.700 x 1.100 pixels.

Voetnoot:
¹ Optische resolutie is een meting van de maximale Hardware Sampling Resolution en is gebaseerd op de ISO-norm 14473. Bij scannen op hoge resolutie is het scanformaat beperkt (maximale optische resolutie voor A4-scan is 600 dpi).

Als ik nu een nieuwe zou willen kopen waarin ik wel op 1200 dpi (of meer?) zou willen scannen, wat moet ik dan kiezen? Of hoe krijg ik mijn huidige zo ver op die resolutie te scannen?
 
Mijn Brother-MFC-L2720DW kan aan:
Scanresolutie Optisch: 600 x 2,400dpi, Geïnterpoleerd: 19,200dpi
De optische is de echte, de "Geïnterpoleerde" is een softwarematige truc waarbij gebruik wordt gemaakt van de directe omgeving van de te scannen plek om een zo goed mogelijke benadering uit te rekenen.

Bij jou staat
[FONT=&amp]Scannerresolutie - Optisch [/FONT][FONT=&amp]Tot 1200 x 2400 dpi¹ [/FONT]
Dus daar ligt het niet aan...
Je vergeet echter dat dpi en pixels verschillende zaken zijn:

http://vanvideonaardvd.com/foto/resolutie-kiezen/

Hier zijn een aantal gemiddelden om je een beter idee van de afmetingen te geven.
10x15cm met 300 dpi meet 1200 x 1800 pixels
10x15cm met 600 dpi meet 2400 x 3600 pixels
13x18cm met 300 dpi meet 1500 x 2100 pixels
13x18cm met 600 dpi meet 3000 x 4200 pixels

en jouw voetnoot:
Bij scannen op hoge resolutie is het scanformaat beperkt (maximale optische resolutie voor A4-scan is 600 dpi).
dus daar houdt het ergens een keer op.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Brother-MFC-L2720DW kan aan:
dus daar houdt het ergens een keer op.
Maar waar dan precies? ;)
Het verschil begrijp ik wel.
Blijft nog steeds de vraag waarom ik niet een hogere megapixel digitale foto krijg uit mijn scanner. Ik moet optisch tot 1200 kunnen gaan maar op mijn Mac kan ik met de standaard driver niet meer dan 600 selecteren!
En hoe ik wel op hogere resolutie kan scannen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan