CCleaner nog de juiste keuze?

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Van oudsher gebruik ik CCleaner om Windows op te schonen. Onlangs kwam dit programma nog negatief in de publiciteit. Is dit bangmakerij of een serieus probleem (geweest)?

Sinds enige tijd hebben wij nog maar één Windows-pc voor beperkte doeleinden. Het heeft dus minder mijn aandacht. Is CCleaner nog wel de beste keuze of is er iets beters?
 
Ik zou mij geen druk maken omdat het tot nu toe een incidentje is geweest. Inmiddels is de veiligheid zeker wel verscherpt.
maar als je het echt niet vertrouwd, dan is Wise Disk Cleaner ook een goed alternatief
 
De beste cleaner is een schone image, niks geen nadenken over wat je wel en niet weg kunt gooien....
Met een snelle pc (SSD) zet je een image in 15-30 minuten terug.
 
Zit wat in, maar herinstalleren doe ik (as we speak) zonder image, omdat het gebruik zo minimaal is dat ik liever een up-to-date installatie doe en alleen het benodigde terugplaats.

Bovendien vind ik het belangrijk om standaard-programma's van Windows te kunnen verwijderen, en dat gaat niet volledig via Instellingen.
 
Een image is ook handig als je een crash krijgt.... kun je dan met CCleaner een herstel doen?
Vrees van niet....want CCleaner werkt natuurlijk alleen als je een Windows hebt draaien.
Zeg niet dat het niet gebeurt, had het hier pas.. een stroom storing en mijn net geïnstalleerde Win10 kon ik niks meer mee. Hij was nog vrij kaal dus in ruim 10 min stond de basis er weer. Nu nog een image maken.
En dan heb ik het nog niet over trojans en ransomware.... daar helpt je geen CCleaner tegen...
 
Ik zie niet helemaal het verband in dit verhaal. Deze Windows-computer wordt alleen voor een specifiek boekhoudpakket gebruikt. De gegevens hiervan worden automatisch veiliggesteld.

De computer onderhoud ik nauwkeurig door bij elke grote update voor Windows 10 een herinstallatie te doen. Behalve de boekhouding staat er helemaal niks belangrijks op deze computer. Ik ben dus veel sneller klaar door elke keer een actuele versie van Windows 10 te gebruiken en alleen de benodigde software weer te installeren.

Maar daar gaat mijn vraag niet over. Windows 10 kent een hoop, voor mij ongewenste, standaard-onderdelen. Behalve de computer opschonen kan CCleaner dit ook verwijderen/verbergen. Ik zoek, eventueel, indien aanbevolen, een alternatief op CCleaner dat dit ook doet.
 
Er is niks mis met CCleaner. Er is inderdaad een gekraakte versie geweest en dat is opgelost.
 
Ik zie niet helemaal het verband in dit verhaal. Deze Windows-computer wordt alleen voor een specifiek boekhoudpakket gebruikt. De gegevens hiervan worden automatisch veiliggesteld..
Prima toch :cool:
De computer onderhoud ik nauwkeurig door bij elke grote update voor Windows 10 een herinstallatie te doen. Behalve de boekhouding staat er helemaal niks belangrijks op deze computer. Ik ben dus veel sneller klaar door elke keer een actuele versie van Windows 10 te gebruiken en alleen de benodigde software weer te installeren..
Ook prima, een complete image van een vers systeem gaat i,ho sneller. Net gedaan 17 minuten. (image: Win10+compleet office pakket + alle mail geconfigureerd). Je doet het zelfde alleen doe je het elke keer opnieuw, tenzij je het unattentded met een script doet moet je er bij blijven om alles aan te passen te configgen. Een image zet je aan en je kunt iets anders gaan doen.

Maar daar gaat mijn vraag niet over. Windows 10 kent een hoop, voor mij ongewenste, standaard-onderdelen. Behalve de computer opschonen kan CCleaner dit ook verwijderen/verbergen. Ik zoek, eventueel, indien aanbevolen, een alternatief op CCleaner dat dit ook doet.
Ok. Maar nu je een toelichting geeft dat je de PC alleen maar voor het boekhoudpakket gebruikt snap ik er nog minder van waarom je al die tweaks wilt doen. Die veranderen niets aan het boekhoudpakket dat je dan permanent draait, dus wat voegt het toe?
Maar ik heb wel een alternatieve suggestie voor je Bleachbit: https://tweakers.net/pricewatch/357596/bleachbit/downloads/

Sommigen denk ook anders over cleantools.
https://www.schoonepc.nl/tools/cleantools.html
Kan me er wel in vinden.
 
Van oudsher gebruik ik CCleaner om Windows op te schonen.
Dat is een juiste keuze.

Onlangs kwam dit programma nog negatief in de publiciteit. Is dit bangmakerij of een serieus probleem (geweest)?
Dit is een serieus probleem geweest. Dat is opgelost door latere versies. Die zijn volledig veilig.

Sinds enige tijd hebben wij nog maar één Windows-pc voor beperkte doeleinden. Het heeft dus minder mijn aandacht. Is CCleaner nog wel de beste keuze of is er iets beters?
Het is nog steeds de beste en veiligste keuze. Echt beter is mij niet bekend. Ik ga dan ook niets anders aanbevelen.
 
Dit is een serieus probleem geweest. Dat is opgelost door latere versies. Die zijn volledig veilig.
Het is nog steeds de beste en veiligste keuze.
Zover je dat zelf kunt beoordelen.... ik zou daar nooit mijn handen voor in het vuur durven te steken. Voor geen enkele software.
Er zijn zowel Linux , MacOS als Windows update corrupted geweest ( en wel weer snel gerepareerd.. ) dus zeg nooit "volledig veilig"...

En de backdoor heeft wel een maand zijn gang kunnen gaan, dat is ontzettend lang. Hopelijk hebben ze er van geleerd..
https://tweakers.net/nieuws/129697/ccleaner-installer-bevatte-een-maand-lang-backdoor.html

Echt beter is mij niet bekend. Ik ga dan ook niets anders aanbevelen.
Tja, daar denken anderen anders over. BleachBit bijvoorbeeld, er zijn goede reviews over te vinden.
Zie ook de replies op Tweakers: https://tweakers.net/downloads/34973/bleachbit-18.html
 
ik zou daar nooit mijn handen voor in het vuur durven te steken. Voor geen enkele software.
Dat geldt ook voor Windows zelf.
Ook die in je image.
 
Klopt, er is altijd een kleine onzekerheid. Maar daarmee kan ik wel een image terugzetten waarvan de kans super klein is dat er een besmetting in zit.
Zonder image en met CCleaner ben je altijd verplicht bij een complete crash of infectie alles helemaal, met settings etc opnieuw te installeren met de Windows installatie software, die eenzelfde risico als de software/image die ik gebruik, dus daar zit geen verschil in, daar hebben we het gelijke risico. Het is wel erg klein dat risico maar dat geldt voor beide situaties, geen verschil.

Je kunt software risico alleen verder minimaliseren door een MD5 van de makers te krijgen en te checken of die nog steeds zo is. Als ik een server met Debian installeer, dan test ik de MD5 van de DVD die ik download! Dat geeft me de maximale garantie dat er met die iso niet gerommeld is.
Dat zou je met de Windows iso ook kunnen doen! (moet ik ook nog weer eens doen, ook al is de kans klein dat er iets mee is)
 
Is allemaal helemaal waar maar heeft niets te maken met de vraag van TS over CCleaner.
 
Heb je BleachBit al geprobeerd dan om uit te vinden of het wel of niet beter bevalt dan CCleaner?
 
Nee. CCleaner bevalt prima en doet wat ik van een dergelijk programma verwacht.
Ik heb er dus geen behoefte aan om een ander programma te proberen.
Zo heeft een ieder z'n eigen favoriete programma's.
Voor jou is dat dus Bleachbit.
Wel heb ik er even wat over gelezen en dat ziet er prima uit.
 
Voor jou is dat dus Bleachbit.
Wel heb ik er even wat over gelezen en dat ziet er prima uit.
De TS zal ook daar zijn beslissing kunnen nemen.
Mijn voorkeur blijft imagen, ook boven Bleachbit.
 
Voor het simpel opruimen van wat rommel vind ik dat overkill.
 
Bedankt allemaal. Imagen vind ik irrelevant. Prima manier om je machine schoon op te leveren, maar in mijn geval veel tijdrovender dan met enige regelmaat de up-to-date build van Windows 10 te installeren na een format.

Gezien bovenstaande reacties heb ik gewoon CCleaner weer geïnstalleerd om de ongewenste onderdelen te verwijderen en Windows te onderhouden.
 
Ben wel zeer benieuwd wat je dan verwijdert van Windows als het boekhoudpakket het enige is dat je daarop gebruikt.
En ook waarom je het dan verwijdert/welk voordeel je behaalt.
 
Ik verwijder bijna alles. In elk geval alles qua games, Xbox-gedoe, Skype en ingebouwde apps voor muziek enzo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan