• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel selecteren uit een Matrix (Tabel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MW007

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2017
Berichten
6
Bekijk bijlage Matrix.xlsxIk heb een tabel ingevoerd in Excel en wil daaruit in twee stappen de inhoud van een specifieke cel uitlezen, hoe doe ik dat? (Xl voorbeeld bestand in bijlage)

Het resultaat, de inhoud van de geselecteerde cel, zou dan in het voorbeeld in veld B6 moeten komen.

In de eerste stap zou ik het liefst de gewenste kolom selecteren, om daarbinnen de juiste lijn (cel) uit te lezen.
In stap 1 krijgt de gebruiker mbo Gegevensvalidatie_Lijst een keuze lijst voorgeschoteld met daarin V1, V2, V3, V4
Als volgende stap eveneens via Gegevensvalidatie_Lijst een keuze lijst H1, H2, H3, H4, H5, H6, H7

Maar hoe dan verder. De matrix staat hieronder.

V1 V2 V3 V4
H1 87% 93% 97% 100%
H2 87% 93% 97% 99%
H3 87% 93% 97% 99%
H4 87% 92% 96% 97%
H5 87% 92% 95% 96%
H6 87% 91% 93% 94%
H7 87% 90% 91% 91%

Super bedankt voor jullie hulp.
Mvg Martin
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeldbestand is een antwoord op maat niet mogelijk, maar probeer eens een combinatie van INDEX ,VERGELIJKEN, VERGELIJKEN.
 
Ik zal een voorbeeld bestand klaarmaken en toevoegen. Nog wel even uitzoeken hoe dat gaat.
 
Klik op Ga geavanceerd en daarna op het paperclipje (naast de Smiley)

Ik ben je voor ! :)
 

Bijlagen

  • Index_Vergelijken_Martin.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Hallo Sjon, da's snel! Ik heb toch maar even het echte bestand waarom het handelt toegevoegd, inclusief de selectie methode.
Ben heel benieuwd hoe je dit aanpakt, zaterdag m'n tanden erop stukgebeten.
 
Aanvulling: Het resultaat, de inhoud van de geselecteerde cel, zou dan in het voorbeeld in veld B6 moeten komen.
 
Lees eerst het hoofdstuk in je Excel handboek over de Excel funktie Vlookup (Vert.zoeken).

Gebruik de tabel ook voor de validatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze eens testen:
Code:
=INDEX($E$2:$O$21;VERGELIJKEN(LINKS($B$4;2)*1;$E$2:$E$21;0);VERGELIJKEN(LINKS($B$3;2)*1;$E$2:$O$2;0))*100
 
Beste Cobbe,

In een woord fantastisch, het werkt.
U heeft mij hiermee enorm geholpen, dank u!
Met vriendelijke groet,

Martin
 
Als je de mogelijkheden van Excel gebruikt dan kan het een stukje eenvoudiger en wat consistenter als het gegevensbereik anders wordt.

Code:
=INDEX(Table1;MATCH(B3;Table1[Inclinatie];0);MATCH(B4;Table1[#Headers];0))
 

Bijlagen

  • Matrix.xlsb
    11,5 KB · Weergaven: 34
Beste VenA,

Ook u, dank u voor de elegante oplossing voor mijn vraagstuk.
U en Cobbe, hebben me enorm geholpen, had ik de vraag maar eerder gesteld.

Mvg Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan