Outlook (en Word) starten traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi manamama,

Ik wil je nog even laten weten dat ik Office 365/2016 inmiddels volledig verwijderd en opnieuw heb geinstalleerd. Maar helaas... het probleem(pje) is nog steeds niet opgelost. Zeer merkwaardig!!

Zoals eerder gezegd, geen drama, Outlook is sowieso de hele dag actief, en van Word laat ik dan maar steeds een exemplaar geopend/actief, zodat ik snel weer een tweede kan openen. Wel een beetje rommelig en onbevredigend..

George
 
https://superuser.com/questions/1246683/my-office-2016-or-365-products-are-very-slow-after-a-while
This can be categorized as "normal" behavior" in some user-cases.

The first diagnosis step would be to run OffCat and see what it reports.
The next thing to do in the office suite is to Disable Hardware Acceleration, the symptoms match:
Additionally, you may experience one or more of the following symptoms that reduce the functionality of an Office program:

  • An Office program is blurry.
  • Your screen flickers or flashes.
  • An Office program is either mostly all white or all black.
  • Text in your document is not displayed well.
  • Your Office program crashes.
  • The performance of an Office program (other than startup and shutdown) is reduced.

Next issue being, if you are using Exchange or Offline Cached Mode. Generally speaking, cached mode's performance is superior, unless the limitations of the OST file are reached.

Now, the next thing to do is ensure your Pagefile has more than 8GB allocated; I say this as Office using Virtual RAM and not standard RAM to operate; this has solved 80% of my users issues with Office 2016.

To check if Outlook or the suite is up there:

Get-Process | sort vm | select name, vm -Last 5
The next step is to ensure you're not using an excessive amount of CPU or RAM (Is ESET scanning in the background?). Check out performance monitor with reports for this one.
 
Hallo,

Bedankt voor je reactie...

Ik heb (had ik ook eerder gemeld) OffCat gedraaid, daar kwam niets uit.

Op mijn recent aangeschafte desktop gebruik ik Nvidia. Zie verder onderstaande tekst.. (dus geen 'hardware acceleration' optie)
"Not all computers will support this. Most newer computers using Nvidia or AMD/ATI graphics cards will not have the ability to change the amount of acceleration through. These options are typically only available on older computers or computers using onboard video."

De in het lijstje genoemde problemen zijn niet van toepassing. Alles lijkt verder goed te functioneren.

Ik werk met het POP-protocol, dan heb je dus en 'pst-bestand'. Maar omdat Word even traag start, lijkt mij dat we het niet in deze hoek moeten zoeken.

Grootte van de Pagefile.sys (op SSD schijf) 1.3.GB. Maar… moet dat meer dan 8GB zijn? Begrijp ik niet goed; wordt dat niet bepaald door het os? Kan ook nergens een instelling vinden om dit op te hogen

Ik werk niet met Esset

Sorry, Onderstaande begrijp ik niet goed. Wellicht kun je dat misschien even toelichten?
Get-Process | sort vm | select name, vm -Last 5

Tenslotte dit: Ik heb een desktop van een paar maanden oud met voldoende specs, (SSD, i5 en 8 GB intern) naar mijn mening is dat allemaal dik voldoende om Windows en Office goed te laten draaien.
Ook alle andere programma's werken prima.

Het probleem lijkt onoplosbaar. Ja, misschien een volledig nieuwe installatie, maar dat gaat mij toch echt te ver...

George
 
Sorry, Onderstaande begrijp ik niet goed. Wellicht kun je dat misschien even toelichten?
Get-Process | sort vm | select name, vm -Last 5
Dit kun je in Powershell copyen om heel snel een indruk te krijgen wat er draait qua laatste processen. Er zijn ook zgn Explorer tools voor om er uitgebreider naar te kijken. Zijn er processen die jouw systeem vertragen als Word of Outlook loopt?
Tools
https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/systeemtools_sysinternals.html
 
Wederom bedankt voor je reactie...

Hier een printscreen. Geen bijzonderheden lijkt mij.

print draaiende processen.png

En Sysinternals waar je naar verwijst ziet er 'voor mij' nogal ingewikkeld uit. Ben bang dat ik door het experimenteren straks nog verder van huis ben...
 
Hallo, wat een wir war allemaal zeg. En dat het niet lukt is niet zo fijn. Alle oplossingen ten spijt zou je toch nog eens dit kunnen proberen.

Nieuwe installatie lukte ook al niet.

https://support.office.com/nl-nl/ar...3a2-8e50-46de917611c5?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL

Wel of niet,....... dit redmiddel is aan jou. Behoud van bestanden. Succes ermee. Ik hoop dat je het op kunt lossen. Maak eerst een backup.

https://computertotaal.nl/artikelen/how-to/wat-is-de-optie-deze-pc-opnieuw-instellen-67096
 
Laatst bewerkt:
Hi,

De eerste optie uitgevoerd:

Office ok.png

Over de tweede optie moet ik nog eens goed nadenken. Gezien de waarschuwingen en onzekerheden denk ik niet dat ik het ga doen. Ik heb al eerder aangegeven dat het 'klein leed' is. Outlook staat sowieso de hele dag open. Dus alleen bij het opstarten duurt het wat langer. En als ik van Word steeds een exemplaar open laat staan, dan is het ook wel te doen. Maar... onbevredigend blijft het. Wellicht komt er nog een keer een 'tover'-update :))

Groet en dank, George
 
Tsja, zoals je weet heb ik al eerder contact gehad met Microsoft. Eigenlijk stelde de medewerker voor om hetzelfde rijtje af te lopen als 'wij' reeds hadden gedaan. En als finale oplossing komen ze toch meestal wel uit op het opnieuw installeren. Dus ik vraag mij af of dit wel zinvol is.

Ik denk dat ik het er 'voorlopig' maar bij laat. Wellicht dat ik nog een keer de stap naar een herinstallatie neem. Ik zie wel..

Georg
 
Backup had je die ooit gemaakt of systeemherstel overwogen, zo maar een greep.

Oke Georg verder begrepen. Jij ook bedankt. Jammer dat het niet lukt. Toch vreemd allemaal.
 
Hi,

Ik heb zeker backups op externe harde schijven evenals een image van Acronis True image.
Maar ik ben vele uren bezig met het inrichten van mijn pc, ik ga er nog eens goed over nadenken.

Nogmaals dank voor al je hulp....
 
Ik weet niet of je dit 'nog' leest maar zo ja...
Zomaar, zonder aanwijsbare aanleiding (dus ook geen MS-update kort ervoor), ging de opstarttijd van Word omlaag van 11 naar 4 minuten. Gezien mijn specs zou het eigenlijk nog iets sneller moeten, maar met 4 minuten is goed te leven :). Ik dacht dat je dit nog wel even interessant zou vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan