• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden zoeken op basis van meerdere variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ML71

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
70
Ik ben bezig met een projectje waarbij ik in een overzicht op basis van 3 variabelen een waarde wil opvragen uit een andere tabel. Ik wil op basis van de 'Taak' en de 'Weergave' (uit de zelfde regel als de cel waarin het resultaat moet komen) en de 'Referentieperiode' (kolomheader van de cel waarin het resultaat moet komen) het resultaat weergeven, waarbij de 'Taak' en de 'Referentieperiode' in de andere tabel in dezelfde regel staan en de weergave in de kolomheaders van de brontabel staan. Ik weet dat dit met combinaties van index en vergelijken zal moeten maar ik kom er niet uit. Weet iemand raad?

Bestand: Bekijk bijlage Zoeken_meerdere_variabelen.xlsx
 
Bv.
 

Bijlagen

  • Zoeken_meerdere_variabelen.xlsb
    9,8 KB · Weergaven: 34
@VenA

de maand kan m.i. achterwege blijven:

PHP:
=IFERROR(INDEX($D$3:$D$8;MATCH($G3&I$2;$A$3:$A$8&$B$3:$B$8;0));"")
 
Ik meen dat beiden niet echt correct werken.:)
Ik denk dat je deze moet hebben:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(INDEX($E$3:$E$8;VERGELIJKEN($G3&I$2;$A$3:$A$8&$B$3:$B$8;0))="";INDEX($D$3:$D$8;VERGELIJKEN($G3&I$2;$A$3:$A$8&$B$3:$B$8;0));INDEX($E$3:$E$8;VERGELIJKEN($G3&I$2;$A$3:$A$8&$B$3:$B$8;0)));"")
 
Dank Cobbe,

Jouw oplossing is wel het elegantst denk ik. Het gekke is alleen dat ik geen warden in de tabel krijg bij het doorvoeren van deze formule, terwijl in de 'invoer modus' van de formules (met het 'fx' knopje naast de formulebalk) wel een waarde verschijnt die zou moeten worden weergegeven. Hoe is dat mogelijk? Ik heb een nieuwe versie bijgevoegd, waarin ik eea heb ingevuld en bovendien ook nieuwe tabbladen 'bron' en 'doel' heb toegevoegd om te zien of dit ook werkt met de bron- en doeltabel op verschillende tabbladen. daar hetzelfde probleem...
 

Bijlagen

  • Zoeken_meerdere_variabelen_v2.xlsx
    13 KB · Weergaven: 34
Het zijn matrixformules die je moet activeren via:

CTRL SHFT ENTER

dan komen er { } om de formule te staan.

En dit is de formule voor uw Bron/doelbestand:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(INDEX(Bron!$E$3:$E$8;VERGELIJKEN($A3&C$2;Bron!$A$3:$A$8&Bron!$B$3:$B$8;0))="";INDEX(Bron!$D$3:$D$8;VERGELIJKEN($A3&C$2;Bron!$A$3:$A$8&Bron!$B$3:$B$8;0));INDEX(Bron!$E$3:$E$8;VERGELIJKEN($A3&C$2;Bron!$A$3:$A$8&Bron!$B$3:$B$8;0)));"")
 
Laatst bewerkt:
@Cobbe'n'

V en A en snb werken beiden correct omdat ze personen zijn.
Wanneer het over dingen gaat - in dit geval formules - werken beide (zonder eind-N) correct of niet correct. ;)
Daar helpt geen smiley/emoticon aan.
 
Sorry voor die 'n' in overschot, zal hem volgende keer eens te weinig typen. :)
 
Dank Cobbe,

Ik heb 'm helemaal werkend zoals ik wil!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan