Raid

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Goedemiddag,

Op mijn pc heb ik een RAID5-opstelling die door Alternate is geconfigureerd. Niks mee aan de hand in principe, behalve dan dat de opstelling verloren gaat indien de BIOS gereset dient te worden. Nu heb ik twee vragen:

- Gaan mijn bestanden verloren bij het verdwijnen van de RAID?
- Hoe kan ik voorkomen dat mijn RAID verloren gaat bij het resetten van de BIOS?

Alvast bedankt.

gast0685
 
Vraag mij af waarom je de bios wil resetten.

Ipp zou de array gewoon te zien moeten zijn na het opnieuw instellen van de raid.
 
Ik hoef hem nu niet te resetten maar aangezien dat nog wel eens aangedragen wordt als mogelijke oplossing bij problemen wilde ik het toch vragen.
 
Dat zou je uit de documentatie van het betreffende moederbord moeten kunnen opmaken.

In principe zou de informatie niet verloren moeten gaan, maar dat is dan weer afhankelijk hou de controller om gaat met een verloren configuratie. Professionele spullen zijn hier op voorbereid. Voor consumentenspul weet ik het niet zeker.
 
Ik kom het niet tegen in de boekjes van Gigabyte. Als ik op google zoek lees ik inderdaad ook dat als je de BIOS naar zijn standaardwaarden terugzet dat hij dan je RAID verwijdert,
maar over bestandsverlies wordt niet gerept.
 
Hehe, dat is logisch maar als je in de raid bios weer de schijven initialiseert zou de array weer te zien moeten zijn.
Maak een incremental backup.

Overigens lijkt het mij sterk dat je een bios reset uit zou moeten voeren, ding waar ik nu op werk heeft dat nooit nodig gehad en die is nu 5 jaar oud.
 
Prima. Weten we dat ook weer. Ik ga er ook niet vanuit dat ik hem nu 1, 2, 3 zou moeten resetten maar ik was toch nieuwsgierig.
 
Wat ga je doen als het moederbord stuk gaat... duimen dat er nog eenzelfde te koop is? Lijkt me nog belangrijker...
 
Alsof een raid bios uit een andere chipset de array niet zou kunnen zien........
 
Ok, zien is een, maar is het bij een ander moederbord met een mobo-RAID altijd compatibel of moet je de RAID toch weer compleet opnieuw installeren, dus data terugzetten? Daar gaat het natuurlijk om, een moederbord erin zetten op zich is totaal geen kunst.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar kan me wel voorstellen dat de RAID wel weer opnieuw opgebouwd moet worden met data verlies, die je dus via een backup terug moet halen.
Het leuke van een zelfde moederbord zou wellicht zijn dat dit niet nodig is. Klopt deze aanname of is dat weer merk afhankelijk (aannemende dat je hetzelfde RAID type weer opbouwt.?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan