Laptop start niet meer na demonteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DGuss

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2013
Berichten
9
Hallo allemaal,

Mijn Samsung np355v5c laptop oververhitte de laatste tijd dus besloot ik hem open te schroeven om de ventilator schoon te maken. Toen ik de eerste schroeven los had werd het me niet duidelijk hoe ik bij de ventilator kwam, dus besloot ik een YouTube video te volgen:
https://www.youtube.com/watch?v=tSGw2XLbX7I

Deze video bekeek ik via mijn telefoon, niet in de beste kwaliteit. Ik stond me er toen niet bij stil dat ik de laptop compleet zou demonteren en toen ik in het midden zat kreeg ik er een beetje spijt van. Ik heb vrij veel kennis van computers alhoewel dit niet geldt voor hardware. Ik ben van mening dat het niet slim is om dit helemaal zelf te doen zonder dat je echt weet wat je doet. Het was wellicht niet zo slim dat ik de video bekeek op mijn telefoon.

Nu heb ik op zijn minst 1 fout gemaakt, ik dacht twee soortgelijke kabeltjes los te moeten koppelen maar dat was voor 1 ervan niet de bedoeling, en die trok ik kapot. Een andere kabel klikte niet meer correct terug en ook daar heb ik mogelijk een fout gemaakt. Nu zit ik met het probleem dat mijn laptop helemaal niet meer opstart.

https://pasteboard.co/GTYiUDv.png
https://pasteboard.co/GTYjuFM.png

Kan iemand mij misschien vertellen waarvoor deze twee kabels zijn? En hoe gemakkelijk of moeilijk het is om dit te laten repareren?

Hartelijk bedankt,

Dylan
 
Hallo

Je had beter eerst de vraag gesteld , alvorens van alles te demonteren ...

De witte connector lijkt mij , dat zelfs het chassisdeel van het motherbpard is gesleurd ???

De flatcable/connector heb ik zo 1 2 3 geen idee waarvoor deze dient , nog wat er aan defekt is .... (vergrendeling ??? o.i.d. ??)

Laptops kun je beter op regelmatige basis preventief zuiver/stofvrij maken .

Mits er dan weinig stof is , werkt dit nog zo vlot.

Meestal (zie de ettelijke topics op deze site waar ik gereageerd heb) , dien je het toestel zelfs --> niet <-- te openen ...

Een van de vele topics :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...laptop?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Flex cable connectoren vervangen vereist een microscoop en veel ervaring ... je moet dan ook nog het korrekte model kunnen bemachtigen ...

Probeer dit te laten herstellen door een lokale elektronika hobbyist. (anders zal dit "economisch onherstelbaar" worden , vrees ik ...)

Motherboard repair bedrijven rekenen flink door , de bedragen kunnen oplopen tot zelfs + 300 €

Voorkomen is beter dan genezen ( en zeker veel goedkoper)

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

P.s.:

Veel voorkomend , met dode toestellen ...

Motherboard chipset , die veel te lang veel te heet heeft gewerkt , waardoor de soldeerverbindingen tussen chipset en motherboard defekt zijn.

In heel extreme gevallen is de chipset zelf zelfs "gepopcornd" door de hitte...





Peter
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je reactie Peter, en mijn excuses voor de late reactie terug.

Ik heb geen idee wat het chassisgedeelte is, alhoewel de kleine kabel vast zat aan het grijze gedeelte daarboven, en daar een metalen stukje vanaf is gebroken. Ik heb helaas ook het gevoel alsof het repareren aardig wat geld zou kosten en het misschien beter is om een nieuwe laptop te kopen. Wat denk jij? Ik zou eventueel een goedkope laptop kunnen kopen en dan de RAM, videokaart enzovoort laten overzetten. Is het hiervoor vereist dat de volgende laptop ook een Samsung is?

Bedankt voor je advies,

Dylan
 
Nee, dat is geen vereiste.
Wat wèl een vereiste is, is dat de nieuwe laptop hetzelfde type geheugen gebruikt, dus DDR3 en geen DDR4 ( of anders ) want dan past het niet.
Ook is er geen garantie dat dit geheugen werkt in een andere laptop, sommige laptops zijn er kieskeurig wat betreft merk / type geheugen maar Peter weet daar meer van als ik.
Wellicht heeft Peter een gericht advies waar je iets aan hebt..
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de onderdelen van de laptop of de kapotte laptop zelf op MP verkopen en niet deze historie meeslepen naar de nieuwe.
Dan ga je dus een verouderde nieuwe laptop kopen.... Koop een goede die bij jouw budget past en wees de volgende keer iets minder krenterig om het schoon maken voor weinig geld over te laten aan iemand die dit wel kan, want nu kost het je een veelvoud.
Jouw reputatie tav laptops heeft even een deukje opgelopen, dus ga nu niet meteen weer met de nieuwe aan terugzetten van hardware beginnen. Als je een laptop koopt zoals ik voorstel hoeft dat ook niet. Verder: leer eerst maar eens meer over hardware, dat kan gene kwaad. Begin bij oudere desktops, laptops zijn lastig komt later wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan