• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke gebruikers per dag opsommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lucvz

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
10
Hallo,

Voor mijn stageopdracht dien ik de nodige gegevens uit een database te halen waarmee ik vervolgens iets over de productiviteit kan gaan zeggen van werknemers. Ik heb daarbij een database met alle entries in een systeem dat men gebruik voor elke handeling die men uitvoert. De database is van een aanzienlijke omvang, 130000 rijen, 10 kolommen en 270 dagen aan entries. Ik kom echter niet uit het volgende: hoeveel unieke gebruikers heeft het systeem op een bepaalde dag?

Stel, mijn database (a) bevat de volgende gegevens:

a
Datum GebruikerID
2-1-2017 1
2-1-2017 1
2-1-2017 2
3-1-2017 1
3-1-2017 5
3-1-2017 3
3-1-2017 6
3-1-2017 1
4-1-2017 5
4-1-2017 5
4-1-2017 2
4-1-2017 3

Hoe krijg ik dan tot tabel b?

b
Datum Aantal unieke gebruikers
2-1-2017 2
3-1-2017 4
4-1-2017 3

Mocht het helpen, ik heb de volgende gegevens ook beschikbaar:
In mijn database heb ik gebruikers een ID toegekend omdat mij dit makkelijker leek, maar de namen van iedere gebruiker is ook nog steeds aanwezig.
Ik weet ook hoeveel entries er per dag in het systeem zijn geweest, en daarbij kan ik ook tijden van de eerste en laatste vinden.
Tot slot heb ik ook de hoeveelheid entries per persoon beschikbaar, maar deze is niet altijd betrouwbaar (door het verwijderen van bepaalde irrelevante taken).

Zelf ben ik in de weer geweest met de functie '=SOM(ALS(INTERVAL(A1:A10;A1:A10)>0;1))', die ik verkregen heb via de support website van microsoft maar deze kon mij enkel vertellen hoeveel unieke gebruikers er in totaal waren(en ik zie het niet zitten om deze functie 270 keer te moeten herhalen per dag, de records uit de database zullen mogelijk nog gewijzigd worden). Daarop heb ik geprobeerd functies als 'sommen.als' en 'als' erbij toe te voegen, maar zonder gewenst resultaat (geen uitkomst of een pc dat minutenlang aan het berekenen is om vervolgens tot 0 te komen).

Dus nogmaals mijn probleem: Hoe krijg ik de som van het aantal unieke gebruikers per dag weergeven in het totaaloverzicht?


Alvast bedankt,

Luc
 
Als je die energie van het typen gestoken had in een bestandje zou de oplossing al onderweg zijn.
Met de gewenste datum in F1:
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS($A$1:$A$12=$F$1;$B$1:$B$12);$B$1:$B$12)>0))
 
Laatst bewerkt:
Een voorbeeld van TS is wenselijk, hier mijn bijdrage met een formule
 

Bijlagen

  • Unieke waarde met criteria(Interval,vergelijken,als,rij).xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 41
#2 stelt toch een merkbaar kortere formule voor die ook het correcte resultaat geeft.
 
Bedankt voor de oplossingen Cobbe en Jean-Paul.

snb, Draaitabel had een mogelijkheid geweest. Ware het niet dat ik al een totaaloverzicht gecreëerd heb waarbij deze enkel nog ontbrak.

In ieder geval bedankt voor de hulp,

mvg,

Luc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan