Ik kan in Windows 10 niet meer in mijn BIOS komen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rfcdejong

Verenigingslid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
178
Hallo,

Als ik in het verkeerde forum zit, laat het mij dan even weten.

Sinds enige tijd is het niet meer mogelijk om in mijn Bios te komen, hetgeen kort na de overzetting naar W-10 vanaf W-8.1 wel mogelijk was.
Dit is nu ongeveer een jaar zo, en zat er niet echt over in maar ik wil nu in de BIOS kunnen komen.
De BIOS batterij is net nieuw, ook al vervangen dus.

Mijn versie van het besturingssysteem: v.1709 16299,64
64 bits
Moederbord ASUS P6T de luxe v2
Processor: i7
Bios: AMI (OEM) 0504 05/19/2009
Is er iets bekend betreffende dit fenomeen?
Ik heb ook geprobeert d.m.v. UEFI in de Bios te komen maar W-10 heeft in mijn geval deze optie niet, mogelijk is de BIOS te oud?
Van ASUS al meerdere keren geen afdoend antwoord gekregen en ondertussen veel geprobeert maar zonder succes.
Mogelijk is er meer informatie nodig, ik heb Sisoft Sandra geïnstalleerd.
Hopelijk is er een oplossing, de computer is een desktop en gebouwd in 2009, werkt nog redelijk goed maar soms moet je de BIOS kunnen bereiken.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Het bekijken/instellen van de bios gaat op hardwareniveau en staat dus los van het besturingssysteem dat er gebruikt wordt. Windows (10) heeft daar geen invloed op.

Start de PC en trommel (herhaaldelijk drukken) op de DEL-toets. Dan verschijnt de BIOS
Dat moet direct nadat de pc is aangezet, zelfs als u nog niets op het scherm ziet. Als u daar te laat mee bent is windows al weer gestart.
 
Laatst bewerkt:
Hallo srpc???

Dit is wat ik al een week doe en ook voorheen toen ik ontdekte dat het niet meer te bereiken was, (toen had ik niet echt de behoefte om in mijn BIOS te komen) zonder enig effect, echt trommelen zodra ik de aan/uitknop heb aangezet, lijkt mij ook normaal met de huidige snelheden maar ik krijg niets, er word direct doorgestart naar windows 10, ook alle ander opties op deze wijze geprobeert, ik heb reeds veel op internet gezocht maar het gaat nog steeds niet, de mogelijheid van UEFI is waarschijnlijk niet mogelijk bij mijn BIOS ?
Bijkomstigheid: is dat herstarten ook niet werkt, alleen als ik direct start,

Rob
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je misschien een draadloos toetsenbord?

Zo ja, probeer het dan eens met een toetsenbord met draad
 
Zal zeker toetsenbord met draad moeten zijn bij dit probleem.
 
Hallo mrmusic en chopra,

Ik heb alleen bedrade muis en toetsenbord dus dat moet goed zijn want beide werken.

Lange pier,

Ik heb inderdaad ''snel starten'' en aanverwante artikelen uitgeschakeld en energie instellingen staan in standaard uitvoering

Wat mij opvalt is dat als ik tokkel, het maakt dan niet uit welke knop, dat windows niet meer doorstart en ik de computer volledig uit moet zetten om opnieuw te kunnen starten waarna na enkele startpogingen de computer weer normaal opstart.

Rob
 
Aantal check puntjes:

  • Rotte aan/uit knop
  • Brakke voeding
  • Bios batterij leeg, dus vervangen?
  • Slecht contact van de bios batterij
  • Alle...stekkers op het moederbord los en weer vast maken
  • Slecht contact met het 230V snoer ergens?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Route99

De BIOS batterij, vorige week vervangen (merkbatterij, want de goedkope batterijen zijn veelal slecht) en de tijd van de computer is ook in orde, de verbindingen werken prima dat was ook mijn eerste onderzoek en naar ik hoop heb ik dat goed gedaan. Volgens mij zou bij een slechte BIOS batterij de tijd toch ook fout zijn?

Rob
 
Laatst bewerkt:
Rest nog steeds:
  • Brakke voeding
  • Slecht contact met het 230V snoer ergens?
  • Kleinere kans: Slecht contact van de bios batterij


Als je het systeem alleen maar via de aan/uit knop voorop de PC uit zet, blijft de 230V op het systeem staan en dus ook op de voeding en dus ook op het moederbord (bijv voor Wake-on LAN) .... dus ook op je bios.
Dus de tijd kan dan toch nog gelijk blijven lopen.
En als de pc echt uit gaat, dus de spanning er af, dan kan het nog zijn dat door condensatoren op de voedingslijnen naar de bios chip toe best nog lang de spanning hoog houden tot dat jij weer de pc aan zet. Dus ook dan blijft nog best heel lang of zelfs helemaal de tijd gelijk lopen.
 
Hallo Route99,

Mijn systeem staat op mijn slaapkamer en ik sluit alle stroom af van alle apparaten, monitor, printer, tv, Ziggo apparaat, pc, alles is dan dood, enkele weken terug ruim 2 weken van stroom af geweest en de boel startte weer gewoon op. Toch is die condensator niet zo'n raar idee, ik ga morgen alles weer loshalen en herplaatsen, mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien maar de batterij heb ik meermalen gecontroleerd, nou is dat niet echt heel geweldig geplaatst maar ik kan er wel bijkomen.
Ik heb ik specci geïnstalleerd dus als je meer info wilt, kopieer ik de info even, SiSoft Sandra heb ik verwijdert, dat was erg omslachtig, niet echt te kopiëren, alleen met Printscreen en plakken.
Als ik soms wat onduidelijk ben, is dat een rest van een beroerte waar ik redelijk goed vanaf ben gekomen.
Mijn voeding is een Corsair 650 watt, een beetje overcapaciteit maar toen ik de computer bouwde leek mij dat niet verkeerd, de werksnelheid is ook nog steeds goed te noemen.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Heb je een voltmeter om de spanningen te meten? Dat het 650 Watt is zegt niet alles, ook een Corsair kan een keer minder zijn, anders zouden ze nooit een RMA hebben, wat ik me niet kan voorstellen.

PS: Vervelend, sterkte met het herstel! Je bent al weer aardig bezig, en dat helpt ook vast! Was iedereen maar zo positief al jij!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Route99,

Ja ik heb een tijdje terug deze metingen verricht en alles was binnen de te verwachten grenzen, ik ga direct alle loshalen en hermonteren en ik zal i.i. g. de voeding nogmaals controleren ik zal ook de reserve stekers plaatsen i.p.v. de nu gebruikte

Ik laat van mij horen

Rob
 
Hallo Route99

Eindelijk klaar, ik heb geen afwijkende voltages gevonden gelukkig na erg lang zoeken ook mij universeelmeter, netsnoer van de voeding vervangen, deze knetterde af en toe 2 extra HDD;s afgekoppeld, batterij nagekeken en alle stekers los en weer vast gemaakt, geen enkel resultaat, wat ik wel raar vind is als ik de computer probeer te herstarten, dit in geen enkel geval lukt, ook met bijwerken en beveiliging het traject naar UEFI waar ik heb getracht de opstartproblemen te verhelpen, ook daar start de computer niet door en de module UEFI is er ook niet, ik heb het idee dat het moederbord aan het overlijden is dus dan moet ik daar maar even mee leren leven totdat ik een nieuwe computer kan betalen. Als er nog andere oplossingen zijn hoor ik dat graag en anders allemaal bedankt voor het meedenken.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor de update...:thumb:
Hmm idd 2009 is een oud beestje, heb er pas eentje van mijn zwager naar Win10 geupdate, hij heeft ook geen dikke beurs, dus hij was blij met voor een ander een afdankertje was. Zijn oude systeem was meer dan 12 jaar oud, rete traag, je kon er nog net mee mailen en een beetje surfen.
Welke i7 CPU zit erin?
Zit je in het W/N/OZ van het land (of in het midden ;) ?

Edit: oja de pc van mijn zoon startte niet door omdat het niet-usb keyboard stuk bleek......
Heb je al een andere geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rout 99

Weet je mijn computer is verder snel genoeg voor mij want met video en filmpjes heb ik geen moeite, dat is het voordeel dat toen ik hem liet bouwen ik het nog best kon betalen, hetgeen nu niet meer mogelijk is en ik moet sparen, zolang moet ik het er mee doen. dat is niet erg, want als je 71 jaar bent ben je al sneller tevreden dan wanner je jonger bent en dat is maar goed ook. Ik woon in Gorredijk, Friesland.
Mijn toetsenbord, bedraad is nog in redelijke staat maar die vervang ik ongeveer 1 x per twee jaar omdat ik het veel gebruik en het op een gegeven moment gaat falen, letters die minder goed reageren of misschien ook wel het gevolg van die beroerte, wie zal het zeggen.

Vriendelijke groet, Rob

CPU
Intel Core i7 920
Cores 4
Threads 8
Name Intel Core i7 920
Code Name Bloomfield
Package Socket 1366 LGA
Technology 45nm
Specification Intel Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Family 6
Extended Family 6
Model A
Extended Model 1A
Stepping 5
Revision D0
Instructions MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX
Virtualization Supported, Enabled
Hyperthreading Supported, Enabled
Fan Speed 763 RPM
Rated Bus Speed 2405.2 MHz
Stock Core Speed 2666 MHz
Stock Bus Speed 133 MHz
Average Temperature 40 °C
Caches
L1 Data Cache Size 4 x 32 KBytes
L1 Instructions Cache Size 4 x 32 KBytes
L2 Unified Cache Size 4 x 256 KBytes
L3 Unified Cache Size 8192 KBytes
Cores
Core Speed Multiplier Bus Speed Rated Bus Speed Temperature Threads
Core 0 1603.5 MHz x 12.0 133.6 MHz 2405.2 MHz 43 °C APIC ID: 0, 1
Core 1 1603.5 MHz x 12.0 133.6 MHz 2405.2 MHz 39 °C APIC ID: 2, 3
Core 2 1603.5 MHz x 12.0 133.6 MHz 2405.2 MHz 40 °C APIC ID: 4, 5
Core 3 1603.5 MHz x 12.0 133.6 MHz 2405.2 MHz 39 °C APIC ID: 6, 7

Graphics
Monitor
NVIDIA GeForce GTX 275
Manufacturer NVIDIA
Model GeForce GTX 275
GPU GT200b
Device ID 10DE-05E6
Revision A2
Subvendor Point of View (1ACC)
Current Performance Level Level 0
Technology 55 nm
Die Size 576 mm²
Transistors 1400 M
Release Date Apr 02, 2009
DirectX Support 10.0
DirectX Shader Model 4.0
OpenGL Support 3.1
Bus Interface PCI Express x16
Temperature 62 °C
SLI Disabled
Driver version 9.18.13.4174
BIOS Version 62.00.60.00.1f
ROPs 28
Shaders 192 unified
Memory Type GDDR3
Memory 896 MB
Bus Width 448 Bit
Count of performance levels : 1
Level 1 - "Perf Level 0"
NVIDIA GeForce 210
Manufacturer NVIDIA
Model GeForce 210
GPU GT218
Device ID 10DE-0A65
Revision A3
Subvendor MSI (1462)
Current Performance Level Level 0
Technology 40 nm
Die Size 57 mm²
Release Date 2009
DirectX Support 10.1
OpenGL Support 4.1
Bus Interface PCI Express x16
Temperature 49 °C
SLI Disabled
Driver version 9.18.13.4174
BIOS Version 70.18.a6.00.00
ROPs 4
Shaders 16 unified
Memory 1024 MB
Count of performance levels : 1
Level 1 - "Perf Level 0"

RAM
Memory slots
Total memory slots 6
Used memory slots 6
Free memory slots 0
Memory
Type DDR3
Size 12288 MBytes
Channels # Triple
DRAM Frequency 534.5 MHz
CAS# Latency (CL) 7 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 7 clocks
RAS# Precharge (tRP) 7 clocks
Cycle Time (tRAS) 20 clocks
Command Rate (CR) 2T
Physical Memory
Memory Usage 20 %
Total Physical 12 GB
Available Physical 9.54 GB
Total Virtual 14 GB
Available Virtual 11 GB
SPD
Number Of SPD Modules 6
Slot #1
Slot #2
Slot #3
Slot #4
Slot #5
Slot #6
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog de CMOS getracht te wissen, hetgeen dus ook niet is gelukt, wat wil zeggen dat er niets verandert is.
Ik ga nu als opgelost opgeven maar ben niet veel verder gekomen, wel een fijn e ervaring om jullie hulp te ervaren

Rob
 
Laatst bewerkt:
Hallo Route99

Dank voor je tip, ik ga inderdaad rustig om mij heenkijken

Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan