Webpagina Combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

snb

Verenigingslid
Lid geworden
12 jun 2008
Berichten
19.653
Dag allen,

Vandaag heb ik een nieuwe pagina aan mijn website toegevoegd.
Daarin heb ik geprobeerd het verschijnsel Combobox in een Userform een beetje systematisch te doorgronden/bespreken.

http://www.snb-vba.eu/VBA_Combobox.html

Voor commentaar houd ik me aanbevolen.

Ik wacht in spanning af. :)
 
Laatst bewerkt:
Top!

Paar opmerkingen:

  • Paragraaf 3: "Deze bibliotheek wordt standaard geladen in Excel en Word." Pas bij het aanmaken van een Userform, toch?
  • Paragraaf 6.361: Een aantal remark-regels (groen) staan door de code tekst heen, wat het wat onleesbaarder maakt
  • Eventueel nog een mogelijkheid om het volledig in het geheugen te stoppen:

Code:
Set x = CreateObject("New:{8BD21D30-EC42-11CE-9E0D-00AA006002F3}") 'combobox
Hoewel ik dan de .List en .Column om in 1 keer te vullen niet werkzaam krijg (wel bij een Listbox ==> de eerste 3 in de CLSID vervangen door 2)
 
@ E v R

§ 3 daar heb je gelijk in
§ 6.3.6.1 wordt uitgezocht
§ heb ik als GUID staan; maar omdat het belangrijkste voordeel, in 1 keer alle gegevens inlezen met .List of. Column, hier niet lukt (ben ik ook pas bij het schrijven van deze pagina achtergekomen) heb ik er verder geen aandacht aan besteed. Dat is bij Listbox 100% anders., zoals jij ook al hebt gemerkt.

Inmiddels toegevoegd hoe je webbestanden kunt inlezen in de Combobox.

Edit: uitgevoerd zoalas hierboven vermeld.

Kun je kijken of die groene tekst nu bij jou goed staat ?
 
Laatst bewerkt:
Bijna, zie plaatje en het woordje "Veld" in 6.3.6.1
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    58,6 KB · Weergaven: 52
@E v R

Herziene versie geplaatst.
Zie je verbetering ?

Ik zie geen probleem bij 6.3.6.1
 

Bijlagen

  • EVR.PNG
    EVR.PNG
    18,8 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Helaas, (Edge en Chrome)

Er lijken een aantal Velden (teveel) mee te schuiven met de breedte van de schermen.
 

Bijlagen

  • Capture1.PNG
    Capture1.PNG
    63,5 KB · Weergaven: 39
  • Capture2.PNG
    Capture2.PNG
    85 KB · Weergaven: 44
  • Capture3.PNG
    Capture3.PNG
    76,8 KB · Weergaven: 45
Duimpje.

Ook een paar puntjes
- De 'zwevende' comments door @ E v R benoemt, had ik ook gezien in IE en FF maar zie ze nu niet meer op een andere PC. Het kopiëren van de code ging zonder comments dus een soort grafisch bedrog?
- In 12.3 Comboboxgegevens in een Excel werkblad schrijven mis je een +1 achter Ubound(ComboBox1.Column)
- Een voorbeeldbestand plaatsen als je verwijst naar sn = sheets(1).range("A1:K10") of sn=Sheets(1).Listobjects(1).Range.Value maakt het denk ik wat leesbaarder en sluit dan ook aan aan bij andere hoofdstukken waar wel een documentje te downloaden is.
 
VenA

- dank
- in de html code staan de 'comments' niet in het Code-vak (= inderdaad grafisch bedrog); als je het codevak kopieert, kopieer je dus geen 'comments'. Om EvR tegemoet te komen ga ik de comments wél in het codevak zetten. Daarna kun je alleen nog maar kopiëren inclusief comments.
- die ga ik aanvullen
- om te illustrereen wat het verschil is tussen toewijzen aan een variabele en direkt toewijzen aan een Combobox blijf ik de onderscheiden schrijfwijzen hanteren:
sn = sheets(1).Range("A1:K10")
comboox1.List = sheets(1).Range("A1:K10").Value

Ik denk dat een bestand samenstellen om het een en ander te illustreren in dit geval een 'aardig' klusje is.
Omdat ik voorlopig nog niet klaar ben (jullie commentaar verwerken, Engelse vertaling maken, ga ik daar ook naar kijken.
(Het moet natuurlijk wel allemaal didaktisch verantwoord zijn. ;)
 
@VenA

Het voorbeeldbestand met 53 Code-voorbeelden staat nu op de webpagina.
De argumentatie waarom de GUID-variant en de commandbarcontrol niet aan bod komen is toegevoegd.
 
Da's nog eens een voorbeeldje. Met alles binnen een klassemodule geeft het weer wat stof tot nadenken.
 
Heb je de beveiliging er zo snel afgekregen ? ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan