• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule begin- en einddatum

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogermiller

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2017
Berichten
63
Hallo,

Zie bijgevoegd voorbeeld. Ik dien de omzet te berekenen o.b.v. het aantal maanden dat er productie is geleverd. Bij cliëntnr. 1 is er 1 maand productie geweest en bij cliëntnr. 2 zelfs 7. Het tarief wat er staat is een tarief per maand. Echter dienen we rekening te houden met de eerste en laatste activiteit. Heeft de cliënt op 2-5-2017 de eerste activiteit, dan dienen we te rekenen 30/31 maal het tarief. Dit staat al juist in de formule. Echter hoor ik hetzelfde te doen bij de datum van de laatste activiteit. Kan dit toegevoegd worden aan de formule? Ligt de einddatum in de toekomst dan kan gewoon met een volledige maand gerekend worden. Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
rogermiller
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 38
Kan je even melden wat de verwachte uitkomst moet zijn, zoals in je vorige vraag
 
Plongske, zie de bijlage. Heb er een cliënt aan toegevoegd en de antwoorden ook weergegeven.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 29
Hoe kan het dat bij klant 1 de laatste productieactiviteit plaatsvond op 12-6 terwijl onder juni geen productie staat?
 
Probeer even of deze klopt
Code:
=(LAATSTE.DAG(B2;0)-B2+1)/DAG(LAATSTE.DAG(B2;0))+DAG(C2)/DAG(LAATSTE.DAG(C2;0))+AANTALLEN.ALS($E$1:$M$1;">"&MAAND(B2);$E$1:$M$1;"<"&MAAND(C2);E2:M2;">0")-(MAAND(C2)>$M$1)
Ps ik heb de maanden omgezet naar getal ipv tekst
 

Bijlagen

  • Test(25).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Bedankt plongske, je antwoord komt aardig in de richting. Alleen de maanden die er tussen zitten, worden nu niet meegenomen. Cliëntnr. 2 is het antwoord 6,42 - volgens je formule nu 1,42. Bij cliëntnr. 3 is het antwoord 4,8 - volgens je formule nu 1,8.
 
Ik snap er niks van maar de uitslagen zijn volgens vraag:
Code:
=(LAATSTE.DAG($B2;0)-$B2+1)/DAG(LAATSTE.DAG($B2;0))+DAG($C2)/DAG(LAATSTE.DAG($C2;0))+(AANTAL($E2:$M2)-2)
 
Dankje Cobbe, het gaat echter dan mis wanneer een cliënt maar één maar productie heeft gehad. Zie opnieuw de bijlage.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 33
Waarom hanteer je niet een bedrag/dag als tarief?
Dan kan je gewoon via datumverschil het aantal dagen vermenigvuldigen
 
En je moet dan toch wel het tarief per dag berekenen.:)
 
Wij rekenen in dit geval het tarief per uur uit. In mijn voorbeeld is dit echter niet belangrijk. De juiste aantallen heb ik echter nog steeds niet weten te berekenen.
 
Waarschijnlijk heb je mijn toevoeging gemist in#6 en de bijlage.
 
het gaat echter dan mis wanneer een cliënt maar één maar productie heeft gehad. Zie opnieuw de bijlage.
dan zal ik maar de vraag van Timshel even herhalen(quoten)
Hoe kan het dat bij klant 2 de laatste productieactiviteit plaatsvond op 12-6 terwijl onder juni geen productie staat?
Ik snap eigenlijk ook niet dat je maar 9 maanden weer heeft terwijl een jaar over 12 maanden loopt.

De formule van Cobbe lijkt mij net hetzelfde te doen als mijn oplossing, gezien er voor client 2 in juni geen productie staat ingevuld krijgen we volgens u een verkeerd resultaat?
 
Laatst bewerkt:
Bij klant 2 stond inderdaad een verkeerde datum. Ik laat alleen de eerste 9 maanden van 2017 zien, omdat ik van deze periode de omzet dien te berekenen. Om deze reden zie je ook datums later dan september 2017 bij datum laatste activiteit staan. Alleen bij de maanden waarin een eerste en laatste activiteit plaatsvinden, dienen de aantallen proportioneel berekend te worden. Ligt de datum van de laatste activiteit in de toekomst, dus na 30 sept 2017, dan kan gewoon met een volledige maand gerekend worden.

Hopelijk is het zo wat duidelijker uitgelegd. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Ik heb een nieuw voorbeeld toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 31
Nieuwe poging.
Code:
=(LAATSTE.DAG(B2;0)-B2+1)/DAG(LAATSTE.DAG(B2;0))+ALS(MAAND(C2)>9;(AANTAL($G2:$O2)-1);DAG($C2)/DAG(LAATSTE.DAG($C2;0))+(AANTAL($G2:$O2)-2))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan