• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA/Excel Messagebox een dropdown menu met de functie kopiëren+plakken i.p.v. CTRL V

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myrthe92

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2017
Berichten
94
Hallo,

Momenteel loop ik tegen een ongebruiksvriendelijk probleem aan.
Is het mogelijk om in de invulvelden van een messagebox van Excel (VBA) de functie CTRL + V te doorbreken door een soort dropdown menu + functie kopiëren en plakken van tekst te realiseren?

Dit geldt ook voor samengevoegde tekst vakken. Nu moet men telkens boven in de formulebalk CTRL + V toepassen om te plakken. Het zou praktisch zijn om ook hier weer gewoon een kopiëren plakken menu te krijgen bij het selecteren van de cel i.p.v. de formulebalk.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Myrthe
 

Bijlagen

  • Excel dropdown kopieren plakken.png
    Excel dropdown kopieren plakken.png
    3 KB · Weergaven: 53
Hoi Myrthe, je zou ondertussen toch moeten weten dat we in het excel forum niets kunnen aanvangen met plaatjes.
 
Daarnaast heeft een MessageBox geen invulvelden. Noem dingen dus bij de juiste naam en plaats in ieder geval een voorbeeld document.
 
@ Edmoor, Myrthe maakt vorderingen, in haar eerste postje was ze op zoek naar een oplossing voor haar massagebox;)
haar eerste postje
(hiermee bedoel ik haar eerste postje op help mij)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal m'n commentaar daarop maar wijselijk voor me houden ;)
 
@Myrthe92:
Laat je verder niet tegenhouden door deze ongein ;)
We zien je vraag en voorbeeld graag tegemoet :)
 
Zet het "plakken als tekst" icoontje in je Quick Access Toolbar. Daar heb je geen VBA voor nodig. Is voor mij 1 van de eerste aanpassingen die ik doe na een installatie van Excel (plakken als tekst moet ik nogal vaak doen namelijk).
 
Ik kan jullie humor wel waarderen hoor;)

Bedankt voor uw reactie Ginger, toch zorgt dat er nog niet voor dat mijn probleem is opgelost.
Bijgevoegd is het bestand waarin ik werkBekijk bijlage Format - Hartrevalidatie incl. hartfalen (definitief incl. grafiek) TWEEDE.xlsb (let op vertrouwelijke informatie).
Bij het tabblad "Start" druk ik op "Invulschema hartrevalidatie standaard". Dan krijg ik de messagebox met daarin invulvelden voor de naam van de patiënt etc. (ik noem het toch invulvelden Edmoor). Als ik dan op mijn rechter muisknop op het invulveld klik en de naam bv. wil kopiëren krijg ik geen menu met daarin de kopiëren en/of plakken functie. Dit zou ik wel graag willen voor mijn collega's om het gebruiksvriendelijker te maken. Is dit mogelijk?

Tevens loop ik tegen nog twee kleine problemen aan (zie voorbeeld tabblad patiënt X in het document):
1. Bij het invullen van de cellen in rij 147 en kolommen I t/m V krijg ik de volgende melding:
Bekijk bijlage 312149. Ik wil mijn collega's niet de mogelijkheid geven om hier überhaupt een wachtwoord in te vullen. Kan deze melding niet meer worden weergegeven?
Zo ja, dan moet ik dit aanpassen in de verborgen tabbladen "Invulschema HR standaard" en "Invulschema hartfalen". De bladbeveiliging kan worden opgeheven met het wachtwoord "hart".

2. Bij het tabblad "Patiënt X" voer ik de datum bij training 18 in, dan zou deze ook moeten worden opgenomen in de grafiek met de bijbehorende waarden. Wat er gebeurt is dat de datum wel wordt opgenomen in de grafiek, maar de grafiek helemaal vertekend/afvlakt door verkeerde waarden te tonen (voorbeeld patiënt X vóór invoeren datum training 18 Bekijk bijlage 312151 = juiste weergave en voorbeeld patiënt X ná invoeren datum training 18 Bekijk bijlage 312153 = onjuist grafiek wordt afgevlakt).
Hoe kan ik dit oplossen? Deze wijziging moet alléén worden doorgevoerd in het verborgen tabblad "Invulschema HR standaard". De bladbeveiliging van dit tabblad kan worden opgeheven met het wachtwoord "hart".

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Myrthe
 
Het is wel mogelijk met een dubbelklik, maar je kunt er niets mee.
Het menu heeft nl. betrekking op het werkblad, en niet op het formulier.

Code:
Private Sub TextBox3_DblClick(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
Application.CommandBars("Script Anchor Popup").ShowPopup
End Sub
 
Bedankt HSV, ik ga ermee aan de slag.
Oké Edmoor u heeft gelijk, deze dummy kan het alleen maar in lekentaal:(

Weet iemand misschien hoe punt "1." en punt "2." oplos. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar en ik word er hopeloos van.
 
Weer een paar weken verder en geen stap verder. Zouden jullie mij misschien nog willen en kunnen helpen met punt 1 en 2? Met name punt 2 is een enorme bug, die ik maar niet kan verhelpen en ontzettend belangrijk is.

Het betreft onderstaand bericht:
Bijgevoegd is het bestand waarin ik werkBekijk bijlage 312155 (let op vertrouwelijke informatie).
Tevens loop ik tegen nog twee kleine problemen aan (zie voorbeeld tabblad patiënt X in het document):
1. Bij het invullen van de cellen in rij 147 en kolommen I t/m V krijg ik de volgende melding:
Bekijk bijlage 312149. Ik wil mijn collega's niet de mogelijkheid geven om hier überhaupt een wachtwoord in te vullen. Kan deze melding niet meer worden weergegeven?
Zo ja, dan moet ik dit aanpassen in de verborgen tabbladen "Invulschema HR standaard" en "Invulschema hartfalen". De bladbeveiliging kan worden opgeheven met het wachtwoord "hart".

2. Bij het tabblad "Patiënt X" voer ik de datum bij training 18 in, dan zou deze ook moeten worden opgenomen in de grafiek met de bijbehorende waarden. Wat er gebeurt is dat de datum wel wordt opgenomen in de grafiek, maar de grafiek helemaal vertekend/afvlakt door verkeerde waarden te tonen (voorbeeld patiënt X vóór invoeren datum training 18 Bekijk bijlage 312151 = juiste weergave en voorbeeld patiënt X ná invoeren datum training 18 Bekijk bijlage 312153 = onjuist grafiek wordt afgevlakt).
Hoe kan ik dit oplossen? Deze wijziging moet alléén worden doorgevoerd in het verborgen tabblad "Invulschema HR standaard". De bladbeveiliging van dit tabblad kan worden opgeheven met het wachtwoord "hart".



Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt.
 
Je rechtermuisklik probleem kun je zu oplossen:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
[B]    MakePopUp
[/B]    ComboBox1.List = Split("Man Vrouw")
    ComboBox2.List = Split("Ja, niet reanimeren|Nee, wel reanimeren", "|")
    If ActiveSheet.Name = "Invulschema HR standaard" Or ActiveSheet.Name = "Invulschema hartfalen" Then CheckBox1.Value = True
End Sub

In een module:
Code:
Sub MakePopUp()
    'Remove any old instance of MyPopUp
    On Error Resume Next
    CommandBars("MyPopUp").Delete
    On Error GoTo 0
    With CommandBars.Add(Name:="MyPopUp", Position:=msoBarPopup)
        .Controls.Add Type:=msoControlButton, ID:=19
        .Controls.Add Type:=msoControlButton, ID:=22
    End With
End Sub

Op een tekstvak:
Code:
Private Sub TextBox2_MouseUp(ByVal Button As Integer, ByVal Shift As Integer, ByVal X As Single, ByVal Y As Single)
    If Button = 2 Then Application.CommandBars("MyPopUp").ShowPopup
End Sub
 
Bedankt voor uw reactie OctaFish. Dat is gelukt, super!

Kan iemand mij helpen met punt 2?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan